DISKRÉ: Opel Grandland er ganske anonym, men har opplagte kvaliteter til å hevde seg i en tøff klasse.

Prøvekjørt: Opel Grandland

Her har Opel noe å være stolt av

Opel har savnet en modell som dukker opp i den retningen nybilkjøpere flest titter. Nå er den her.  

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Komfort, betjening, ujålete

Minus:

Forhjulstrekk, ladefart, materialkvalitet

Historien om Opels vei mot helelektrifisering er litt tragikomisk, med vekt på det første. For hvor hadde Opel vært i dag om de hadde lykkes med helelektriske Ampera-e for snart 10 år siden? 

En oppsiktsvekkende god elbil allerede da. Fortsatt ser vi mange av dem på norske veier. 

Og snakker du med en eier, kan du være sikker på at vedkommende er strålende fornøyd med selve bilen. 

Opel Grandland

  • Pris: 450.000 (inkl. omkostninger). 
  • Pris med Motor-pakka*: 528.000
  • Motor/drivlinje: 73 kWt (netto) batteri, 213 hk/345 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 523 km/17,6 kWt/100 km.
  • Ladefart (tall fra produsent): 150 kW. 10-80 prosent på 29 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 465/210/167/18
  • Bagasjevolum (liter): 550
  • Vekt/nyttelast (kg): 2132/493
  • Hengervekt/taklast (kg): 1200/80
  • Hjuldimensjon: 235/50-20.
  • 0–100/toppfart: 9,0 sek/170 km/t.
  • Konkurrenter:  Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Toyota bZ4X, Kia EV6, Renault Scenic, Peugeot 3008.
  • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.

Utfordringer

Men Opel klarte aldri å dekke etterspørselen en gang i tiden, og en lei batterbytteaksjon i ettertid, har kostet penger og frustrasjon.

Etter hvert har Opel blitt en del av det store Stellantis-konsernet. Det har løst et par av merkets tidligere utfordringer: 

høy vekt og gammeldags motorteknologi.

Men sammenslåingen har også kostet særpreg.

For hvordan i all verden skulle Opel klare å stikke fram fronten under den enorme Stellantis-paraplyen for å finne noen stråler som kunne kaste litt lys på modellene? Jo, ved å være omtrent som Grandland:

En komfortabel, funksjonell og alminnelig pen familebil med gode seter, særdeles gode lys og alt du trenger av utstyr. 

Mindre jålete enn Peugeot. Mindre pretensiøs enn Citroën. Mindre liksombarsk enn Jeep. Mindre stigmatisert enn Fiat, for å nevne de mest kjente og mestselgende i resten av familien.

NESTEN KOMPLETT: Bilen på bildet har forhjulstrekk. Statistikken viser at nordmenn flest vil ha drift på alle fire i denne klassen. Det kommer også på Grandland.

Urokkelig krav

Som det framgår av minus-punktene over, så mangler bare firehjulsdrift for å være et fullverdig alternativ til Model Y, VW ID.4, Toyota bZ4X og de øvrige bestselgerne i klassen. 

Det kommer. Men foreløpig er det usikkert hvor tett opp mot 2026 det blir.

De fleste av oss ville uansett klart oss med forhjulstrekk året rundt. Statistikken viser likevel at nordmenn er ganske urokkelige i kravet til trekk på alle fire, selv om prisen øker litt og rekkevidden synker litt.

TRIVELIG: I dette førermiljøet føler man seg umiddelbart hjemme. Luftig, oversiktlig og funksjonelt. Gode seter, i god Opel-tradisjon.
FORNUFTIG: Hjul, vippebrytere og knapper til funksjoner som brukes ofte eller som krever rask tilgang. Skjermen i seg selv er stor nok, men brukervennligheten er ikke på øvrig Grandland-nivå.
TJA: Vi ser ikke poenget med den mørke skjermen midt i konsollen, som bare samler støv. Girvelger og knapp for kjøreprogram er de samme som i de aller billigste modellene fra Stellantis.

Lavt støynivå

Grandland er først og fremst komfortabel. Man får en umiddelbar følelse av velvære, med svært behagelige seter, pene og praktiske overflater, et dempet instrumentpanel med to akkurat passe store skjermer, og fysiske knapper og vippebrytere til de viktigste funksjonene.

Oppe i fart, registrerer vi at støynivået er behagelige lavt. 

Og som alle andre overvektige elbiler, forvandles den fra litt for stiv, til presis og komfortabel i takt med fartsøkningen.

PRAKTISK: Bagasjerommet er lettlastet og praktisk i daglig bruk. Gulvet kan også senkes ytterligere når man skal ha maks plass. Pluss for tredelt baksete.
ROTEROM: Under bagasjeromsgulvet er det greit med plass til ladekabel og litt annet rot. Dessverre har ikke Grandland frunk.

Treg lading

Apropos det siste: 213 hester og 0-100 på ni sekunder, er beskjedent sammenliknet med konkurrentene. 

Men mer enn nok for alle som vurderer bil i denne klassen.

Men ladefarten er under forventet. I sommerens rekkeviddetest, brukte vi over 36 minutter fra 10-80 under ideelle forhold. Opel reklamerer med 29 minutter.

BEHAGELIG: Flatt gulv og greit med plass til to i baksetet, men mulighet til å betjene klimaet separat, savnes.

Rekkevidde

Forbruksmessig derimot, beveget vi oss ganske nære oppgitte WLTP-tall selv i ganske kjølige temperaturer under vår testperiode. 

Det indikerer at den kommende versjonen med firehjulsdrift vil havne rundt klassenormen på 500 km.

Motor har foreløpig kjørt to ulike versjoner av Grandland. I den første noterte vi at interiøret virket solid sammenskrudd, selv om materialene er mer praktiske enn eksklusive. 

Blandet kvalitet

I den andre, var inntrykket av listverk og overflater mindre positivt. 

Vi mener bestemt kvalitetsopplevelsen må være på topp i en modell som skal framstå som den mest uslitelige i gjengen.

Motor kommer med en større test av Grandland når den blir tilgjengelig med firehjulsdrift. Altså når den løftes fra godt rustet, til maksimalt rustet, for den tøffeste konkurransen.

Powered by Labrador CMS