BUDAPEST (Motor): Noen vil mene utsøkt støydemping i en Rolls-Royce er en oppdagelse på linje med at vann er vått. Altså, ingen nyhet.
Og visst er det mer enn 60 år siden reklamekampanjer med en viss sannhetsgehalt fortalte at det mest støyende på en Rolls-Royce var lydene fra bilens elektriske klokke.
Rolls-Royce Spectre
- 2-dørs elbil med fire seter. Motoreffekt: 430 kW/584 hk/900 Nm (to motorer, 190 kW/365 Nm foran og 360 kW/710 Nm bak). Batteri (litium-ion): 102 kWt netto. Ladetid 10–80 prosent: 34 min. Maks effekt: 195 kW.
- Rekkevidde: 530 km (WLTP). Forbruk: 22,2–23,6 kWt/100 km.
- Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 5475/2017 (2144 utfelt speil)/1573/3210 mm. Bakkeklaring: 146 mm.
- Akselerasjon 0–100 km/t: 4,5 sekunder. Vekt uten fører: 2890 kg. Bagasjerom: 380 liter.
Rolls-Royce Ghost
- 4-dørs sedan, 6,75 liters V12 bensinmotor med 8-trinns automatkasse.
- Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 5545 (5715 lang versjon)/1979 (2128 utfelt speil)/1550-1552/3295 (3465 lang versjon) mm.
- Akselerasjon 0–100 km/t: 4,8 sekunder. Toppfart: 250 km/t. Vekt uten fører: 2478 kg (2524 kg lang versjon). Bagasjerom: 464 liter.
Ikke desto mindre:
Vi ble invitert til prøvekjøring av Black Badge-versjoner av de to nyeste RR-modellene, Spectre og Ghost Series II i Ungarn i høst, og det var på grensen til surrealistisk å oppleve støyfraværet i Budapest-trafikkens normalt ganske muntre lydbilde.
Men Rolls-Royce er spektakulær kjøreopplevelse på mange nivåer.
Konsekvenser
2003 markerte et kraftig tidsskille for Rolls-Royce, da BMW overtok eierskapet. Dagens portefølje består av flaggskipmodellen Phantom (en oppdatert versjon kom i 2022), SUV-en Cullinan, sedanen Ghost (2. generasjon kom i 2020) og elektriske Spectre, en 2-dørs coupé som ble vist første gang i 2022.
SUV og elektrisk fikk konsekvenser for menigheten.
Introduksjonen av Cullinan i 2018 ga merket 60 prosent nye kunder, mens Spectre hadde sitt første hele salgsår i 2024. Og var den mest solgte Rolls-Royce-modellen i Europa.
Selv om hver eneste Rolls-Royce-modell lages, delvis for hånd, ved fabrikken i Goodwood sør i England, er USA merkets største marked med om lag en tredjedel av det totale salget.
BMW-konsernet eier Rolls-Royce, men det praktiske samarbeidet er helt marginalt. V12-motoren som brukes i blant annet Ghost produseres ved BMWs fabrikk i England og er eneste leveranse fra BMW, mest fordi volumet (2–3000 motorer i året) ikke gir grunnlag for å etablere en egen fabrikk.
Alumiunium
Det går an å skimte inspirasjon fra BMW i enkelte løsninger, som iDrive-hjulet BMW nå er i ferd med å parkere. Og da Ghost ble relansert i 2009, hadde bilen 80 prosent særegne Rolls-Royce-deler – og en god slump teknologi fra 7-serie.
Men Rolls-Royce er på ingen måte en elevert utgave av BMW.
Der BMWs utvikling preges av det siste innen digital bilteknologi, er Rolls-Royce kjørekomfort i en helt annen innpakning.
Rolls-Royce kaller Spectre en 3.0-utgave av deres Goodwood-modeller, som den første i et modellutvalg som skal være helelektrisk i løpet av 2030.
Spectre har som de andre RR-modellene en grunnramme i aluminium. Det 700 kg tunge batteriet er bygget inn i selve karosseriet, og bidrar slik at denne er 30 prosent stivere enn de tidligere modellene.
Du sitter lavt, men elbilens beskjedne motorrom åpner for rikelig plass i kupeen. Frontruta er mer skråstilt enn på noen annen Rolls-Royce og bidrar med sitt til en luftmotstandskoeffisient på 0,25 (rekordlavt for merket).
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Rekkevidde
Spectre har WLTP-rekkevidde på 530 km og bruker 34 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Det gir tid til å glane på herlighetene.
Seter trukket i britisk skreddersøm, kraftfulle nakkestøtter, gulvmatter med lengde på luggen, ventilasjonsdyser med optimalt motstandsnivå. Og selvfølgelig: Fysiske knapper supplerer digitale skjermer, og det nevnte drivhjulet ligger som et funksjonsnav i midtkonsollen.
Nevnte vi dørene?
Festet i B-stolpene og nesten 1,5 meter lange er dørene de største i en Rolls-Royce noensinne.
De kan åpnes og lukkes ved å trykke på en knapp. Sensorer og G-kraft-måler sørger for at døren åpnes i samme hastighet uansett om bilen står flatt eller i bakke, og når du fra innsiden trekker lett i håndtaket, åpnes døra på gløtt for at du kan sjekke for hindringer. Er det fritt frem, kan du trekke og holde håndtaket til døren er i passe vinkel, når du slipper, aktiveres dørbremsen. Døren lukkes med et knappetrykk på det utvendige håndtaket – eller ved at sjåføren trykker på bremsepedalen.
Siden 2003 har Rolls-Royce hatt eget rom for en paraply i selve døren.
Himmel full av stjerner
Stoffoverflatene i interiøret er av rayon fra bambus, produsert i en prosess som krever opptil 2,2 millioner sting og 18 km med tråd for et komplett interiør – som er laserbehandlet i skjøtene. Alternativt finnes løsninger i perforert skinn.
Apropos perforert:
Løfter du blikket mot taket, ser du inntil 107.000 lyspunkter, mellom 0,8 og 1,2 mm store, i et lysspill som sies å være inspirert av himmelen over Goodwood.
Det kan du gjøre i fred og ro, som vi antydet innledningsvis. Aluminiumskarosseri demper bedre enn stål, flere steder er metallet lagt dobbelt, som betyr at bilen har fått rundt 100 kilo støydempende materiale – i dører, tak, panelet rundt motorrommet, selv mellom de doble vinduene og på innsiden av dekkene.
I jakten på stillheten søkte ingeniørene etter alle tenkelige og utenkelige lydkilder. Og de fant noe som kunne justeres, litt her og litt der: Luften som kommer inn i bilen via AC-systemet, eller diameteren på akslingene.
Det ble så mye – eller så lite – at ingeniørene valgte å legge på en kunstig hviskelyd, en myk undertone som er avstemt med hvordan setedempingen oppleves i motorveihastighet. Kort sagt, detaljer.
Lennon i svart
Ingen Rolls-Roycer er like. På samtlige biler bruker kjøperne penger på skreddersydde detaljer som gjør bilen unik. «Bespoke»-programmet er en viktig inntektskilde for merket, når kundene i snitt bruker 100.000 euro (nær 1,2 millioner kroner) på denne finishen.
Da John Lennon bestilte en Phantom V som gave til seg selv i desember 1964, skulle den være svart i alle absolutt detaljer. Det var en av de første bilene i England med svarte ruter. «Folk tror vinduene er svarte for at man skal gjemme seg, men like mye for når man kommer sent hjem. Hvis dagslyset har kommet når du er på vei hjem, er det fortsatt mørkt i bilen. Det er bare å holde vinduene lukket, så er du fortsatt på klubben», sa han i et intervju med Rolling Stone.
I dag er det svarte elementet håndtert i en mer sofistikert form.
Rolls-Royce introduserte Black Badge i 2016 – visuelt med enkelte detaljer i svart, som det ikoniske grill-ornamentet Spirit of Ecstacy, og marginalt stivere fjæring og hardere oppsett enn de tradisjonelle modellene. For enkelte modeller står Black Badge nå for mellom 40 og 50 prosent av salget.
Black Badge-utgaven av Spectre kom med to drivlinje-innovasjoner; infinity mode, som med trykk på en knapp på rattet gjør alle bilens krefter tilgjengelig, og spirited mode, som en launch control med maks dreiemoment.
Perfekt lydløs
En elektrisk drivlinje bidrar til at denne kolossen på 5,5 meter og drøye 2,9 tonn føles lett på foten når det behøves. Men dette er ikke et kjøretøy som andre biler, det er ikke lagd for å ta deg fra A til B, men for å gi deg en opplevelse ingen andre gjør.
Bilen har forøvrig 23-toms hjul og 380 liter bagasjerom.
Grillen har alltid vært et særkjenne hos Rolls-Royce. Spectre har den bredeste noensinne, men ikke den høyeste – av hensyn til aerodynamikken.
Forventningene fra kundene til denne modellen var først og fremst at det skulle være en Rolls-Royce, dernest en elbil.
Men hvor det ene slutter og andre begynner, er ikke alltid så lett å si, heller ikke for Rolls eller Royce.
«Den elektriske bilen er perfekt lydløs og ren. Uten lukt eller vibrasjoner. De kan bli særdeles nyttige når man får etablert fysiske ladestasjoner.»
Det skrev Charles Stewart Rolls i en magasinartikkel i 1900, fire år før han møtte Henry Royce hadde han en idé om hva som en gang skulle omforme verdens bilindustri.