«HALO PRODUCT»: Air Sapphire er Lucids prestisjeprosjekt i øyeblikket. Men antakelig vil også varianter av kommende modeller få samme behandling – og navn.Alle foto: KJELL PETTER EIDSTEN, unntatt som angitt
Prøvekjørt: Lucid Air Sapphire
Er dette verdens raskeste bil?
Superbil-ytelser er blitt allemannseie med elbilene. Lucid Air Sapphire viser oss neste nivå.
MARBELLA/RONDA (Motor): «Raskest bil» er en øvelse med mange regler, enda flere deltakere og få streker under svaret.
Du kan sette fire hjul på en rakett. Eller du kan bygge noe som likner en vanlig bil, men fortsatt minner mest om den samme raketten, under skallet. Derfor finnes det også mange klasser.
Slik har det vært i over 100 år, både i konkurransen om høyeste topphastighet og det vi skal se på her – akselerasjon.
Er det viktig? Nei. Men er det interessant? For en del av oss, i hvert fall.
Ikke minst når akkurat denne kandidaten til tronen i sin klasse, Lucid Air Sapphire, representerer noe som ellers ikke er å finne på rekordlistene: en firedørs, romslig luksussedan.
Egentlig er det aldeles uhørt i denne sammenhengen. En 100-meter-løper som inntar startblokkene i hvit skjorte og semskede skinnsko, men kjemper i teten.
KLAR TIL DYST: Lucid Air Sapphire i versjonen som blir solgt – også i Norge. Til høyre testbilen «Ruby», som visstnok ankom med insekter fra Nürburgring klistret til frontruta.
Dyrt frempek
Med sjefingeniør Eric Bachs egne ord:
SJEFINGENIØR: Eric Bach.
– Du kan kjøre den på bane. Men du kan også bruke den til å frakte barna til skolen.
«Du» i denne sammenhengen er naturligvis en uvanlig velholden person, siden bilen koster intet mindre enn 2.770.000 kroner.
Vi andre kan likevel konstatere at de viktigste delene av den samme teknologien også finnes i variantens mer moderate søstre, og at Lucid Air derved gir et lærerikt frempek om hva som kan møte oss i neste generasjons elbiler.
Annonse
PÅ VEI UT: Strenge formaninger om kun 30 km/t ut fra pitstop.
Kan klatre til toppen
Men ok, tilbake til spørsmålet øverst: Kan Sapphire sies å ha best akselerasjon, innenfor sin klasse? La oss se på tallene.
Vi vender oss til Wikipedias side for produksjonsmodell-akselerasjon. Den er trygg å bruke, siden det er mange sterke interesser i sving, og alle kontrollerer alle.
BESTETID, SÅ LANGT: Esther Unti, leder for Lucids kalibrerings-team.
Det finnes to klasser, 0–60 mph (til cirka 96,6 km/t) og 0–100 km/t. Lucid Air Sapphire er på den første listen, som nummer seks i en eldre måling, med 2,1 sekunder.
Men vi vet dette:
● Porsche Taycan Turbo GT topper begge listene, med henholdsvis 1,77 og 2,186 sekunder.
● Lucid selv oppgir nå Sapphire-tiden på 0–100 km/t til å være 2,0 sekunder. Fordi det er testet.
● Og i en langt mindre offisiell sammenheng er det registrert like oppsiktsvekkende tall.
Det aller beste, så langt, er levert av Esther Unti, som vi selv snakket med. Hun er på ingen måte en racerfører, men leder Lucids kalibrerings-team.
På en bane i Ohio ble ingeniøren målt til 1,75 sekunder fra null til seksti mph.
Du kan med andre ord forvente endringer på disse listene.
Bilen er likevel ikke laget for dragracing, den er konstruert for ordentlig kjøring. Det fikk vi prøve til gagns, ikledd hjelm og heldigvis ledsaget av ultrablide, proffe Roger, som spyttet ut fire kommandoer i sekundet og kastet seg over rattet når informasjonsstrømmen ble for vanskelig å takle.
Det vi ikke maktet å få til, demonstrerte Roger ved å sette seg bak rattet selv.
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
PÅ BANEN: Bilder tatt av Lucids egen fotograf. Foto: DOMINIC FRASERDOMINIC FRASER
På det 5,5 kilometer lange Ascari-anlegget i Ronda er nær sagt samtlige svinger kopiert fra kjente baner verden rundt, ergo får man prøvd seg på det aller meste. «Kan du kjøre her, kan du kjøre overalt», som Roger sa.
Vi kan med én hånd på hjertet og den andre rundt magen si at vi ikke hadde klart flere enn våre to runder som hans passasjer, siden vi er utstyrt med vanlige, ikke-trente innvoller.
Litt ekstra dokumentasjon om disse egenskapene kan du finne her, på Car and Drivers prestisjetunge «Lightning lap»-liste. Sapphire er nå nummer 10 gjennom alle tider, og i toppen finnes det ikke en eneste konkurrent med fire dører.
Annonse
Heftig forsterket
Selvsagt skiller Sapphire seg ut i Air-familien på en rekke punkter, siden den (også) er laget for å bli kjørt på bane.
California-bjørnen gjentas overalt.
Liten sidebevegelse med dette stoffet.
Langt mer friksjon i Sapphire-rattet.
Først og fremst har den tre motorer.
DOBBELTHET: Det er ikke fryktelig mange biler som viser massasje og «track» på samme skjerm.
Bilen har dessuten forsterket karosseri og forsterkede bremser. Mer kjøling må til, stivere og rekalibrert fjæring likeså. Nye spesialdekk er utviklet, hvis man vil ha. En hekkspoiler er på plass.
Setene har justerbare nakkestøtter (for å få plass til hjelmen) og stoff med bedre friksjon. Det siste gjelder også rattet.
Kjøremodusene er endret fra vanlige smooth, swift og sprint til smooth, swift, Sapphire og track.
Track har tre underkategorier: dragstrip, hot lap og endurance. «Hot lap» er satt opp for maks ytelse i Car and Driver-testen.
... men lik
Ikke desto mindre er likhetene med de «ordinære» modellene slående. I prinsippet har bilene de samme motorene og tilsvarende egenskaper for hverdagsbruk.
Og selve kjernepunktet er likt: effektivitet.
Det er dette som både sørger for ovennevnte ytelser og det svært lave forbruket Lucid Air kanskje først og fremst er kjent for.
Vi har skrevet om dette før, i omtalen av innstegsmodellen Air Pure. Kort oppsummert handler det om lav luftmotstandskoeffisient og en evig kamp for å gjøre alle deler lettere og mer kompakte.
Annonse
Lavt forbruk
Før og etter rundene på Ascari-banen kjørte vi de mer «vanlige» Air-modellene, og igjen fulgte vi selvsagt med på forbruket.
På en skikkelig rykk-og-napp-tur med Grand Touring, i høy grad oppover og med formål om å bli kjent med akselerasjonen der vi hadde mulighet til å prøve trygt, endte vi på rett i overkant av 20 kWt/100 km.
BESTE «VANLIGE»: Lucid Air Grand Touring – i toppen av utvalget, hvis du ikke regner med Sapphire.
På vei ned igjen fra banen, i en Air Pure, og i et oppriktig forsøk på å kjøre økonomisk, endte tallet på under 10.
Ja, det gikk vitterlig nedover i rundt halvparten av den halvannen time lange kjøreturen, selvsagt spiller det kraftig inn. Men siste halvdel besto for en stor del av motorveikjøring i rundt 120 km/t. Det forteller uansett at det er mulig å tro på forbrukstallene du ser i faktaboksene til denne artikkelen.
Forbruk/rekkevidde: 13,5 kWt/100 km og 960 km (19"-hjul), 14,8 og 882 (20"-hjul), 16,0–15,9 og 817–824 (21"-hjul)
Vekt (kg): 2360
0–100 km/t/toppfart: 3,2 s / 270 km/t
Prestisjeprodukt
Sapphire er det man på engelsk gjerne kaller et «halo product», et prestisjeprosjekt som er laget for å bygge merkevaren.
Tenk for eksempel på det Mustang har utviklet seg til å bli for Ford – ingen storselger, men viktig for å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Og joda, det kan trengs.
Lucid har riktignok økt produksjonen i fem strake kvartaler på rad. I 2024 leverte selskapet 10.000 biler, disse ble hovedsakelig solgt i Nord-Amerika.
Det nest største markedet er Saudi-Arabia, åstedet for produsentens nyeste fabrikk. Der har salget nylig bikket et firesifret antall.
Annonse
Gravity på vei
Men i Europa? 432 biler i løpet av 2024, brorparten i Tyskland.
Totalt er bare 13 solgt i Norge, som like fullt er et av fire prioriterte, europeiske land, sammen med Tyskland, Nederland og Sveits. I 2026 følger Belgia og Danmark etter.
Fremover er det nå den store SUV-en Gravity som er aller viktigst fra et Lucid-synspunkt. Den blir å se i Europa i år, om enn først kun på scener og i utstillingshaller.
INNSTEGSMODELLEN: Lucid Air Pure. Forskjellene fra akkurat denne vinkelen handler mest om at setene mangler ventilasjon og massasje.
Volummodell
I 2027 kommer en ennå ikke navngitt mellomstørrelse-SUV. I all kommunikasjon om denne blir «fra under 50.000 dollar» gjentatt.
Først da vil Lucid – eventuelt – kunne snakke høyt om volum.
Det er rimelig å ha fabrikken i Saudi-Arabia i bakhodet i den sammenhengen, anlegget skal i prinsippet kunne produsere opp til 150.000 biler i året.
I mellomtiden er mantraet, med Europa-sjef Lawrence Hamiltons ord, «å begynne med overlegne produkter».
Han sammenlikner gjerne med Rolex og Louis Vuitton, men nødig med andre bilmerker. Han bruker i hvert fall ikke tid på en viss annen, amerikansk produsent.
Det skal sies at «et merke fra Sør-Tyskland» ble nevnt en håndfull ganger.
Tar du med deg akkurat det poenget og går tilbake til listene ovenfor, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor høy ytelse for prestisjemodeller er viktig for Lucid – og samtidig se for deg temmelig nøyaktig hvordan produsenten ønsker å posisjonere seg fremover.