
Rapporterte for første kvartal:
Tesla-overskudd overrasket
Bilprodusentene rapporter om kraftig vekst etter koronakrisen. Sent mandag kveld kom Tesla med tall i samme trend.
Tesla meldte tidligere i april om produksjonsvolumer for årets tre første måneder som var høyere enn analytikerne hadde ventet seg. En produksjon på 184.877 biler var opp nesten 100.000 fra første kvartal 2020.
Omsetningen var likevel noe under forventet, med 10,389 milliarder dollar, men med en driftsmargin på 5,7 prosent endte selskapet med et overskudd på 594 millioner dollar (vel 4,9 milliarder kroner) – noe høyere enn analytikerne spådde.
Selskapet varslet samtidig at de i større grad enn mange konkurrenter har styrt klar av krisen som truer med en akutt mangel på halvledere og mikroprosessorer til stadig mer avanserte biler.
Les også:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Advarer mot private tiltak
UP-sjefen: – Fjern denne trehjulssykkelen!
-
Sykling, regler og råd:
– Hvor fort kan jeg sykle?
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
NAF-kritikk av drivstoffkjedene:
Krever bedre forklaringer om bensinprishopp
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Elbil-prisene øker:
Frykter dyre elbiler kan ødelegge bilmarkedet
-
Kia EV6 opp 50.000 kroner:
Nå skiller det 100.000 kroner mellom disse
-
Bli opplyst:
Slik bruker du bilens lys riktig
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
Test av 12 førermiljøer:
17 år gammel Volvo knuser berøringsskjermene
-
Prøvekjørt: Opel Astra
Med denne er Opel plutselig først i feltet
-
Krasjen alle vil unngå:
– Bilister kjører altfor nær, syklister står for mye på rettighetene
-
Green NCAP regnet feil:
Elbiler enda mer miljøvennlige, ifølge nye tall
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Forbudt-skilt kommer opp:
Forbyr å parkere på ladeplasser
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Vanskelig med EU-kontroll:
Vil ikke gjøre det lettere å få kjøre i 100
-
Rører ikke bensinavgiftene:
Norge følger ikke Europas avgiftskutt på bensin
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Volvo: helårsdekk er standard
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vraker det Ap stemte for:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
BMW-glasstaket knuste plutselig:
– Det regnet glass på oss
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Fått tilbud fra Nordisk Bilgaranti?
Bilbransjen advarer mot ekstragarantier
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Følger trenden
Med de sorte tallene følger verdens mest verdifulle bilprodusent den trenden som har avtegnet seg i bransjen hittil i 2021. De fleste produsentene som hittil har presentert regnskapene for første kvartal, har gode tall å slå i bordet med.
Daimler hadde et overskudd på 4,3 milliarder euro (ca. 43 milliarder kroner), etter en salgsvekst for Mercedes-Benz på ca. 80.000 biler (til 627.300 biler) – med særlig oppgang i Kina.
Også BMW har meldt om bedre resultater enn ventet etter kraftig vekst i Kina. Driftsresultatet for bildivisjonen er vel to milliarder euro (drøyt 20 milliarder kroner) bedre enn i samme kvartal i 2020.
Hyundai rapporterte en omsetningsvekst på 8,2 prosent og en økning i antall solgte biler på 10,7 prosent til litt over en million kjøretøy, og endte årets tre første måneder med et overskudd på vel 11 milliarder kroner.