ELEGANT: Det er ganske sikkert at du kommer til å se denne oftere i trafikken.

Prøvekjørt: Peugeot E-3008 og E-5008

Endringene som betyr alt

Peugeots viktigste modeller er klare for å klatre, både i terrenget og på registreringslistene.

Publisert

Pluss:

Firehjulsdrift, komfort, sjuseter (E-5008)

Minus:

Bagasjevolum (E-3008), rekkevidde (E-5008), krasjtest

MULHOUSE (Motor): Firehjulsdrift og konkurransekraftig pris. Peugeot E-3008 og E-5008 (sjuseteren) har fått egenskapen og drahjelpen de trenger for å stige opp fra dypet på registreringslistene.

Nede på 54. plass, der vi finner E-3008, vaker det både fossile skapninger og vesener folk flest ikke kjenner navnet på. En plassering litt uverdig en av de beste bilene i klassen. 

Helt avgjørende

Det er ingen hemmelighet at Motor er begeistret for både E-3008 (les test her) og sjuseteren E-5008 (les prøvekjøring her). 

Peugeot E-3008 (E-5008)

  • Pris: 499.000 (539.000)
  • Pris med Motor-pakka*: 551.000 (592.000)
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 73 kWt/325 hk/509 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde: 17,7 kWt/490 km (18,7 kWt, 467 km)
  • Ladefart: 160 kW. 20-80 prosent, cirka 30 min.
    • Bagasjevolum femseter (liter): 470 (690)
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 454/211/164/20 (479/211/169/20)
  • Vekt (kg): 2262 (2331)
  • Hengervekt (kg): 1350/1000
  • 0-100/toppfart: 6,0 (6,5) sek/180 km/t.
  • Hjul: 235/50R20
  • Konkurrenter:  Skoda Enyaq Coupé, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, BYD Sealion 7, BMW iX2, Volvo C40, Tesla Model Y (Mercedes-Benz EQB, Byd Tang).
  • Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det

Samtidig er det ikke uforståelig at salget har gått dårlig, all den tid kombinasjonen firehjulsdrift og pris er helt avgjørende for de fleste som kjøper bil i denne klassen. 

Mange velger heller en Tesla Model Y eller en Volkswagen ID.4 – eller kanskje helst den enda mer sammenlikn­bare Nissan Ariya.

Kvalitet

Og havner du ofte nok på en god andreplass i den vurderingen, så havner du også fort på en dårlig 54. plass i totalvurderingen.

Men med firehjulsdrift og konkurransekraftig pris, vil man også se annerledes på E-3008 og E-5008. Man blir ikke opptatt av hva de mangler, men av hva de faktisk har mer av:

Komfort og kvalitetsfølelse, og – etter Motors mening – det beste førermiljøet. 

E-5008 selger litt bedre enn E-3008 i dag, og vi er ganske sikre på at den trenden forsterkes nå. Mens E-3008 går inn i den aller tøffeste konkurransen, har E-5008 langt på vei en arena for seg selv. 

Mer moderne

Den er større og bedre enn Mercedes EQB. Og den er mer moderne og betraktelig rimeligere enn BYD Tang.

Dermed er de to relevante konkurrentene blant sjuseterne nevnt, inntil Tesla eventuelt kommer med en sjuseter av oppgraderte Model Y. Her kan du lese mer om de andre sjuseterne på markedet.

Testkjøringen starter ved Peugeot-fabrikken i Mulhouse, helt øst i Frankrike. Det betyr at vi også kan svinge innom både Sveits og Tyskland. 

SALGSVINNER: Vi tipper den lengre sjuseteren E-5008 vil dra best nytte av firehjulsdrift og en gunstig pris.
KORTERE: Det meste av karrosserideler er likt på E-3008, men man ser den er kortere bak bakakselen, og selvsagt med et mer skrånende tak.

Flere hester

Og nesten utelukkende på tørre og fine veier. Det gir begrensede muligheter til å teste ut firehjulsdriften. Men i noen svingete fjellpartier med lite trafikk er det mulig å utfordre bilen litt ekstra. 

125 ekstra hestekrefter merkes godt. Fra å være litt daff til elbil å være, er E-3008 og E-5008 nå blitt like kvikke som de fleste konkurrentene. 

Litt ekstra gasspådrag ut av svinger, demonstrerer to ting: 

Lav terskel

Det er ikke sånn en Peugeot helst vil bli kjørt. Den blir litt overvektig i bevegelsene, og de relativt smale og høye dekkene har en ganske lav terskel for å pipe ut sin utilstrekkelighet når godt over to tonn skal ha noen plutselige retningsforandringer.

BEST: Vi nyter hvert sekund i dette førermiljøet. Panelet til høyre gir deg fem valgfrie snarveier til ulike funksjoner. Smart.

Men vi merker også hvor effektiv firehjulsdriften er i situasjoner der forhjulstrekkeren ville hugget seg mye saktere framover i en kamp mot både elementene og antispinnsystemet.

Tryggere

Modellene har fire kjøremoduser, som også påvirker firehjulsdriften. I «4WD» er fordelingen permanent 50/50 mellom for- og bakaksel.  I «Sport» er den 60/40, mens den i «Normal» og «Eco» får firehjulsdrift etter behov. 

Firehjulsdriften har definitivt gitt E-3008 og E-5008 en ny dimensjon. Ikke nødvendigvis i form av mer kjøreglede. Men i form av en tryggere og mer helstøpt bil.

Skuffende kollisjonstest

En fersk kollisjonstest hos Euro NCAP ender med fire av fem stjerner. Fortsatt gir dette stygge sår i lakken til bilprodusentene. Men stadig oftere registrerer vi kritikken mot testprosedyrene.

Ikke minst at underleverandører av ulike sikkerhetssystemer i for stor grad legger premissene.

SKYVBART: Seterekke to kan skyves fram og tilbake i en 60/40-løsning. Midtsetet er ikke en fullverdig sitteplass.
LITT TUNGVINT: Alt av setejusteringer på de to bakerste radene i E-5008 gjøres manuelt. Det må litt justeringer og kroppsarbeid til for å få alt på plass.

Slår det av

Overført til norske forhold: Det brukes enormt med penger på å utvikle førerstøttesystemer. Flere av dem fungerer dårlig, ja tidvis direkte trafikkfarlig, på dårlig oppmerkede veier eller i trafikkskilt-tette strøk. 

Mange av oss slår av en eller flere av disse funksjonene – som vi altså har betalt for.

I Peugeots tilfelle er den manglende stjernen i første rekke knyttet til mangelen av et førerovervåkingssystem som registrerer distraksjon hos føreren. Den registrerer kun tretthet. 

Irriterende

I praksis betyr det at du får et varsel etter gjentatte distraksjoner, som absolutt er på sin plass. Men du får den ikke kontinuerlig etter kanskje tre sekunder – som de fleste av oss finner irriterende.

690 LITER: Mange familier velger en sjuseter for å få bagasjeplassen når bakerste rad er nede – som her. Masse volum, men ganske liten høyde opp til baksetekanten, og gulv som skråner oppover.
POTENSIAL: Her ser vi hvor mye plass den tredje seteraden tar i E-5008. Som femseter vil bagasjeplassen bli gigantisk.

Mange av oss slår den også av – med de mer eller mindre omstendelige prosedyrene det innebærer før hver start. 

Skulle vi valgt en bil uten denne overvåkingen, eller en bil med, er valget enkelt. Den uten

Dermed legger vi heller ikke så stor vekt på den manglende stjernen denne gangen – selv om Peugeot naturligvis hadde gjort et stort poeng ut av fem stjerner. Det er også viktig å nevne at denne funksjonen etter hvert vil komme på E-3008 og E-5008.

Litt snaut?

Øvrige svakheter? Ingen store. Men det forsvinner henholdsvis 50 (E-3008) og 58 (E-5008) liter bagasjevolum med motor også bak. Det er mest merkbart i førstnevnte. 470 liter bagasjevolum er litt snaut for klassen.

DETALJER: Peugeot-designerne elsker å leke med detaljer som kan knyttes til løven i logoen. Her er det klør i lysdesignet.

Femseter

E-5008 vil etter hvert også komme som femseter. Mange kjøper en sjuseter på grunn av bagasjeplassen. Men de to bakerste setene brukes bare unntaksvis, og over korte avstander. Og det er enkelt å se at den siste seteraden stjeler et par hundre liter bagasjevolum.

Vi skjønner derfor dem som se på en femseters E-5008 som et enda bedre valg for en familie på fire. Dessuten får man da plass til subwooferen til Focal i bagasjerommet ...

Rekkevidde

Kanskje kan også rekkevidden bli litt snau. Primært på E-5008, som er en typisk familiefrakter, konstruert for folk og bagasje. Med utstyr som hengerfeste, panoramatak og 20 toms hjul, øker vekta ytterligere – og rekkevidden minsker.

Men på et mer generelt sammenlikningsgrunnlag, blir dette nyanser som aldri vektes tyngre enn firehjulsdrift og pris – krydret med design og kvalitetsfølelse.

Powered by Labrador CMS