GRØNN GLEDE: Elroq passer perfekt til forstadslivet utenfor Praha, men muligens ikke i grønnfargen som tar all oppmerksomheten.

Prøvekjørt: Skoda Elroq RS

Setter farge på familielivet

Hvis du skal ha én bil som tilfredsstiller flest mulig krav, så ender du fort opp med denne. Men kanskje i en annen farge.

Publisert

Pluss:

4X4, kupéplass, kvalitetsfølelse

Minus:

Hjulstøy, merkevare, praktiske løsninger

PRAHA (Motor): Det kan fort høres ut som kompromissene står i kø her. Og kompromisser er stort sett kjedelige. 

Bokstavene RS derimot, signaliserer noe annet.

Basert på fornuft

Dette er en topputstyrt Skoda med oppgradert interiørkvalitet, firehjulsdrift og noen ekstra hestekrefter. Og i kjent Skoda-stil er fundamentet naturligvis basert på fornuft og praktiske behov.

Skoda Elroq RS

  • Pris fra: 480.000
  • Pris med Motor-pakka*: 531.000
  • Drivlinje: 79 (84 brutto) kWt batteri, 340 hk (med boost)/545 Nm, firehjulsdrift, ettrinnsautomat.
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 5,4/180
  • Rekkevidde (km) forbruk (kWt/100 km): 547/16,3
  • Ladefart (kW): 185 kW.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 449/215/164/18,6
  • Bagasjevolum: 470 liter.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2190/471
  • Hengervekt/taklast (kg): 1200/75
  • Hjul: 235/50-20
  • Konkurrenter: Ford Explorer, BMW iX1, Mini Countryman, Zeekr X, Voyah Courage.
  • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.

De to bokstavene sier ingen ting om prisen eller konkurransekraften i markedet.  

Men temmelig topputstyrt, inkludert hengerfeste og vinterhjul, ender den på drøye 530.000. 

Tvillingen

Vi klarer ikke å finne løsninger i konkurrentenes priskonfiguratorer som matcher dette. 

Den mest opplagte konkurrenten er utvilsomt Ford Explorer.

Dette er teknisk sett tvillingen til Elroq, med omtrent samme dimensjoner, samme plattform, batteripakke, effekt og førestøtteløsninger. 

Med tilnærmet identisk utstyrsnivå, blir denne rundt 40.000 kroner dyrere. 

Som Enyaq

Du kan finne en BMW iX1 eller Mini Countryman – sterkere merkenavn på denne siden av halvmillionen – med litt mindre utstyr, til omtrent samme pris. Men da må du ofre rundt 12 mil rekkevidde. De færreste vil det.

Innvendig finner vi kupéplass og interiørløsninger identisk med velkjente Enyaq – helt fram til vi har passert baksetet. Da forsvinner 16 cm, som utgjør 115 liter bagasjevolum. 

KOMPAKT: Elroq må nesten stå ved siden av en Enyaq, for at man skal se forskjellen. Men den er altså 16 cm kortere.

Vellykket miks

Altså er Elroq en svært romslig bil for fire – og bagasjevolum på 470 liter er fortsatt nok for de fleste. 

Det innvendige designet er harmonisk og pent, materialkvaliteten er høy, og Elroq/Enyaq har kanskje den mest vellykkede miksen av analoge og digitale betjeningsfunksjoner - uansett prisklasse.

Så – kan det bli stort bedre? Svaret er nei.

KVALITETSPREG: Alcantara-overflater med gulgrønne kontrastsømmer kjennetegner interiøret. Kvalitetsfølelsen er høy.

Få minus

Elroq RS er på de fleste vis en perfekt bil for en fornuftig familie med litt sans for kvalitetsfølelse og kjøreglede. 

Vi finner få minusfaktorer. Noen vil nok mene at et par av dem også er ganske bagatellmessige.

Men vi skulle gjerne sett en frunk og et skyvbart baksete. Det ville løftet Elroq fra svært bra til enestående, i en øvelse Skoda tidligere har briljert i.

470 LITER: Bagasjevolumet er blant de beste i klassen, og pluss for gjennomlastingsluke. Frunk og skyvbart baksete hadde gjort den suverent mest praktisk.
ROMSLIG: Bak har man det som i en Enyaq, det betyr fin vinkel på beina og rikelig med plass til føttene.

Hjulstøy

Og selv om Skoda har passert både Volkswagen og Audi i kvalitetsfølse, så er det nok noen som fortsatt mener at man ikke kan betale langt over en halv million for en relativt liten Skoda.

Det største minuset er likevel hjustøyen. Her baserer vi oss primært på inntrykk fra en fersk test av Elroq 60 på norske veier (les testen her).  

Med enda litt mer sporty dekkdimensjoner på RS, er det opplagt at det blir uforholdsmessig mye støy i hastigheter fra 80 og oppover.

STØYER: 21-toms dekk er ekstrautstyr, men støyer ikke mer enn 20-toms, som er standard. Dekkstøyen er Elroqs eneste opplagte svakhet.
RALLY SPORT: RS-bokstavene går igjen flere steder, som her i hodestøtten. V-en foran er ikke lenger like heftig markedsført, men står for Victory – og tidligere framganger i rallysporten.
10 FARGER: Mamba Green er den mest spektakulære av 10 farger, hvorav seks er metallic. Blå er inkludert, de øvrige koster 6900 kroner.

Ikke utløsende

Det er flaks for Elroq at de tre konkurrentene vi har nevnt, støyer omtrent like ille. Den faktoren blir med andre ord ikke utløsende for hvilket valg man tar.

På finkornete tsjekkiske landeveier er bilen stort sett stillegående, men støyen øker merkbart på partier med grovere asfalt, altså underlag vi finner mye av i Norge. 

Mindre forskjell

Ellers noterer vi oss at Elroq flyter svær bra over ujevnhetene, uavhengig av kjøremodus. Faktisk merker vi mindre forskjell på de ulike modusene enn vi kan huske, fra Enyaq RS. Dette kan bare en senere test på norske veier underbygge.

Elroq vil etter hvert også komme som 85X, altså i en litt mer sivilisert versjon med firehjulsdrift, men uten boost-effekten som kan øke antall hestekrefter fra 286 til 340. 

Etter det Motor erfarer, blir prisspriket mellom en godt utstyrt 85X og RS  såpass lite at valget trolig blir ganske opplagt. 

Og det er et godt valg. Kanskje det aller beste.

asdf