BATTERISTASJON: Kanskje blir dette et mer allment fenomen.

Også i Volvo ...?

Geely investerer i Nios batteribytte-teknologi

Volvo- og Polestar-eieren inngår et «strategisk partnerskap» med Nio.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet skal ifølge Reuters handle om standarder, teknologi og modellutvikling i forbindelse med batteribytte-teknologi.

Geely-gruppen

  • Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group (ZGH)
  • Har blant annet merkene Geely, Lynk & Co, Geometry, Livian, Proton, Lotus, Volvo, Polestar og Zeekr, samt de elektriske London-drosjene LEVC.
  • Er også deleiere i en rekke andre merker, deriblant Smart.

Dermed er Geely den andre bilprodusenten som inngår en slik avtale med Nio i løpet av kort tid – Changan, for de fleste ganske ukjent i Norge, kom med på laget tidligere i november. 

Parterskapene er antakelig svært gode nyheter for Nio, som har slitt økonomisk i det siste. Det er bare en måned siden produsenten sparket rundt 3000 ansatte, omtrent 10 prosent av arbeidsstokken.

Nios batteribyttefilosofi har jevnt over blitt godt mottatt – i hvert fall som idé betraktet. 

Se her hvordan det gjøres. 

Problemet har heller vært infrastrukturen. I Norge finnes det fortsatt bare fem stasjoner, selv om mange flere er planlagt

Får den lille produsenten giganter med på helhjertet satsing, vil antakelig dette bildet endre seg betydelig.

Powered by Labrador CMS