BATTERISTASJON: Kanskje blir dette et mer allment fenomen.

Også i Volvo ...?

Geely investerer i Nios batteribytte-teknologi

Volvo- og Polestar-eieren inngår et «strategisk partnerskap» med Nio.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet skal ifølge Reuters handle om standarder, teknologi og modellutvikling i forbindelse med batteribytte-teknologi.

Geely-gruppen

  • Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group (ZGH)
  • Har blant annet merkene Geely, Lynk & Co, Geometry, Livian, Proton, Lotus, Volvo, Polestar og Zeekr, samt de elektriske London-drosjene LEVC.
  • Er også deleiere i en rekke andre merker, deriblant Smart.

Dermed er Geely den andre bilprodusenten som inngår en slik avtale med Nio i løpet av kort tid – Changan, for de fleste ganske ukjent i Norge, kom med på laget tidligere i november. 

Parterskapene er antakelig svært gode nyheter for Nio, som har slitt økonomisk i det siste. Det er bare en måned siden produsenten sparket rundt 3000 ansatte, omtrent 10 prosent av arbeidsstokken.

Nios batteribyttefilosofi har jevnt over blitt godt mottatt – i hvert fall som idé betraktet. 

Se her hvordan det gjøres. 

Problemet har heller vært infrastrukturen. I Norge finnes det fortsatt bare fem stasjoner, selv om mange flere er planlagt

Får den lille produsenten giganter med på helhjertet satsing, vil antakelig dette bildet endre seg betydelig.