Gamle Renault 4 ble en uventet suksess. Kombinasjonen lav pris, god plass og høy komfort appellerte til mange, og totalt ble åtte millioner eksemplarer produsert.
Modellen fikk en viss status i bilverdenen, og det er et fenomen merket nå ønsker å utnytte.
Konkurrenter: Citroën ë-C3, Hyundai Inster, Opel Mokka.
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det
Den nylig lanserte Renault 5 har sjarmert horder av bilentusiaster med sitt design, men for en stor gruppe har interessen kjølnet når man har innsett bilens begrensninger med hensyn til baksete og bagasjeplass.
Lengre og høyere
Nye Renault 4 bygger på samme grunnlag, men er 20 centimeter lengre, hvorav tolv centimeter har gått til å forlenge det bakre overhenget og radikalt forbedre bagasjerommet.
Den nye 4-eren er også bygget høyere, noe som gjør innsteget betydelig lettere, fordi sittehøyden er økt en smule.
Annonse
Trange kår
Men selv om man sitter høyere med bedre oversikt over omgivelsene, er det fortsatt trangt for førerens føtter.
Hjulbuen tar plass, og pedalene sitter tett.
For å få plass vil man gjerne sitte litt lenger bak enn i andre biler, noe som går ut over benplassen til passasjerene i baksetet.
FORGJENGEREN: Denne svenske annonsen for «skrytebilen» Renault 4 ble klassisk.
Det er så vidt en 180 centimeter høy passasjer får plass bak en like høy fører.
Bagasjeplassen er derimot betydelig mer romslig enn i Renault 5, men ikke helt så fleksibel som man kunne ønsket.
IKKE FOR DE STØRSTE: Baksetet er ikke det mest romslige, og håndtak i taket mangler.
Fiskebalje
Lastekanten er lav, og under bagasjeromsgulvet finnes en uttakbar plastbalje der man kan oppbevare ladekabler – eller hvorfor ikke resultatet av et vellykket fisketokt? Baljen er lett å skylle etter bruk, så den tåler det meste.
ANVENDELIG: Kassen under bagasjeromsgulvet rommer ladekabelen og kan også løftes ut.
Dessverre kan ikke baksetet skyves i lengderetningen, slik som i fossilversjonen i merkets modellutvalg, Renault Captur. Batteriets plassering under baksetet gjør dette umulig, hevder produsenten.
Ryggstøtten på baksetet og passasjersetet foran kan felles, men siden det mangler dobbelt gulv i bagasjerommet, blir ikke lasteflaten helt jevn.
Annonse
TRIPPTRAPP: Det blir en markant kant når baksetet felles ned. Legg merke til stroppen i de franske fargene.
Design viktigst
Det er tydelig at utseendet har vært svært viktig for Renault. Man understreker nøye at modellen kommer med 18-tommers hjul som standard, allerede i grunnutførelsen.
Store hjul får kanskje bilen til å se tøff ut, men stiller høye krav til hjulopphenget for å gi en avslappet kjøreopplevelse og høy komfort også på dårlig vei.
Det kreves ikke mange meter for å konstatere at Renault har mer å jobbe med. Bilen tramper urolig rundt på ujevn vei, og harde skjøter gir ubehagelig humpete kjøring.
POWERBANK: Bilen har støtte for V2L. Det betyr at man kan drive elektriske apparater via ladeuttaket på venstre forskjerm.
Dalende effekt
Testbilen er utstyrt med det største batteriet og den kraftigste elmotoren. Motoren yter 150 hestekrefter. Det holder i massevis, men batteriets ladeevne imponerer ikke.
Renault oppgir 100 kilowatt som maksimal ladeeffekt, men da vi testet kapasiteten i modell 5, viste det seg at effekten faller merkbart når batteriet fylles, og den orker ikke mer enn 70 kilowatt fra 60 prosent batterinivå.
Instrumentene og betjeningen fungerer utmerket.
Infotainmentsystemet fra Google er blant de bedre, og stemmestyring og ruteplanlegging med automatisk forvarming av batteriet fungerer strålende.
DEDIKERTE KNAPPER: Mye styres via berøringsskjermen, men det finnes en rad med knapper for klimaanlegget.
Prisen begynner på 279.900 kroner, ifølge den norske importørens hjemmeside. Det er 30.000 under Renault 5 med tilsvarende batteri (40 kWt), og anstendig for en bil som har større bagasjeplass og 200 kilo høyere tilhengervekt.
Men de aller fleste vil legge på ytterligere 50.000 kroner for å få batteriet på 52 kWt, og rundt 10 mil bedre rekkevidde (409 km) og 30 hester mer (150).
Se flere bilder av bilen her:
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI
Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal - Photo Clément Choulot / DPPIDPPI