TESLA-TALL: Teslas overskudd i første kvartal var større enn ventet.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Rapporterte for første kvartal:
Tesla-overskudd overrasket
Bilprodusentene rapporter om kraftig vekst etter koronakrisen. Sent mandag kveld kom Tesla med tall i samme trend.
Tesla meldte tidligere i april om produksjonsvolumer for årets tre første måneder som var høyere enn analytikerne hadde ventet seg. En produksjon på 184.877 biler var opp nesten 100.000 fra første kvartal 2020.
Omsetningen var likevel noe under forventet, med 10,389 milliarder dollar, men med en driftsmargin på 5,7 prosent endte selskapet med et overskudd på 594 millioner dollar (vel 4,9 milliarder kroner) – noe høyere enn analytikerne spådde.
Selskapet varslet samtidig at de i større grad enn mange konkurrenter har styrt klar av krisen som truer med en akutt mangel på halvledere og mikroprosessorer til stadig mer avanserte biler.
Les også:
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
Bilkjøper får prisavslag:
Plutselig hadde Tesla endret på funksjonene
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
Lanserte Elroq i kveld:
Skodas nye kompakt-SUV starter på 299.900
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
10-punktsjekken med Mia Hundvin:
Vurderer å selge Teslaen på grunn av Musk
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Inntauingsfirma:
Krever 3000 kr ekstra for å sende faktura
Sandvika-ulykken:
Etterforsker mulig akselerasjonsfeil
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
Dag Rune Flåten:
Får tvangsmulkt på 70.000 kr for SMS-er til bileiere
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Får prisavslag:
Vant rettssak mot Tesla – «fantastisk å bli trodd»
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
10-punktsjekken:
Eldar Vågan: – Hva alt koster og har kostet, er unevnelig
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
Volvo-sjefen Jim Rowan:
– Det store slaget handler ikke om elektrifisering
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
Test: BMW iX2 xDrive30
Gøyal BMW med begrensninger
Ut med BYD og tre til:
Birger N. Haug «vraker» fire av åtte merker
Opprettholdt bot:
Ville treffe døende venn – «ikke nød», sa P-selskapet
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
Billigkroken:
Dette er Norges billigste nybiler
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
Kritikken av Audi Q6 e-tron:
Dette svarer Audi om dekkstøyen
Marius var hos bestemor:
Bilen ble tauet vekk uten grunn
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Fikk endelig rett:
Kranglet i årevis om hvorfor ruta sprakk
10-punktsjekken med Pernilla Solberg:
Pernillas første bil var en lys rosa EPA-traktor
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Kom ikke opp bakken:
Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent
90/90 for Volvo:
Markerer farvel til elbilmål med ny ladehybrid
Slapp omdiskutert gebyr:
Ståle vant mot parkerings-gigant
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
Klare råd fra Forbrukerrådet:
– Ikke betal gebyrene
Uventede gebyrer:
Slik fikk Helge firedobbel regning for parkering
10-punktsjekken med Kristian Berg Harpviken:
«Min første bil var ransmennenes drømmebil»
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
Rekordlang ventetid:
Siv ventet 2,5 år på ny kløtsj
Måtte betale over 9000 kr:
Parkerte på privat grunn – ble tauet vekk
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Rettssak om millioner etter krasj:
Mener Porsche-eieren har fått mer enn nok penger
Fikk smekk:
Bilforhandler hadde to salgskontrakter
Tilbakegang:
Salget av Model Y stuper i Europa
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
Salget tredoblet på et år:
Her er de 8 beste Kina-bilene
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
Ladepriser:
Her er det billigst og dyrest å lade
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
Ender i null?
Nå nærmer dette nybilsalget seg null og niks
Yngves Audi ble kraftig forsinket:
Dømt til å betale gebyr til Møller
10-punktsjekken med Maria Navarro Skaranger:
«Liker at den har knapper, ikke bare en skjerm»
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
Millionstrid i retten:
Tesla-førere stikker av fra parkerings-regningene
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
Prioriterer Golf og A4:
Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:
«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»
Vi som kjører vintage Audi:
Er Audi enda penere 40 år etter?
Ny undersøkelse:
Disse bilene er best likt av eierne
Ford først ute:
Godkjent for «handsfree-kjøring» i Sverige – og Europa
Til tross for dyrtid:
De aller fleste velger den dyreste løsningen
Godkjent av Guinness:
Ford Mustang Mach-E satte rekkevidde-verdensrekord
Spionfrykt:
USA vil forby biler med kinesisk programvare
Berlin-fabrikken:
Tesla legger utvidelse på is etter for dårlig salg
10-punktsjekken med Vibeke Fürst Haugen:
«Å kjøpe helt ny bil var en åpenbaring»
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
Vannet rant inn i ny Mercedes:
Vannlekkasje var produksjonsfeil
Vi som liker eksotiske biler:
Stygge har aldri sluppet inn her (biler, altså…)
21 til sykehus:
Her eksploderer elbilen
Mye er forskjellig – utenpå…
Hvorfor er nye biler så like hverandre?
Testfusk-avsløring:
RAV4 i Europa omfattet av Toyotas sikkerhetsjuks
Laveste siden 90-tallet:
Nå er det fullstendig kollaps i nybilsalget
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
Nå slipper Audi nye A6:
Ekstreme Audi-linjer skal gi 751 km rekkevidde
10-punktsjekken med Carsten Skjelbreid:
– Vent på gode kampanjepriser når du er på biljakt
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Skrur opp med Vivaldi:
Norsk teknologi kaprer plass i stadig flere nye biler
Rivian-gründer om elbilmarkedet:
– Uheldig at alle skal kopiere Tesla
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
NAF Advokat skeptisk:
«Det er ikke noe som heter outlet-salg i loven»
10-punktsjekken med Geir Schau:
«Har driti meg ut noen ganger. Ikke kjøp indiske vinterdekk.»
Vi som liker olympiske leker (og biler):
Her er OL-byens politibiler med best kondis
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
Følger trenden Med de sorte tallene følger verdens mest verdifulle bilprodusent den trenden som har avtegnet seg i bransjen hittil i 2021. De fleste produsentene som hittil har presentert regnskapene for første kvartal, har gode tall å slå i bordet med.
Daimler hadde et overskudd på 4,3 milliarder euro (ca. 43 milliarder kroner), etter en salgsvekst for Mercedes-Benz på ca. 80.000 biler (til 627.300 biler) – med særlig oppgang i Kina.
Også BMW har meldt om bedre resultater enn ventet etter kraftig vekst i Kina. Driftsresultatet for bildivisjonen er vel to milliarder euro (drøyt 20 milliarder kroner) bedre enn i samme kvartal i 2020.
Hyundai rapporterte en omsetningsvekst på 8,2 prosent og en økning i antall solgte biler på 10,7 prosent til litt over en million kjøretøy, og endte årets tre første måneder med et overskudd på vel 11 milliarder kroner.