KOMMER: Zeekr en del av Geely-gruppen og kommer til Norge i løpet av året.

Kinesisk vekst: 

Første kinesiske merke – Geely topp-10 i verden

Kinesiske bilmerker begynner for alvor å ta markedsandeler globalt, og det er ventet at salget vil vokse i tiden som kommer.

Publisert

Zhejiang Geely Holding Group solgte 730.000 kjøretøy i første kvartal av 2024, det gjør at Geely-gruppen blir den første kinesiske bilprodusenten som kommer inn blant de ti største i verden når det gjelder salg, melder Nikkei Asia [for abonnenter].

Vanligvis gjør kinesiske selskap det mindre skarpt i denne perioden, grunnet landets nyttårsfeiring, som gir dem færre salgsdager sammenlignet med andre globale aktører. 

Men i første kvartal 2024 var det fem kinesiske bilselskap blant de 20 beste, Byd, Changan Automobile, Chery Automobile og Saic Motor, tillegg til Geely-gruppen.

De hadde til sammen en salgsøkning på over 20 prosent. Den samlede salgsveksten for de 20 største bilprodusentene var på to prosent.

Solid vekst

Av Geelys merker var det særlig Zeekr, med en dobling i salg, og Volvo, med en vekst på 12 prosent, som gjorde det sterkt. Andre merker under Geely-paraplyen er Lotus, Smart og Polestar.

Byd solgte 620.000 kjøretøy i første kvartal, en økning på 13 prosent, av disse var 300.000 elbiler. Til sammenligning var Teslas tall 380.000.

Geelys eksporttall vokste med 43 prosent, mens eksportveksten til BYD var på hele 150 prosent, med 98.000 biler.

På hjemmemarkedet er det for tiden hard kamp om kundene og en tiltakende priskrig. Bakgrunnen er overproduksjon av biler.

Eksport

Dette gjør at kinesiske bilprodusenter i økende grad søker mot utenlandske markeder. Ifølge en bransjeforening Nikkei Asia har snakket med, økte eksporten av elbiler og hybridbiler med 78 prosent, til 1,2 millioner kjøretøy i 2023. Ett estimat anslår at eksporten vil stige til 3,5 millioner kjøretøy i 2025.

Ifølge China Association of Automobile Manufacturers var Russland det største eksportmålet for kinesiske kjøretøy i første kvartal, fulgt av Mexico.

Toyota topper den globale salgslisten for første kvartal med 2,52 millioner kjøretøy, en nedgang på fem prosent, fulgt av Volkswagen-gruppen med 2,1 millioner kjøretøy, en økning på tre prosent. 

Hyundai Motor Group, inkludert Kia, var på tredjeplass, med en nedgang i salget på to prosent, til 1,76 millioner kjøretøy.

I samme periode i fjor var selskapet på 12. plass, men i år har salget økt med 27 prosent, slik at Geely-gruppen passerte Mercedes-Benz og BMW og havnet på 10. plass.