Det skiller 88. plasser på registreringslisten mellom en tradisjonell Enyaq, altså den litt forhøyede stasjonsvognutgaven – og den nesten identiske Coupé-versjonen.
Enyaq er nummer åtte så langt i 2025, med 3026 biler.
Konkurrenter: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Ford Mustand Mach-E, BYD Sealion, Ford Capri, Xpeng G6, Cupra Tavascan, Tesla Model Y.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Vi kan heller ikke påstå at Enyaq Coupé er en modell som går under radaren. Vi tipper alle potensielle Enyaq-kunder kikker på denne ganske parallelt med den mer tradisjonelle Enyaq.
Så tenker de trolig følgende:
Coupé-utgaven er definitivt penere. Men hva koster den egentlig?
Svaret: Nærmere 40.000 kroner mer.
Annonse
Mindre plass
Og da konkluderer man fort med at det er et ganske håpløst prispåslag for en bil med litt mindre bagasjeplass opp til taket, og uten vinduspusser på bakruten.
Å betale mer for mindre har aldri vært lønnsomt, selv om det finnes entusiaster blant oss som gjerne ser verdien i det lille ekstra.
Blant Skoda-folket er det altså 200 stykker som heller vil ha en sjelden Coupé enn en hverdagslig familiefrakter utenfor huset.
Det handler om smak og behag og økonomi. Vi skjønner uansett alle som velger en Enyaq. Dette er en modell som startet på et høyt nivå da den ble lansert – og som har blitt gradvis bedre.
På rekkevidde, selvkjøring, stemmeassistent og sikkerhet.
Og interiøret har hele veien hatt et funksjonelt kvalitetspreg vi ikke finner på øvrige modeller i tilsvarende prisklasse fra det store Volkswagen-konsernet.
Annonse
ELEGANT: De fleste mener at Coupé er penere å se på. Men utseendet betyr fint lite så lenge prisen blir vesentlig høyere.
TAKHØYDE: Den mer tradisjonelle versjonen av Enyaq har en taklinje som er strukket lenger ut, før den faller, samt annet design på bakluka. Lykter og nedre del av karosseriet er ellers likt.
Eksemplarisk
Førermiljøet er også klassens beste, etter Motors mening. I hvert fall hvis et førermiljø skal utgjøre et fornuftig kompromiss av fysiske brytere og knapper, i kombinasjon med skjermbaserte løsninger.
Rattbetjeningen, med hjul som styrer hyppig brukte funksjoner som fartsholder og volum, er eksemplarisk.
Klart bedre enn de flate og upresise skyvebryterne vi finner i de andre modellene fra konsernet.
EKSEMPLARISK: Det meste stemmer i dette førermiljøet, både funksjonalitet og materialkvalitet. Et lite minus er koppeholderne, der høye kopper eller flasker stenger for rekka med knapper.
HÅNDFAST: Mange foretrekker å kunne dytte inn en bryter med litt lyd og motstand, framfor å ta på en skjerm. Enyaq har begge deler.
Hjulstøy
Vi tror den typiske Skoda-kunden føler seg både trygg og komfortabel her.
Men kjørekomforten kan forbedres et hakk. Hjulstøyen er høyere enn i de viktigste konkurrentene, slik tilfellet er med alle modellene på MEB-plattformen (VW, Audi, Cupra, Ford Explorer/Capri).
Annonse
LANGTUR: To voksne sitter utmerket over lange etapper i dette baksetet. Her er det bra plass både til bein og hode – og separat klimabetjening.
Samme kupeplass
Og den oppleves fortsatt hakket mer stump enn de beste over ujevnheter i lav hastighet. Her hjelper det ikke med ulike kjøremoduser.
Så må det også nevnes at Skoda droppet lyktepussere i forbindelse med den nylige faceliften. Et savn her i Norge – og enda et eksempel på at en Skodas posisjon som utpreget praktisk og funksjonell, er forbi.
STORT: 570 liter bagasjevolum er bra for klassen – og bare 15 liter mindre enn i den mer vanlige Enyaq. Pluss for gjennomlastingsluke.
UPRAKTISK: Det er bra tenkt å kunne legge ladekabelen i denne boksen, men i praksis blir det bare tungvint og møkkete. En frunk hadde vært langt mer praktisk.
15 liter mindre
Plassen i kupéen er den samme som i den mer lettsolgte utgaven av Enyaq. Bak baksetet – opp til bakseteryggen – skiller det 15 liter bagasjevolum i bestselgerens favør. Altså i praksis ingenting.
Men det mer kvadratiske karosseriet rommer naturligvis mer i høyden opp til taket. Som barnevogner og hundebur.
Dette vil være direkte utslagsgivende faktorer for mange i dette markedet.
Annonse
Høy pris
Volkswagen er i ferd med å fase ut ID.5, altså kupéversjonen av ID.4 – og tvillingen til Enyaq Coupé. Det er ikke bare i Norge disse versjonene selger dårlig.
Men først og fremst handler det om pris. Prisen for et penere ytre. Den blir for høy i et marked der indre kvaliteter er viktigst.