
Kjøper stanset betaling – tok bilen:
Slik ble Kaisa og Brynjar lurt for en kvart million
Her står mannen som nå er registrert eier av det som var bilen til Kaisa og Brynjar, lett henslengt med armen på panseret. Samboerparet i Tromsø har tapt en kvart million kroner på bilhandelen.
– Vi er lurt trill rundt, sier Kaisa Hallset og Brynjar Fleten.
For halvannet år siden solgte Tromsø-paret sin da 13 år gamle Audi Q7 til en person bosatt i Bergen. Han kom oppover med fly for å hente bilen.
– Vi syns det var litt rart. Han spurte lite om bilen, og forsøkte heller ikke å prute, forteller samboerparet.
Flere bruktbil-saker fra Motor:
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
Men de var glade for å få solgt – og de avtalte at sønnen deres, som arbeider på flyplassen i Tromsø, skulle overlevere bilen og ta imot pengene. Pengeoverføringen ble tilsynelatende gjort på riktig måte.
Sønnen så at salgssummen på 245.000 kroner ble overført foreldrenes konto, og ga kjøperen nøklene.
Like etter startet problemene.

Kansellerte
Kjøperen kansellerte plutselig betalingen, noe som er mulig når kontoene er i forskjellige banker.
Ifølge samboerparet kjørt han raskt over grensa til Finland.
Gjennom sosiale medier har de fulgt bilens ferd, og lokalisert den i Tyskland, hvor kjøperens fetter skal ha overtatt bilen. Bilen har nå tyske skilter.
Rettsgebyr
Paret har gjort alt de kan for å få hevet salget, og få omgjort omregistreringen. De har også forgjeves forsøkt å få kontakt med kjøperen. Men han responderer ikke.
Statens vegvesen nekter å omgjøre omregistreringen, politiet har ikke greid å få han straffet, forliksrådet kunne ikke hjelpe, og de får heller ikke noe hjelp fra tyske myndigheter.
Paret har også gått til namsmannen, som ikke har funnet verdier til kjøperen som de kan ta utlegg i. Dermed må samboerparet også betale rettsgebyret til namsmyndighetene på 1995 kroner. Det er svært sure penger – i tillegg til salgssummen på 245.000 kroner som de aldri fikk.
Siste nytt fra Motor:
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Statens vegvesen:
Stenger 14 trebruer etter kollapsen ved Tretten
-
Sjekker fem broer:
Viken undersøker broer etter Tretten-kollapsen
-
Nye Veier:
Nye E39 på Sørlandet åpner i november
-
Etterlyser brukervennlighet:
NAF krever enklere betaling for hurtiglading
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Statens vegvesen:
Vil ha ekstern granskning av Tretten-kollapsen
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
ANNONSØRINNHOLD
JUICE BOOSTER 2: Strøm overalt med en «take away» ladestasjon
-
Forbrukermyndighetene:
– Ikke betal for bilvurdering
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Under fire dollar igjen:
Bensinprisen i USA faller før mellomvalget
-
Quiz:
Kan du noe om disse småbilene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Statens vegvesen:
Flere vil ta lappen – stor pågang på oppkjøringstimer
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
80 omkomne:
Like mange trafikkdøde i år som i hele fjor
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
MG4 Electric på vei:
Ny, billig kompaktmodell fra MG
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
DEBATT:
Berøringsskjermene – hva er egentlig problemet?
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
NAF:
Dette gjør mer enn halvparten feil
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Solberg om trafikksikkerhet:
Vil ha nye veier for å få færre dødsulykker
-
Rådene du trenger:
I bilkonflikt? Dette gjør du
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
Quiz:
Kjenner du norske kjendisers biler?
-
Stor prisforskjell:
Merkeverkstedet krevde fire-dobbel pris
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
UP-grep etter ulykkesøkning:
Nå blir flere fotobokser aktive
-
Nøkkel-problemer på Audi e-tron:
Slik står millionbilen parkert midt i Oslo
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Forlik mot slutten:
Bompengetakstene kan øke i flere byer
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
27 trafikkdrept hittil i sommer:
«Jeg frykter august-ulykkene»
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Ett år før ny bil leveres?
Slik er dine rettigheter hvis du må vente lenge på ny bil
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy:
«Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
-
Quiz:
Husker du de klassiske GTI-bilene?
-
Ny VW Amarok:
Her må VW-entusiastene tåle en stor dose Ford
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Rekord for bilgigant:
Nå vokser bilsalget igjen
-
Amerikansk initiativ:
Krever felles navn på komplisert teknologi
-
Ny NAF-undersøkelse:
Mange bruker nødblink for å parkere ulovlig
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Høyere priser og færre dekk:
Advarer om mangel på vinterdekk
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Bobil-tall stemte ikke:
Feilinformerte om vekt – tapte sak tre år etter salget
-
Vi som liker briter og bilene deres:
«Fin bil er bra for stemmen»
-
Porsche-sjefen overtar:
Toppsjefen forlater VW
-
Quiz:
Klarer du å se hvilke biler dette er – bakfra?
-
Flere dystre tall:
Flere døde i MC-ulykker hittil i år enn i hele fjor
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Klar endring:
Færre bruker bilbelte
-
Advarer mot private tiltak
UP-sjefen: – Fjern denne trehjulssykkelen!
-
Kommer med ny SUV:
Porsche bekrefter nytt, heleelektrisk flaggskip
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Sykling, regler og råd:
– Hvor fort kan jeg sykle?
-
Europeiske tall:
Laveste nybilsalg siden 1996
-
Vurderer ekstrabetaling:
Oslo utreder egen avgift for bensin- og dieselbiler
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
Bensinstasjonene ruster opp:
Lading, insekthotell, mat og treningsutstyr er den nye oljen
-
Ny undersøkelse:
For høyt konfliktnivå på veiene, mener syklister
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
Nord for Atlanterhavsveien:
Norge på sitt mest storslagne
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Vi som får bilen tatovert på armen:
Slik beholder du drømmebilen livet ut
-
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
-
Quiz:
Hva vet du om disse bil-logoene?
-
NAF-kritikk av drivstoffkjedene:
Krever bedre forklaringer om bensinprishopp
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
Heftig el-SUV på gang:
Elektrisk Lotus til Norge i 2023
-
Produserer bare svart og hvitt:
Slik er Teslas grep for å redde Europa-produksjonen
-
Bare måååå ha det:
Venter fire år på ny Lexus
-
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
-
Klar til å laste opp:
Mustang Mach-E godkjent for taklast
-
Bosch investerer 30 milliarder:
Satser stort på smått
Defa-varmer
Samboerparet visste ikke at det var mulig å kansellere en pengetransaksjon.
– Dette var dessuten en fredag kveld. Han kom med fly og virket seriøs. Vi viste ham tillit, noe han utnyttet, sier Fleten, og legger til:
– Vi selger jo heller ikke bil så ofte.
Paret driver i turistnæringen, og er hardt rammet av koronapandemien. 245.000 kroner er mye penger for dem.
– Nå kjører vi rundt i min svært gamle Dodge, sier Fleten.
Bildet av bilen og det som nå skal være eieren av bilen, kjøperens fetter, har de funnet i sosiale medier.
– Hvordan kan dere være sikre på at dette er deres bil?
– Vi monterte en Defa-varmer med uttak like nedenfor og til høyre for skiltet, når du ser bilen forfra, sier Fleten – og viser Motor uttaket på bildet.
– Dessuten er det en langsgående sprekk nesten helt nederst på frontruta, som kan skimtes på bildet med nåværende eier når du vet hvor du skal se.

– Byråkratisk system
Samboerparet mener de har blitt ofre for et byråkratisk system som ikke fungerer og hvor de ulike instansene ikke snakker sammen.
– Namsmannen mener de ikke finner noen verdier hos kjøperen som de kan ta utlegg i. Vegvesenet vil ikke reversere omregistreringen fordi de krever en rettskraftig dom mot kjøperen. Hos politiet er vi blitt en kasteball mellom flere etterforskere, forteller Hallset og Fleten.
De har også kontaktet tyske myndigheter, som ifølge paret ved ett tilfelle stanset nåværende eier i bilen til Kaisa og Brynjar.
– Men de lot ham bare kjøre videre. En tysk statsadvokat skriver til oss at fetteren som kjøpte bilen har handlet i god tro. Derfor vil de ikke beslaglegge bilen, sier Hallset og Fleten.
Motor har sett dokumentene fra de forskjellige organene og etatene.
– Kjeltring
Brynjar Fleten har lyst til å sette seg på flyet ned til Tyskland og hente bilen.
– Men da vil jeg trolig bli anklaget for å være en kjeltring, fordi jeg forsøker å stjele en bil som en annen nå eier, men som vi ikke har fått pengene for.
En sivil sak er heller ikke et alternativ.
– Det kan bli kostbart. Da kan vi tape enda mer penger.
Kjøperen av bilen er ikke tilgjengelig for intervju. Han sitter ifølge norsk politi varetektsfengslet i utlandet for en annen sak. Han har heller ikke besvart Motors telefonoppringninger, tekstmeldinger eller Facebook-meldinger.
Her er alle Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene