BARCELONA (Motor): For kort tid siden skrev Motor omCupra Ravalsom den første av en rekke småbiler fra VW-konsernet. Nå har vi vært bak rattet i fetteren fra Volkswagen, som de har valgt å kalle ID. Polo. Bilen er ventet å komme ut på markedet høsten 2026. Den råeste utgaven, ID. Polo GTI, lanseres noe senere.
Til denne første prøvekjøringen har vi kun lov å vise utvendige bilder av en maskert versjon av bilen. Interiørbilder vil bli publisert over nyttår.
Andre biler bygget over samme lest blir Skoda Epiq og ID. Cross, som kan kalles en liten SUV.
Det er et svært engasjert og tydelig stolt team av designere som møter oss på denne prøvekjøringen, som foregår utenfor Barcelona. Her har vi tilgang på humpete grusveier, svingete åser og motorvei med fartsgrense på 120 kilometer i timen.
Designteamet har gjort alt i sin makt for å hente fram Polo-DNA i denne bilen – de som er godt vant med Polo og Golf, skal intuitivt kjenne seg igjen. Motors utsendte, som tumlet rundt i baksetet på en Polo tidlig på 80-tallet, og også har eiet en dieseldrevet Golf, syns at de langt på vei har lykkes med det, spesielt når det gjelder designspråk og førermiljøet.
ID. Polo (foreløpig)
Pris: Ikke klar. Fabrikken oppgir 25.000 euro som startpris.
Versjoner: 85 kW/116 hk – 99 kW/135 hk – 155 kW/211 hk. Kommer også som GTI med 166 kW/226 hk.
Drivlinje: Forhjulstrekk, ettrinns automat.
Rekkevidde: 300 km med 37 kWt-batteri. 450 kilometer med 52 kWt-batteri.
Lengde/bredde/høyde/ (cm): 405/181/153
Når vi omtaler Cupra Raval som rampete og litt aggressiv i uttrykket, så er Poloen mer rolig og snill. Designteamet ønsker å gi assosiasjoner til en dag på stranda. Vi kan ikke avgjøre om de lykkes med det, men dette framstår som en trivelig bil som gjør deg glad. Plast er byttet ut med et litt grovkornet stoff. Interiøret er lyst og oversiktelig.
Skikkelige knapper er tilbake, og de er plassert logisk der vi ville forvente å finne dem før skjermene og touch-funksjonene overtok førermiljøene. Det er et stort pluss.
Det morsomste designgrepet er at du har mulighet til å vise førerdisplayet slik det så ut på en Golf 1982-modell. Motor har ikke anledning til å vise bildene vi tok av interiøret i bilen under prøvekjøringen, men bildene under sier noe om retningen.
SAMME TANKE: Dette er IKKE et bilde fra bilen vi har kjørt, men slik Volkswagen viste oss ideen i 2023. Det kan du lese om her. Foto: INGO BARENSCHEE
DET ANALOGE UTGANGSPUNKTET: Slik så instrumentene ut etter at førstegenerasjon Golf fikk en facelift i 1980. Det er 82-varianten som har inspirert uttrykket i nye ID. Polo. Foto: MOTOR
Vi har også fått se og fotografere bilen uten kamuflasjen, men må vente med å publisere disse bildene til over nyttår.
Vi får se en Polo, litt større enn slik vi husker den, men med de samme linjene.
VW ID. Polo har motoren helt fram i bilen, som har forhjulstrekk. Det gjør at det ligger betydelig med vekt foran i bilen, som kan bli en fordel på isete norske vinterveier. Dette har vi ennå ikke testet.
Bilen oppleves i utgangspunktet som rolig og behersket. Når vi gasser oss ut av svingene oppover de spanske åssidene, viser ID. Polo at den har en god porsjon krefter, og at den også kan være gøyal å kjøre. I førersetet sitter vi godt gjennom svinger i høy fart. Når vi gjør tilsvarende i baksetet, blir vi slengt mer ut til siden. Morokjøringen får du med andre ord ta når du ikke har passasjerer bak.
Understellet er stivt nok til å bidra til at bilen kan føles litt sportslig. Dumper i veien takler den fint, mens på en humpete grusvei er det greit å ta det litt forsiktig.
Ute på motorveien i 120 kilometer i timen oppfører bilen seg akkurat så stabilt og godt som forventet.
HORISONTALE LINJER: Designerne bak ID. Polo har lagt vekt på horisontale linjer både eksternt og internt, litt for å gi bilen et bredere inntrykk.Foto: ANDREAS HAALAND-CARLSEN
Masse plass
Plassen innvendig er omtrent som i en Golf. Med oss i bilen har vi en person som er 196 centimeter høy. Han sitter i baksetet under halve kjøreturen, og har greit med beinplass, men tøtsjer så vidt i taket når han skal sette seg ned. Motors utsendte er 187 centimeter og har klaring i baksetet. I førersetet sitter du svært godt, som i en litt fast lenestol, og med brukbar sidestøtte.
Siden motoren er flyttet fram i bilen, skjer det to ting. For det første er det ingen frunk til ledninger og spylervæske foran. Til gjengjeld får du her et veldig dypt bagasjerom bak. Faktisk er bagasjerommet i nye Polo større enn det var i siste Golf.
Det er ikke skiluke, men baksetene kan legges ned.
Annonse
PÅ STØRRELSE MED EN GOLF: ID. Polo er laget for å appellere til dem som er vant med Golf og Polo. Her med 19-tommers hjul.Foto: ANDREAS HAALAND-CARLSEN
Vil den treffe markedet?
Dette vil sannsynligvis være en bil som andre småbilprodusenter vil se til og sammenligne med. Den vil bli en viktig bil på det norske markedet, forutsatt at Volkswagen klarer å prise den lavt nok i forhold til konkurrenter.
I tillegg krever det at norske bilkjøpere, som er veldig glade i firehjulstrekk, vil velge en bil som kun leveres med forhjulstrekk.