Med 142 lysende stjerner i grillen og testkjøring tilsvarende seks ganger tur-retur månen, er det ikke rart Mercedes-folket har nærmest astronomiske forventninger til den første versjonen av en ny generasjon med Mercedes-modeller.
CLA har vært på en liten gjestevisitt i Norge. Den kommer ikke ut til kundene før på vårparten i 2026, men Motor har allerede fått teste den på norske landeveier.
Bagasjevolum (liter): 506 (inkl. frunk på 101 liter)
Hengervekt/taklast (kg): 1800/100
0–100/toppfart: 4,9 sek/210 km/t.
Dekk: 225/40-18
Konkurrenter: BMW i4, Nio ET5, Hyundai Ioniq 6, Polestar 2, Tesla Model 3
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
Den korte gjestevisitten var såpass hyggelig at vi veldig gjerne ønsker CLA velkommen tilbake på mer permanent tid.
Nykommeren gir oss noe av den følelsen vi har savnet fra Mercedes de siste årene:
En bil med noe ekstra. Noen faktorer som forsvarer en høyere pris, ofte definert som «Premium».
En opplagt sak er rekkevidden, som er klassens beste. 771 km for testbilen med firehjulsdrift er formidabelt.
Annonse
Ladesystem
Men også ladeevnen – som blir topp når bilene som kommer til Norge får et ladesystem som kommuniserer med norske 400-volts ladere (les mer om problematikken her).
Likevel er det ikke disse rent faktiske spesifikasjonene som gir oss den gode følelsen. Det er heller den litt forfinede miksen av supre kjøreegenskaper og høy komfort, toppet med en utmerket førerposisjon.
Vi sitter igjen med et inntrykk av at de tyske ingeniørene omsider har erkjent at forbrenningsmotorene og girkassenes tid er forbi.
Eller, vent nå litt ...
I spesifikasjonene vil du lese at CLA har to gir. Ett for maksimal akselerasjon, og ett for maksimal energieffektivet i høyere hastigheter.
Annonse
SEDAN: Det finnes noen fordeler med en sedan, men karosseriformen selger dårlig i Norge.
FØRSTEVALGET: CLA som «Shooting Brake» blir mest populær her hjemme. Det meste av karosseriplater er felles med sedanen, men taklinjen er høyere bak c-stolpen.Foto: MERCEDES-BENZ
Best for to
Under ganske normal kjøring vil du ikke merke noe som helst, annet enn at bilen har mer enn nok krefter til enhver tid.
Men under kraftig akselerasjon kjennes et bittelitte napp og et mikroskopisk effekthull når bilen altså girer i litt overkant av 100 km/t.
Summen av alle de faktorene og egenskapene gjør at man i stor grad kan forsvare at prisen blir ganske høy for en sedan som passer best for to. Baksetene er ikke særlig komfortable for relativt voksne.
MYE KJENT: Selve instrumenteringen og rattet er kjent fra tidligere Mercedes-modeller, men den heldekkende skjermen, med mulighet for egen skjerm til passasjeren, er nydesignet.
Og det er her det helt avgjørende spørsmålet dukker opp:
Er det bare oss biltestere – som hopper fra den ene bilen til den andre, og som fort kan la det gå en slags sport i å finne nyanseforskjeller i mer eller mindre ekstreme testøvelser – som merker forskjellene? Eller vil potensielle kunder flest merke det samme?
Velger stasjonsvogna
Det vil tiden vise. Uansett er det ingen tvil om at 9 av 10 vil velge stasjonsvogna av CLA, eller «Shooting Brake» som det heter på Mercedes-språket.
Med unntak av Tesla Model 3, selges det knapt sedaner i Norge, uansett hvor gode de måtte være.
Annonse
KNAPT: CLA har aldri vært noen åpenbar personfrakter, og baksetet byr heller ikke på særlig komfort. Beinplassen er ok, men man sitter lavt, og med høye knær.
ENKELT: En bil i denne prisklassen bør ha separat klimabetjening til baksetepassasjerene.
Stor frunk
Prisen på «Shooting Brake» er ikke klar. Det er derimot bagasjevolumet, som jo er det avgjørende her. Det blir 50 liter mer, altså 455 liter til sammen bak. Og i tillegg kommer selvfølgelig plassen fra seteryggen og opp til taket.
Med en frunk på 101 liter har uansett Mercedes skjønt at de må bli flinkere til å utnytte de fordelene som ligger i en elbilkonstruksjon.
EN, TO. TRE ...: Her er det bare å begynne å telle stjerner. Fasiten sier 142, og de lyser alle sammen i mørket.
143, 144, 145 ...: Og så kan man fortsette innvendig, hvis man ikke vil bruke 40.000 kroner på å få en skjerm her.
Skjerm i bilens bredde
Støynivået er behagelig på ganske finkornet asfalt i Indre Østfold. Men her venter vi med å konkludere til vi har kjørt den på motorvei en gang på nyåret.
Mercedes har selvsagt jobbet med å holde vekten nede. Dessverre går denne type arbeid av og til på bekostning av støyisolasjon.
Annonse
SOLID: 405 liter bagasjerom bak, er helt ok. I kombinasjon med 101 liter frunk, blir det svært bra.
Må strekke seg
Mercedes var tidlig ute med å tilby skjermer i hele bilens bredde. Det samme på CLA. Her er den store passasjerskjermen ekstrautstyr i en pakke til 40.000 kroner.
Det ser elegant og gjennomført ut, men brukervennligheten er ikke helt topp. Alt av funksjoner er nå samlet i skjermen.
Litt avhengig av sitteposisjon, vil mange oppleve at de må strekke seg ut av setet for å nå ulike funksjoner på skjermen. Noen fysiske hurtigknapper i midtkonsollen blir aldri gammeldags.
Startprisen på 599.900 gir deg en godt utstyrt versjon, med blant annet hengerfeste, panoramatak, opplyst stjernegrill og avanserte fjernlys.
I «Motor-pakka» har vi lagt til vinterhjul, valgfri metallic lakk, samt «Premium pakke», som blant annet gir deg nyttig utstyr som elektrisk bakluke, tosoners klimaanlegg, nøkkelfri tilgang – og også den litt imponerende skjermen til passasjeren.
PS: Bilen vil også bli levert med bakhjulsdrift og to mil bedre rekkevidde, da er startprisen 549.900 kroner.