EN STUND TIL: Det er ventet at Polestar får en ganske normal livssyklus for en bilmodell, som betyr at den vil være på markedet i flere år til.

Satser videre:

Polestar 2 erstattes i 2027

Polestar-sjefen tror de skal få finansieringen i orden og sikter mot god salgsvekst og flere nye modeller i tiden som kommer.

Publisert

Siden lanseringen i 2020 Polestar har 2-modellen solgt i over 150.000 eksemplarer på verdensbasis. Nær 14.000 av disse går på norske skilter, ifølge statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.

Modellen har fortsatt en del år igjen før den skal erstattes, men når den tid kommer, trolig i 2027, blir det av en bil som er annerledes, melder Autocar.

– Vi kommer ikke til å erstatte Polestar 2 med Polestar 2. Det blir Polestar 7. sier Polestar-sjef  Thomas Ingenlath, til publikasjonen. 

Det betyr at selskapet vil fortsette med dagens navnestrategi godt inn i framtiden.

Ikke låst

Ingenlath er lite villig til å gi noen konkrete hint om hva slags bil Polestar 7 skal bli.

– Vi kan bygge en veldig lik bil, men fordi den har et annet nummer, så er vi ikke låst å lage en naturlig etterfølger. 

I ÅR: Polestar 4 lanseres i 2024.

Autocar mener 7-modellen kommer til å bygge på en ny plattform, ikke den som ligger til grunn for dagens modell, som er utviklet av Volvo.

Trolig blir det en annen som er laget av Geely, sannsynligvis en variant av den som kalles Sustainable Experience Architecture (SEA), som skal brukes av Polestar 4.

Volvo har den siste tiden solgt seg ned i Polestar, noe Ingenlath sier er udramatisk.

Stå på egne bein

– Det har alltid vært klart at pengene ikke bare skulle komme ut av lommene til eierne, og at vi skal finne finansierings­­alternativer som ikke innebærer å gå til Volvo og Geely og si: «Mamma, pappa, vi trenger penger.»

Polestar trenger rundt 1,3 milliarder dollar (13,9 milliarder kroner) for å fullføre utviklingen og etablere produksjonsplaner for sine kommende nye modeller. 

Ingenlath er overbevist om at selskapet vil være i stand til å sikre seg ytterligere 3,5 milliarder kroner, som de per i dag mangler for å ha finansieringen planene krever. 

–  Jesus, vi har klart så mye. Selvfølgelig er vi sikre på at vi vil klare det siste som gjenstår.

Salgsmålet for 2025 er mellom 155.000 og 165.000 biler.

– Fortsatt ambisiøst, men ikke uoppnåelig.

I 2023 solgte Polestar 54.600 biler. I år lanseres både Polestar 4 og Polestar 5.