HÄLLEVIKSSTRAND (Motor): Erfaringene med andre Cross Country-versjoner av Volvo-modeller er entydige:
Bilene blir mer komfortable, uten at de dermed mister spensten og dynamikken.
Både Volvo V60 og V90 har bokstavelig talt fått et løft av å gjennomgå de milde, men merkbare, justeringene som ligger bak modellbetegnelsen som først ble lansert på V70 i 1997.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
En bedre Volvo
Litt mer fjæringsvei og litt mildere dekkdimensjon gir i sum en litt mykere og mer stillegående bil.
Altså en bedre Volvo.
Vi i Motor har vel tidligere fastslått at Volvo V90 CC er tidenes beste Volvo, mens mangeårig Volvo-eier og NAF-konsulent Benny Christensen mener dette er historiens seks beste Volvoer.
Nå er begge de to nevnte Volvo-modellene med forbrenningsmotor ute av salg her i landet.
Dermed er det lille EX30 sin tur til å utstyres med effektene som skal frakte de moderne eventyrerne over berg og daler. Og den skuffer ikke.
Annonse
Skandinavisk underlag
Motor kjørte en EX30 til idylliske Hälleviksstrand, der vi fikk kjøre EX30 Cross Contry for første gang på hverdagslig, skandinavisk underlag.
Tidligere i år testet vi vinteeregenskapene helt nord i Sverige (les mer her).
Muligheten til å hoppe fra bil til bil gir et godt grunnlag for å konkludere.
MINDRE HJUL: 19-toms hjul i dimensjonen 235/50-19 gir mer gummi i høyden enn på tilsvarende versjoner av EX30 med 19-toms – og spesielt 20-toms – hjul.
Like gøyal
Og, ja: EX30 Cross Country er mer komfortabel enn den vanlige EX30.
1,2 cm lengre fjæringsvei og 0,7 cm mer gummi på dekksidene, gir større utslag enn man skulle tro. Den beveger seg mindre stumpt over ujevnhetene – og generelt stillere.
Og, nei: Den er ikke blitt mindre gøyal å kjøre.
Annonse
KONTRASTER: EX30 CC (t.h.) har fått plastbeskyttelse over hele fronten og over hjulbuene, men ulogisk nok vanlig lakk aller nederst – i motsetning til den mer siviliserte standardutgaven.
FJELLVANT: I «grillen« kan du se topografien til Sverige største fjell, Kebnekaise (2106 m.o.h)
GJENKJENNELIG: Svart midtparti også over hele hekken på Cross Country (nærmest) – samt i modellinskripsjonen i taklinja.
Rekkevidde
I hvert fall ikke innenfor fornuftens grenser. Den oppleves usedvanlig trygg og stabil i svingene og over dumpene på de svenske riksveiene. Og naturligvis forrykende rask.
I øyeblikket koster EX30 Cross Country 22.000 mer enn en tilsvarende utstyrt EX30. Det er et sum vi enkelt hadde lagt til – mye fordi prisen allerede er godt over en halv million.
Om en EX30 Cross Country er verdt godt over en halv million, er et helt annet spørsmål. Med sin litt høyere framtoning, mister den noen mil rekkevidde sammenliknet med grunnmodellen. Drøye 40 mil WLTP er ikke imponerende.
LIKT: Innvendig er alt likt vanlige EX30, det betyr at du bare har en midtstilt skjerm å forholde deg til. Den er både lettlest og lettbetjent.
Høy pris
Og plassen – både til mennesker og bagasje – er dårligere enn i biler med samme ytre mål, og mye dårligere enn i biler med samme prislapp.
Den høye prisen og den beskjedne størrelsen gjør at EX30 CC omtrent ikke har relevante konkurrenter med firehjulsdrift.
Motor har listet opp BMW iX1 og Mini Contryman – fordi merkevare og prestisje er viktig for denne kundemassen. Men begge disse er vesentlig større.
Annonse
Solid merkevare
Og da er det kanskje et poeng å snu problemstillingen:
For har du greit med penger, men ikke det store plassbehovet – og heller vil ha en snerten, superrask og bruktbart praktisk solid merkevare av en bil, så er ikke bare EX30 Cross Country et opplagt valg.