
Sveitsiske forskere vil «strikke» veier:
Kan erstatte asfalt med ny teknologi
Med en mer miljøvennlig flettverk-teknikk kan det lages veier hvor man unngår en del av asfaltens ulemper – som telehiv og hull i kjørebanen, for eksempel, hevder forskere.
Veier bygges vanligvis lagvis med pukk, grus og sand, som toppes med en overflate av steinmateriale bundet sammen med sement (betongdekke) eller, som oftest i Norge, med et tjærelignende stoff kalt bitumen (asfalt).
Ingen av de to typene veidekke er spesielt miljøvennlige å fremstille, for å si det mildt.
To sveitsiske forskere hevder de har utviklet en metode for å fremstille et veidekke som er både holdbart og mer miljøvennlig. Det skal dessuten ha noen egenskaper som gir det fordeler over asfalt.
Les også:
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
Strikket veidekke
Forskningsprosjektet er finansiert av det som tilsvarer Statens vegvesen i Sveits, Bundesamt für Strassen.
Det er det renommerte britiske tidsskriftet The Economist som skriver om metoden, under tittelen «Hvordan strikke en vei».
Teknikken minner nemlig om strikking.
Forskerne, Martin Arraigada og Saeed Abbasion ved de sveitsiske laboratoriene for materialteknologi og -vitenskap benytter seg av en robot som med sin artikulerte arm strekker ut en tråd i et materiale bestående av resirkulert tekstil forsterket med resirkulerbar polyester.
Danner en slitesterk flate
Tråden legges ut i et bestemt, intrikat mønster. Steinmateriale tilsettes deretter, og males ned i trådmønsteret. Der holdes det på plass av trådstrukturen og danner en overflate som skal ha vist seg å være overraskende solid og sterk.
Arraigada og Abbasion hadde fått inspirasjon til teknikken gjennom arbeider utført av en forskningsgruppe innen arkitektur ved universitetet i Zürich.
De brukte en lignende flette/strikke-teknologi for å bygge en Stonehenge-lignende struktur der et ni tonn tungt steinlokk hvilte på tre meter høye søyler konstruert med den samme teknikken.
Med andre ord: Ingen tvil om at det er solid.
Her er noen av de siste bilene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Prøvekjørt: Opel Astra
Med denne er Opel plutselig først i feltet
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Prøvekjørt: VW ID.Buzz (elbil)
Her er vår dom over VWs elektriske folkevognbuss
-
Prøvekjøring: Opel Astra
Lekker Opel skal vekke gammel kjærlighet
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Dette er et av årets beste bilkjøp
-
Prøvekjørt: Nissan Qashqai
Akkurat i disse dager er denne verdt sin høye pris
-
Prøvekjørt: Mercedes EQB
Denne Mercedesen skal ta opp kampen mot Tesla
-
Prøvekjørt: Volvo C40 (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
-
Prøvekjørt: Mach-E GT
Endelig en Mustang som lever opp til navnet
-
Prøvekjørt: Mercedes CLA 45 S
Heldigvis lager fortsatt noen biler som dette
-
Prøvekjørt: Hongqi E-HS9
Over 500 nordmenn har bestilt denne spektakulære luksusbilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6
Dette er årets beste elbil for mange familier
-
Prøvekjørt: BMW i4
Elbilen som vil frelse selv de største BMW-entusiastene
-
Prøvekjørt: Lexus 450h+ (ladehybrid)
Lexus lokker med ladbar SUV-luksus
-
Prøvekjørt: BMW iX
Her ankommer hedersgjesten den store grillfesten
-
Prøvekjørt: Opel Grandland (ladehybrid)
Store endringer kan gi denne noen gode år til
-
Prøvekjørt: Mercedes EQS (elbil)
Kan en millionbil være verdt hver krone?
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross
Noen i Toyota burde ha tenkt på denne tidligere
-
Prøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y
Endelig en Tesla alle kan elske
-
Prøvekjørt: Nissan Qashqai (bensin)
Suger de siste dråpene ut av bensinpumpene
-
Prøvekjørt: BYD Tang
Ferdigscoret for elbilfansen
-
Prøvekjørt: Cupra Formentor (ladehybrid)
(Nesten) alt er bedre med denne bilen enn en Golf
-
Vi har prøvekjørt Ioniq 5:
Kanskje er dette årets beste elbil
-
Prøvekjørt: Ford Puma ST (bensin)
Dette er ikke en grønn bil
-
Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLA (ladehybrid)
En ganske unødvendig Mercedes
-
Prøvekjørt: Mercedes GLS (diesel)
Verdens beste bil? Da velger vi oss denne!
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq (elbil)
Tusenvis har kjøpt denne uprøvd – og de kan glede seg
-
Prøvekjørt: Peugeot 508 PSE (ladehybrid)
Tidenes sterkeste Peugeot holder det den løver
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Så bra er modellen som erstatter Outlander
-
Prøvekjørt: Volvo S60 Polestar Engineered (ladehybrid)
Volvos ukjente perle
-
Prøvekjørt: Opel Mokka-e (elbil)
En Opel du er nødt til å mene noe om
-
Prøvekjørt: Audi e-tron GT (elbil)
Helt snøkanon!
-
Prøvekjørt: Peugeot 3008/5008
Gamlefar har fått bedre syn og nye tenner
-
Prøvekjørt: Audi e-tron 60 S Sportback (elbil)
e-trons sporty storebror er en el-SUV på steroider
-
Prøvekjørt: Ford Kuga (diesel)
En diesel som dette er fortsatt best på mye
-
Prøvekjørt: Hyundai Tucson (ladehybrid)
Dette blir en konkurrent til «årets beste bilkjøp»
-
Prøvekjørt: Kia Sorento (diesel)
Dette er en genial løsning på et trafikkfarlig problem
-
Prøvekjørt: Volvo XC 40 (elbil)
Endelig en skikkelig norgesbil fra Volvo
-
Prøvekjørt: Citroën ë-C4 (elbil)
Citroën løfter gamle kvaliteter til nye høyder
-
Prøvekjørt: BMW iX3 (elbil)
BMWs nye el-SUV mangler én klassisk SUV-egenskap
-
Prøvekjørt: Peugeot 508 (ladehybrid)
Eldriften løfter komforten til aller ypperste nivå
-
Prøvekjørt: BMW 225xe Active Tourer
BMWs bestselger er fortsatt i støtet
-
Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross ladehybrid
100.000 under rivalene med 4x4
-
Prøvekjørt: BMW X3 xDrive30e
X3 er en gullegod, ladbar BMW!
-
Prøvekjørt: Suzuki Across
Fire små detaljer skiller denne og Toyota RAV4
-
Prøvekjørt: Toyota RAV4 ladehybrid
Toyota tar sjumilssteg mot elektrifisering
-
Prøvekjørt: Volvo XC60 T8
Hvor mye bedre blir XC60 med et Polestar-puff?
-
Prøvekjørt: BMW 545e prototype
Gnistrende god femmer fra BMW
-
Ladbare BMW X1 prøvekjørt:
Er dette det mest fornuftige BMW-valget?
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.3
Sorry alle andre, ID.3 blir en suksess
-
Motor først med å kjøre Xpeng P7 i Europa:
Imponerende bra Tesla-konkurrent
-
Prøvekjørt: Mazda MX-30
Like bra som bestselgeren
-
Motor har prøvekjørt Polestar 2:
Går rett i strupen på Tesla Model 3
-
Prøvekjørt: Audi e-tron 50 Sportback
Nå kommer Audis bestselger i en mer elegant variant
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq iV
Skodas nye el-SUV imponerer
-
Prøvekjørt: Toyota Prius ladbar hybrid
Nå er denne blitt én plass bedre
-
Vi har prøvekjørt E-tron Sportback S på bane:
Her er versting-utgaven av Audi e-tron
-
Trillinger i test – Skoda Citigo, Seat Mii, VW e-up!:
Ikke så like som de ser ut
-
Vi har prøvekjørt 4. generasjon Toyota Yaris:
Smågodt med nogo attåt fra Toyota
-
Prøvekjørt: Ladbar Opel Grandland
Hold på hatten, her kommer en lynrask Opel!
-
Peugeot e2008 prøvekjørt:
Dette blir en elektrisk suksess!
-
Vi har prøvekjørt Mercedes GLB:
Fjellstøtt på feil fjell
-
Vi har prøvekjørt nye Toyota C-HR:
Toyota lar SUV-fornuften skifte farge
-
Oppgradert Opel Astra prøvekjørt:
Nyhetene kan du ikke se – men høre
-
Vi har prøvekjørt Kia Optima:
Mer ladbar enn salgbar
-
Vi har prøvekjørt Ford Focus Active:
Små detaljer gir stor Fordbedring
-
Nye Renault Zoe prøvekjørt:
Fortsatt mest rekkevidde for pengene
-
Vi har prøvekjørt nye Porsche Taycan:
0 til 100 på to øyeblikk
-
Prøvekjørt: Volvo XC40 (ladehybrid)
Titt-titt, her er Volvo’en du venter på!
-
Vi har prøvekjørt Hyundai Ioniq Electric:
Vel verdt prisøkningen på 30.000
-
Prøvekjøring av Lexus RC:
For deg som ikke MÅ ha SUV
-
Vi har prøvekjørt Mazda 3:
Denne bensinbilen er en glemt perle
-
Vi har prøvekjørt nye Toyota Camry:
En bakdel for oss nordmenn
-
Motor har prøvekjørt Volvo V60 Cross Country:
Riktig bil med feil motor
-
Motor har prøvekjørt Citroën C5 Aircross:
Komfortkonge med smarte løsninger
-
Prøvekjøring Kia Ceed stasjonsvogn:
Den grå eminente
-
Prøvekjøring av Lexus ES:
En lekker markering
-
Prøvekjøring Toyota Proace Verso:
En van i nøden
-
Motor har prøvekjørt nye Mercedes B-klasse:
Bedre enn en «jukse-SUV»
-
Prøvekjøring Honda CR-V hybrid:
Gammel SUV-suksess lader batteriet
-
Nye Audi Q3 prøvekjørt:
Tilbake i ringen
-
Vi har kjørt nye Peugeot 508:
Lav bil med høye mål
-
Omfattende facelift av Mercedes bestselger:
Ikke lett å C det
-
Prøvekjørt: Volvo V60
En lekker erstatning
-
Første sjuseter fra Lexus:
Luksus for storfamilien
-
Vår første test av nye Dacia Duster:
Norges billigste familie-SUV har kvittet seg med Lada-preget
Motvirker hull i veien
Forskere mener metoden bedre vil hindre at det dannes hull i veien, da vannet filtreres ned gjennom steinmassene i stedet for å renne langs overflaten der det kan dannes ansamlinger i sprekker som så blir til hull, særlig når det fryser.
En annen fordel skal være at vannet når ned til jordlagene under veien slik at vannmengdene blir jevnere fordelt i grunnen enn med tradisjonelle veier.
Forskerne gjør det klart at det nye veidekket ikke vil være klart for markedet med det første, det gjenstår en hel del utvikling. Blant annet skal det forskes videre gjennom bruk av avansert datamodellering for å finne det ideelle trådmønsteret.
Materialet trådene lages av skal også videreutvikles. De to vil gjøre det mer miljøvennlig ved å finne en 100 prosent biologisk løsning som er tilstrekkelig robust for formålet.