SUKSESS: Siden ID. Buzz ble introdusert i 2022 har det blitt levert rundt 2500 av personbil-utgaven, og nær 10.000 varebiler.

Prøvekjørt: VW ID. Buzz GTX lang

Sjarmtroll til storfamilien

Til slutt ble ID. Buzz-familien komplett, med firehjulsdrift og mulighet til å velge en ekstra romslig versjon.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Masse plass, utseende, firehjulsdrift

Minus:

Litt stump, pris, a-stolper

Det er ikke så mange av dagens familiebiler som sprer glede, til dem på innsiden og utsiden.

ID. Buzz har noe unikt, med et klart slektskap til den legendariske folkevognbussen, samtidig som den ser 100 prosent moderne ut.

Dette påvirker åpenbart folk som støter på bilen. ID. Buzz må være den eneste bilen som får folk på transportsykkel til å nikke anerkjennende.

Kanskje er det fordi bilen ser ut som den smiler?

Volkswagen ID. Buzz GTX Lang

  • Pris (eksl frakt): 659.100.
  • Pris med Motor-pakka*: 765.475.
  • Pris testbil: 744.475.
  • Motor/drivlinje: 86 kWt (netto) batteri, 340 hk/560 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk testbil: 456 km, 20,1 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 200 kW. 10–80 prosent cirka 30 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring: 492/211/192/16 cm.
  • Bagasjevolum: Med 3. seterad: 306-476 liter/uten 3. seterad: 1240-1496 liter/Nedfelt 2. og 3. seterad: 2469 liter.
  • Vekt/nyttelast: 2903/495 kg
  • Hengervekt: 1600 kilo
  • 0–100/toppfart: 6,4 sek./160 km/t
  • Konkurrenter: Ingen direkte konkurrenter, men andre alternativer er Citroën ë-Spacetourer, Opel Zafira-e, Toyota Proace Electic, Mercedes-Benz EQV.

Motor-pakka: Her velger vi utstyrs­graden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Henger­feste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke lagt til. Hvis prisene gjelder en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om dette.

Siden den dukket opp på markedet i 2022, har modellen vært en pen suksess for Volkswagen i Norge, og det har vært med bakhjulstrekk og én karosseristørrelse.

Nå er familien utvidet med firehjulsdrift og mulighet for et en lengre versjon som har plass til inntil sju seter.

ID. Buzz GTX i lang versjon er 25 centimeter lengre enn standard versjonen. Med store skyvedører og en enkel mekanisme for å felle ned et sete på andre rad, er det fin tilgang til bakre rad.

Plassbehov

Sitteplassen er heller ikke verst, og radene er skyvbare, slik at dette kan tilpasses. Selv med alle seter i bruk, er det bagasjeplass igjen. Da er det plass til mellom 306 og 476 liter bagasje.

Med andre ord en veldig romslig bil, også for dem som har plassbehov godt over gjennomsnittet.

LENGRE: I lang versjon er ID. Buzz 496 centimeter lang, 25 centimeter mer enn den vanlige utgaven. Bilen ser kulere ut i den korte versjonen.
STØRRE BATTERI: Den lange versjonen har fått plass til et større batteri, 86 mot 79 kWt, det gir rundt fire mil lengre rekkevidde.
GLIS: I tofarget lakk kommer bilens «ansikt» bedre til syne.
HØYRE BAK: ID.Buzz har helt moderat ladefart, men det er jevnt over tid, det hjelper.
SPORTY: GTX-merket markerer firehjulsdrift, og i de andre modellene, en mer sporty bil. Akkurat det siste merkes ikke så mye i den store ID. Buzz.

Den lange versjonen er snaut fem meter og er naturlig nok noe mer slitsom å håndtere i trangt farvann, samtidig er de store glassflatene, og vinduer som er i kant med bilens størrelse, med på å gjøre det til en oversiktlig bil.

Med sin varebilutforming er det virkelig raust med plass. Volumet i kupeen er formidabel, med skikkelig takhøyde og bra med beinplass i alle seter.

Det som er litt mer utfordrende, er de to a-stolpene, som forstyrrer mye av sikten på skrå forover, her må man være ekstra oppmerksom i bytrafikk.

Varebilfølelse

Varebilfølelsen blir til en viss grad med på veien. ID. Buzz er en tung bil, og understellet er satt opp for å håndtere de nær tre tonnene som testbilen veier. Lang akselavstand gjør at den flyter ganske greit over ujevnheter, men humper og dumper blir ikke passert i fred og ro.

Det er ikke som en HiAce fra 1990-tallet, men det er så definitivt ikke som en SUV i samme størrelse, heller.

På motorvei er den derimot svært stabil og fin. Når man nærmer seg maksimal fart på norske veier, blir det en del vindsus, men det er ikke så rart nå man tar en titt på bilen.

At forbruket også er i det øvre sjiktet, kommer vel heller ikke som en overraskelse. ID. Buzz er langt unna et såpestykke i formen, og vekten er som nevnt nærmere lastebil enn en kompaktbil.

En tur på vel 60 mil, på E18 med mye motorvei, men lite last, viste et snittforbruk på 23,4 kWt per 10 mil. Oppgitt forbruk på testbilen er 21 kWt, som skal gi en rekkevidde på 456 kilometer. Med vårt forbruk blir det 37 mil.

Det er helt greit.

Lading

Det som er mer enn greit, er hvordan ID. Buzz oppfører seg på ladeplassen. Forvarmingsfunksjonen kan aktiviseres manuelt. Den gir beskjed om hvor lang tid den bruker på å oppnå optimal temperatur, og hvilken fart man kan forvente.

ENKELT: Interiøret i mange av Volkswagens ID-modeller er i overkant simpelt, men det kler ID. Buzz bedre enn de andre modellene.
PLASS: Uansett hvor mange seter man trenger å bruke, er det bra med bagasjeplass.
TILGJENGELIG: Setene er enkle å justere og legge ned, det gjør at det er enkelt å komme seg inn og ut av setene. Men midtsetet på andre rad er ikke videre komfortabelt.
TIL BORDS: Noen svært enkle plastbord kan vippes fram.

En ladeøkt som startet på 20 prosent, viste at bilen ligger på 160 kilowatt til vel 50 prosent, for så å falle jevnt 90 kilowatt ved 80 prosent. Hele prosessen tok 23 minutter. Det er helt innafor. Og viser at en stabil ladekurve er vel så viktig som høy maksfart.

Med mulighet for ekstra mye plass – og ikke minst firehjulsdrift, noe man også kan få på den kortere versjonen – faller det meste på plass for ID. Buzz.

De ekstra centimeterne i den lange versjonen koster cirka 10.000 kroner mer. Mens lang versjon med seks seter koster så å si det samme som sjuseteren. En lang femseter er cirka 15.000 kroner billigere.

Ingen konkurrenter

Det er en bil det er lett å bli glad i, og det praktiske og enkle interiøret gjør at selv den Temu-aktige skjermdesignen faktisk passer greit inn det robuste uttrykket. Systemet til Volkswagen virker også ha fått luket bort tregheten og har i tillegg et funksjonelt brukergrensesnitt.

Men i all sin fornuftige enkelhet er det én ting som ikke er så enkel, prisen. Riktignok er det en akseptabel kilopris, men det er mye penger.

På den annen side så er det ikke lett, eller kanskje umulig, å finne en elbil som matcher ID. Buzz på plass og det praktiske. Så da skal vi kanskje ikke krangle for mye på pris, likevel.

Og selv i lang versjon er det fortsatt en av de aller mest sjarmerende bilene på markedet.

P.S. Nyttelasten på 495 kilo betyr at at seks passasjerer på 82,5 kilo hver resulterer i at det ikke er rom for noe bagasje. 

Flere saker med Volkswagen: