KREMUTGAVEN: Mercedes lager ingen elbiler som er mer luksuriøs enn Maybach EQS 680 SUV, og det finnes knapt noen bil som er mer komfortabel.

Prøvekjørt: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

Denne bilen har verdens beste bakseter

Den kanskje aller beste elektriske SUV-en har fått en make-over av luksusavdelingen til Mercedes. Det kan ikke bli annet enn behagelig og dyrt.

Publisert

PLUSS:

Komfort, luksus, bakseter

MINUS:

Pris, vekt, prangende

Det har vist seg at svært dyre sportsbiler med elektrisk drivlinje ikke er så lette å omsette. Trolig henger dette sammen med at kundene ønsker lyd og lukta av bensin. En Lamborghini som sier zoom-zoom og ikke har en girkasse med trinn, føles ikke som en supersportsbil.

Når det gjelder luksusbiler med bakseter stiller det hele seg annerledes.

Dette er gjerne biler der komfort er det aller viktigste, og da passer en sømløs, sterk og fredelig elmotor langt bedre.

Mercedes-Maybach EQS 680 SUV

  • Pris: 2.292.62 kroner.
  • Pris testbil: 3.219.725 kroner
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 118 kWt/658 hk/950 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde: 21 kWt/601 km (testbil: 564 km.)
  • Ladefart: 200 kW.
  • Bagasjevolum (liter): 440
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 513/216/172/18
  • Vekt/nyttelast (kg): 3075 (testbil: 3117)/478 (testbil: 308)
  • Hengervekt/taklast (kg): 1800/100
  • 0-100/toppfart: 4,4 sek/210 km/t.
  • Hjul: 275/40-22
  • Konkurrenter (ingen elbiler): Bentley Bentayga, Roll-Royce Cullinan, Range Rover, Mercedes-Maybach GLS 600, Aston Martin DBX

Dette er noe Mercedes vet godt, få merker har lengre erfaring med å lage store biler som serverer luksus til dem som har råd til det.

Deres største elektriske SUV, EQS 580 har Motor tidligere kalt «verdens beste bil», og som om ikke det er nok har Mercedes funnet ut at det i tillegg skal lages en versjon som har tatt turen innom Maybach-avdelingen.

Maybach er i dag det samme for luksus som AMG-avdelingen er for sportslighet.

Der AMG-gjengen fikler med understell og motor, går Maybach-teamet løs på luksusdetaljer. På et nivå som strengt tatt kun begrenses av hvor mye penger kunden ønsker å bruke.

Her er virkelig himmelen taket for hva man kan be om.

FØRSTE KLASSE: De to baksetene kalles «First-Class», og er et kostbart tillegg som gir formidabel komfort for passasjerene.
MAYBACH: Tidlig i forrige århundre var Maybach et eget luksusbilmerke. Nå er det Mercedes' lukusavdeling.
SKÅL: Testbilen hadde spesiallagete champagneglass og kjøleskap.
SKINN: Mykt skinn i lange baner fra et eget tilvalg som koster en solid sum ekstra.

Setene

Men før man kommer så langt har Maybach-teamet uansett sørget for ytterligere komfort gjennom utvidet støydemping i en bil som fra før av er fredelig.

Med et nærmest uendelig antall muligheter når det gjelder tilvalg, så er det grunn til å tro at knapt noen av Maybach-bilene er like.

Se listen over alt ekstrautstyret i testbilen nederst i saken

Testbilen har dog noe som det er grunn til å anta at mange velger, nemlig det som kalles «First-Class» bakseter. Altså to seter, som til gjengjeld er ganske formidable.

Under testperioden ble det kjørt langt på få dager med tre til fire voksne i bilen. Baksetepassasjerne hadde en svært hyppig tendens til å duppe av. Setene er som store lenestoler og kan stilles inn i alle mulige retninger, med beinstøtte og alt. Som en av passasjerene sa etter noen timer: «dette er verdens beste bakseter».

Poenget her er naturligvis at dette er en bil som ofte suser av gårde med eieren på rad to.

Krefter

Men det er jommen ikke så verst å være sjåføren heller. Man kjenner at dette er en bil som er stor og tung, men det kontres med et understell som absorberer det aller mest av ujevnheter. Uten at bilen gynger som en Cadillac fra 1970-tallet.

Krefter er det rikelig av, og gir man på så kommer det noe kunstig brumming som ikke blir så teit som man skulle tro. 

Samtidig er det nok ikke den bilen vi ville ha foretrukket ned en glatt bakke om vinteren. Selv om understellet framstår som supert, så klarer ikke bilen vri seg unna fysiske lover.

Men selv om den ytre størrelsen skulle tilsi det, så er ikke dette en familiebil. Det er et alternativ til fly og kanskje tog. En bil som uanstrengt skal tilbakelegge mange mil uten at passasjerene blir forstyrret.

BAKAKSELSTYRING: EQS 680 er en diger bil, men bakakselstyring på opptil 10 grader gjør at bilen har en svingradius som en liten familiebil.
KOMFORT: EQS 680 har eget Maybach-kjøreprogram som er designet for å gi baksetepassasjerene maksimal komfort.
LIKT: Foran har Maybach-versjonen av EQS 680 SUV et annet uttrykk, bak er det temmelig likt en vanlig EQS SUV. Startprisen til EQS 580 er drøyt 700.000 kroner lavere.
BEGRENSET PLASS: Bagasjerommet er ikke så stort, baksetene tar plass, og det blir enda mindre om man går for et kjøleskap i tillegg.

Jevn ladefart

Ikke overraskende er drivlinjen i utgangspunktet lik den man finner i EQS 580, men i Maybach EQS 680 er det hentet ut drøyt 100 hestekrefter mer. Batteriet er det samme, på 118 kWt. Rekkevidden på Maybach er kortere, den veier mer. Testbilen har en oppgitt rekkevidde på 564 kilometer.

Gjennom 100 mil i norske sommertemperaturer, med varierte veier og en god del motorvei, var snittforbruket 23,2 kWt per 100 kilometer. Som nevnt med tre til fire voksne om bord med bagasje.

Det er ganske høyt, men batteriet er altså stort.

Ladefarten er 200 kilowatt, som er litt skuffende med tanke på hva slags bil vi snakker om. Samtidig så lader den jevnt høyt, så pausen ved ladestolpen er kanskje kort nok for travle folk.

Utilslørt luksus

Ved rundt 60 prosent energi på batteriet lå ladefarten på 177 kilowatt, med andre ord mye effekt hele veien.

Apropos bagasje og fire voksne. Alt ekstrautstyret i bilen er gjør at nyttelasten ikke er all verden, 308 kilo for å være nøyaktig. Da var det kanskje like greit at bilen var utstyrt med et kjøleskap i bagasjerommet som begrenset den fra før av overraskende snaue plassen bak.

Og prisen på bilens ekstrautstyr, du tror det ikke før du ser det: 927.101 kroner.

Som viser at vi er et sted der kampanjeprising ikke finnes, hvor kundene ikke trenger å ta kontakt med banken for en handel.

En parallell virkelighet for de aller fleste, men er ikke penger eller prangende framferd noen hindring, er knapt mulig finne en bil, elektrisk eller ikke, som leverer så utilslørt luksus som en Maybach EQS 680 SUV.

Ekstrautstyrsliste for testbilen (eks. mva.):

  • Listverk Manufaktur brown open-pore walnut wood: 49.920.
  • Listverk Manufaktur seterygg: 19.200.
  • 22” Maybach Felger: 56.960.
  • First-Class bakseter: 61.440.
  • Kjøleskap: 14.720.
  • Maybach obsidian black/selenite grey two-tonelakk: 224.000.
  • Manufaktur skinnpakke: 160.000.
  • Manufaktur Exclusive skinnpakke: 99.200.
  • Remote parking: 7.680.
  • Holdere til champagneglass: 10.240.
  • Multifunksjonsratt i tre/skinn: 7.936.
  • Oppvarmet frontrute: 7.424.
  • Sammenleggbare bord bak: 23.040.
  • Holdere til champagneglass: 10.240.
  • Champagneglass (2 stk), kan kjøpes enkeltvis: 31.827 (inkl. mva).

 

Powered by Labrador CMS