– Den samlede opplevelsen og ytelsen til mobilapper for elektriske kjøretøy har forbedret seg år for år, ettersom produsentene fortsetter å se etter nye muligheter, inkludert funksjonsinnhold, brukervennlighet og generell tilkobling, sier Jason Norton, i J.D. Power, i en pressemelding.
De siste fire årene har J.D Power spurt bileiere om hvordan de opplever brukervennligheten til app-en i bilene.
– Samtidig er det nødvendig med et fortsatt fokus på de spesifikke behovene til elbileiere for å ytterligere forbedre brukeropplevelsen og tilliten.
Årets undersøkelse viser at bileiernes bruk av apper har økt til 90 prosent, fra 88 prosent i fjor og 82 prosent i 2022.
J.D. Power mener dette viser hvor viktig det er at appenes funksjonalitet er god, særlig når det gjelder lading, kjøretøy status og fjernstyring.
J.D. Power trekker fra fire hovedfunn i undersøkelsen:
App-tilkobling: Selv om prosentandelen av elbileiere som opplevde et tilkoblingsproblem (38 %), er uendret fra år til år, er forskjellen mellom ikke-Tesla- og Tesla-eiere mer avslørende. Mens 40 % av ikke-Tesla elbil-eiere sier de opplevde et tilkoblingsproblem—ned fra 44 % for ett år siden—sier 35 % av Tesla-eiere at de opplevde et tilkoblingsrelatert problem—opp fra 30 % i 2023 og 20 % i 2022.
J.D. Power mener denne negative trenden tyder på at økt app-bruk belaster Teslas app-nettverkskapasitet.
Funksjonsdrevet: Rapporten viser at de beste imøtekommer behovene og funksjonene ønsket av eiere, som muligheten til å nøyaktig overvåke en aktiv lading; sette ladepreferanser og integrasjon av plug and charge for en forbedret opplevelse ved offentlig lading.
Vedvarende effekt på elbilkjøpere: Nesten to tredjedeler (62 %) av Tesla-eiere sier at tilgjengeligheten av en smarttelefon-app hadde minst en moderat effekt på kjøpsbeslutningen deres, opp fra 59 % i 2023. Blant ikke-Tesla-eiere sier bare 34 % at en smarttelefon-app hadde minst en moderat effekt på kjøpsbeslutningen deres. Videre sier 21 % av Tesla-eiere at det hadde en stor effekt, mot bare 8 % blant ikke-Tesla elbil-eiere.
J. D. Powers mener dette viser at produsentene må bli flinkere til å kommunisere tilgjengeligheten og funksjonsinnholdet i sine apper, for å tiltrekke seg interesserte elbilkjøpere.
Forhandlerens effekt på tilfredshet: Nesten tre fjerdedeler (72 %) av elbil-eiere sier at de fikk en form for hjelp fra forhandleren med appen, en økning på 2 prosentpoeng fra 2023. Nesten 88 % av eiere av premiummerker (unntatt Tesla) sier at de fikk støtte fra forhandleren, mot 74 % av eiere av elbiler i massemarkedet. Eiere som fikk hjelp fra forhandleren, er mer tilbøyelige til å bruke appen og være fornøyde med den, enn de som ikke fikk hjelp.
Tesla i tet
Tesla topper rangeringen totalt og i premiumsegmentet for elbil-mobilapper, med en poengsum på 847 (på en skala til 1000 poeng). Mercedes me connect (843) er nummer to og My BMW (834) nummer tre.
MyHyundai med Bluelink er på topp i massemarkedsegmentet med en poengsum på 835. Kia Access (829) er nummer to og FordPass (810) nummer tre.
Desidert sist ligger Polestar med 626 poeng, samme plassering som i fjor. Audi og Volvo bedret seg, de var nest sist og tredje sist i fjor. Stillingen i teten er den samme som i 2023.
Undersøkelsen er hentet fra et utvalg av 25 merker som selger elbiler i USA, ni kinesiske merker og ni europeiske. 1300-elbileiere i USA deltok i undersøkelsen.