BUNNOTERING: Polestar oppnår den laveste poengsummen når det gjelder appens funksjonalitet.

Brukervennlighet:

App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn

I en undersøkelse om bruker­vennligheten til elbilenes apper er det stor forskjell på best og verst. Se tabell nederst i saken.

Publisert

– Den samlede opplevelsen og ytelsen til mobilapper for elektriske kjøretøy har forbedret seg år for år, ettersom produsentene fortsetter å se etter nye muligheter, inkludert funksjonsinnhold, brukervennlighet og generell tilkobling, sier Jason Norton, i J.D. Power, i en pressemelding.

De siste fire årene har J.D Power spurt bileiere om hvordan de opplever brukervennligheten til app-en i bilene.

– Samtidig er det nødvendig med et fortsatt fokus på de spesifikke behovene til elbileiere for å ytterligere forbedre brukeropplevelsen og tilliten.

Årets undersøkelse viser at bileiernes bruk av apper har økt til 90 prosent, fra 88 prosent i fjor og 82 prosent i 2022.

J.D. Power mener dette viser hvor viktig det er at appenes funksjonalitet er god, særlig når det gjelder lading, kjøretøy status og fjernstyring. 

J.D. Power trekker fra fire hovedfunn i undersøkelsen:

App-tilkobling: Selv om prosentandelen av elbileiere som opplevde et tilkoblingsproblem (38 %), er uendret fra år til år, er forskjellen mellom ikke-Tesla- og Tesla-eiere mer avslørende. Mens 40 % av ikke-Tesla elbil-eiere sier de opplevde et tilkoblingsproblem—ned fra 44 % for ett år siden—sier 35 % av Tesla-eiere at de opplevde et tilkoblingsrelatert problem—opp fra 30 % i 2023 og 20 % i 2022. 

J.D. Power mener denne negative trenden tyder på at økt app-bruk belaster Teslas app-nettverkskapasitet.

BEST: Teslas app gir brukerne den beste opplevelsen.

Funksjonsdrevet: Rapporten viser at de beste imøtekommer behovene og funksjonene ønsket av eiere, som muligheten til å nøyaktig overvåke en aktiv lading; sette ladepreferanser og integrasjon av plug and charge for en forbedret opplevelse ved offentlig lading.

Vedvarende effekt på elbilkjøpere: Nesten to tredjedeler (62 %) av Tesla-eiere sier at tilgjengeligheten av en smarttelefon-app hadde minst en moderat effekt på kjøpsbeslutningen deres, opp fra 59 % i 2023. Blant ikke-Tesla-eiere sier bare 34 % at en smarttelefon-app hadde minst en moderat effekt på kjøpsbeslutningen deres. Videre sier 21 % av Tesla-eiere at det hadde en stor effekt, mot bare 8 % blant ikke-Tesla elbil-eiere.  

J. D. Powers mener dette viser at produsentene må bli flinkere til å kommunisere tilgjengeligheten og funksjonsinnholdet i sine apper, for å tiltrekke seg interesserte elbilkjøpere.

Forhandlerens effekt på tilfredshet: Nesten tre fjerdedeler (72 %) av elbil-eiere sier at de fikk en form for hjelp fra forhandleren med appen, en økning på 2 prosentpoeng fra 2023. Nesten 88 % av eiere av premiummerker (unntatt Tesla) sier at de fikk støtte fra forhandleren, mot 74 % av eiere av elbiler i massemarkedet. Eiere som fikk hjelp fra forhandleren, er mer tilbøyelige til å bruke appen og være fornøyde med den, enn de som ikke fikk hjelp.

Tesla i tet

Tesla topper rangeringen totalt og i premiumsegmentet for elbil-mobilapper, med en poengsum på 847 (på en skala til 1000 poeng). Mercedes me connect (843) er nummer to og My BMW (834) nummer tre.

MyHyundai med Bluelink er på topp i massemarkedsegmentet med en poengsum på 835. Kia Access (829) er nummer to og FordPass (810) nummer tre.

Desidert sist ligger Polestar med 626 poeng, samme plassering som i fjor. Audi og Volvo bedret seg, de var nest sist og tredje sist i fjor. Stillingen i teten er den samme som i 2023.

Undersøkelsen er hentet fra et utvalg av 25 merker som selger elbiler i USA, ni kinesiske merker og ni europeiske. 1300-elbileiere i USA deltok i undersøkelsen.

Bilapper: kundetilfredshet

Produsent Score (1000 maks)
Tesla847
Mercedes843
Hyundai835
BMW834
Genesis833
Kia829
Ford810
Porsche800
Cadillac795
GMC795
Rivian793
Nissan787
Lexus784
Toyota784
Lucid764
Audi754
Mini747
Fiat729
Chevrolet727
Volvo717
Volkswagen680
Vinfast680
Subaru677
Jaguar671
Polestar626

Kilde: J.D. Power