KREMUTGAVEN: Mercedes lager ingen elbiler som er mer luksuriøs enn Maybach EQS 680 SUV, og det finnes knapt noen bil som er mer komfortabel.Alle foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Prøvekjørt: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Denne bilen har verdens beste bakseter
Den kanskje aller beste elektriske SUV-en har fått en make-over av luksusavdelingen til Mercedes. Det kan ikke bli annet enn behagelig og dyrt.
Det har vist
seg at svært dyre sportsbiler med elektrisk drivlinje ikke er så lette å
omsette. Trolig henger dette sammen med at kundene ønsker lyd og lukta av
bensin. En Lamborghini som sier zoom-zoom og ikke har en girkasse med trinn,
føles ikke som en supersportsbil.
Når det
gjelder luksusbiler med bakseter stiller det hele seg annerledes.
Dette er
gjerne biler der komfort er det aller viktigste, og da passer en sømløs, sterk og
fredelig elmotor langt bedre.
Konkurrenter (ingen elbiler): Bentley Bentayga, Roll-Royce
Cullinan, Range Rover, Mercedes-Maybach GLS 600, Aston Martin DBX
Dette er noe
Mercedes vet godt, få merker har lengre erfaring med å lage store biler som
serverer luksus til dem som har råd til det.
Deres
største elektriske SUV, EQS 580 har Motor tidligere kalt «verdens beste bil»,
og som om ikke det er nok har Mercedes funnet ut at det i tillegg skal lages en
versjon som har tatt turen innom Maybach-avdelingen.
Maybach er i
dag det samme for luksus som AMG-avdelingen er for sportslighet.
Der
AMG-gjengen fikler med understell og motor, går Maybach-teamet løs på
luksusdetaljer. På et nivå som strengt tatt kun begrenses av hvor mye penger
kunden ønsker å bruke.
Her er
virkelig himmelen taket for hva man kan be om.
FØRSTE KLASSE: De to baksetene kalles «First-Class», og er et kostbart tillegg som gir formidabel komfort for passasjerene.
MAYBACH: Tidlig i forrige århundre var Maybach et eget luksusbilmerke. Nå er det Mercedes' lukusavdeling.
SKÅL: Testbilen hadde spesiallagete champagneglass og kjøleskap.
SKINN: Mykt skinn i lange baner fra et eget tilvalg som koster en solid sum ekstra.
Setene
Men før man
kommer så langt har Maybach-teamet uansett sørget for ytterligere komfort
gjennom utvidet støydemping i en bil som fra før av er fredelig.
Med et
nærmest uendelig antall muligheter når det gjelder tilvalg, så er det grunn til
å tro at knapt noen av Maybach-bilene er like.
Se listen over alt ekstrautstyret i testbilen nederst i saken
Testbilen har dog noe som det er grunn til å anta at mange velger, nemlig det som kalles «First-Class»
bakseter. Altså to seter, som til gjengjeld er ganske formidable.
Under
testperioden ble det kjørt langt på få dager med tre til fire voksne i bilen.
Baksetepassasjerne hadde en svært hyppig tendens til å duppe av. Setene er som
store lenestoler og kan stilles inn i alle mulige retninger, med beinstøtte og
alt. Som en av passasjerene sa etter noen timer: «dette er verdens beste
bakseter».
Poenget her
er naturligvis at dette er en bil som ofte suser av gårde med eieren på rad to.
Men det er jommen ikke så verst å være sjåføren heller. Man kjenner at dette er en bil som
er stor og tung, men det kontres med et understell som absorberer det aller
mest av ujevnheter. Uten at bilen gynger som en Cadillac fra 1970-tallet.
Krefter er
det rikelig av, og gir man på så kommer det noe kunstig brumming som ikke blir
så teit som man skulle tro.
Samtidig er det nok ikke den bilen vi ville ha
foretrukket ned en glatt bakke om vinteren. Selv om understellet framstår som
supert, så klarer ikke bilen vri seg unna fysiske lover.
Men selv om den ytre størrelsen skulle tilsi det, så er ikke dette en familiebil. Det er et
alternativ til fly og kanskje tog. En bil som uanstrengt skal tilbakelegge
mange mil uten at passasjerene blir forstyrret.
BAKAKSELSTYRING: EQS 680 er en diger bil, men bakakselstyring på opptil 10 grader gjør at bilen har en svingradius som en liten familiebil.
KOMFORT: EQS 680 har eget Maybach-kjøreprogram som er designet for å gi baksetepassasjerene maksimal komfort.
LIKT: Foran har Maybach-versjonen av EQS 680 SUV et annet uttrykk, bak er det temmelig likt en vanlig EQS SUV. Startprisen til EQS 580 er drøyt 700.000 kroner lavere.
BEGRENSET PLASS: Bagasjerommet er ikke så stort, baksetene tar plass, og det blir enda mindre om man går for et kjøleskap i tillegg.
Jevn ladefart
Ikke
overraskende er drivlinjen i utgangspunktet lik den man finner i EQS 580, men i
Maybach EQS 680 er det hentet ut drøyt 100 hestekrefter mer. Batteriet er det
samme, på 118 kWt. Rekkevidden på Maybach er kortere, den veier mer. Testbilen
har en oppgitt rekkevidde på 564 kilometer.
Gjennom 100
mil i norske sommertemperaturer, med varierte veier og en god del motorvei, var
snittforbruket 23,2 kWt per 100 kilometer. Som nevnt med tre til fire voksne om
bord med bagasje.
Det er
ganske høyt, men batteriet er altså stort.
Ladefarten
er 200 kilowatt, som er litt skuffende med tanke på hva slags bil vi snakker
om. Samtidig så lader den jevnt høyt, så pausen ved ladestolpen er kanskje
kort nok for travle folk.
Annonse
Utilslørt luksus
Ved rundt 60
prosent energi på batteriet lå ladefarten på 177 kilowatt, med andre ord mye
effekt hele veien.
Apropos
bagasje og fire voksne. Alt ekstrautstyret i bilen er gjør at nyttelasten ikke
er all verden, 308 kilo for å være nøyaktig. Da var det kanskje like greit at
bilen var utstyrt med et kjøleskap i bagasjerommet som begrenset den fra før av
overraskende snaue plassen bak.
Og prisen på
bilens ekstrautstyr, du tror det ikke før du ser det: 927.101 kroner.
Som viser at
vi er et sted der kampanjeprising ikke finnes, hvor kundene ikke trenger å ta
kontakt med banken for en handel.
En parallell virkelighet for de aller fleste, men er ikke penger eller prangende framferd noen hindring, er knapt mulig finne en bil, elektrisk eller ikke, som leverer så utilslørt luksus som en Maybach EQS 680 SUV.
Ekstrautstyrsliste for testbilen (eks. mva.):
Listverk Manufaktur brown open-pore walnut wood: 49.920.