
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
VW slipper snart en helt ny, elektrisk Folkevognbuss, vi møter tre entusiaster som raser rundt i sommer-Norge med klassikerne.
Hippietralla.
Surferbula.
Elskovsredet.
VW Type 2 har et utall kjælenavn. I starten brukte Volkswagen sjøl riktignok den tørre betegnelsen «Kombinationkraftwagen», noe fabrikken brått barberte ned til «Kombi»
Møt Norges største bilentusiaster!
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som monterer svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
-
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
-
Vi som elsker Citroën 2CV:
Norges best likte snegle
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Vi som setter oss bak rattet i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
-
Vi som pynter antenna på bilen:
Revehale er Norges frekkeste bilpynt
-
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
-
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
-
Vi som kjører én meter lave sportsbiler:
Høye SUV-er er for pyser!
-
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
-
Vi som farter rundt i Fiat:
Nordmenn dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
-
Vi som raser rundt i Fords klassiker:
De fyrrigste folka kjører Ford Capri
-
Vi som bruker bilen til hagehobby:
I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
-
Vi som kjøpte tilbake ungdomsbilen:
Nå vil stadig flere finne igjen sin aller første bil
-
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
-
Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:
Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
-
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Vi som hygger oss med hund på biltur:
Bikkje i bil er den beste reisekompisen
-
Vi som liker gromlyd:
Muskelbiler gjør bygde–Norge heitere
-
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Vi som digger nostalgisk camping:
Nå reiser nordmenn på klassisk camping
-
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
-
Ja, vi elsker bilparader på nasjonaldagen:
Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
-
Ja, vi jager lykken i Jaguar:
– Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet
-
Møt de som digger DeLorean:
De kjører Teslas heftigste inspirasjon
-
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
-
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
-
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Når Golf er go'bilen:
Garantert gira på Golf
-
Ja, vi elsker stasjonsvogn:
Livet blir større med stasjonsvogn
-
Vi som tilber Ferrari:
«Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
-
Morgan er bilen for oss gledesspredere:
– Morgan er en investering i egen helse
-
Jepp, vi kjører Jeep:
Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
-
Møt Mercedes-menneskene:
«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
-
Folka som ratter folkevogn på vinterføre:
Firehjulsdrift er for pyser!
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
Norske landeveisrøvere med Land Rover:
«Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
-
Folka med dragning mot Datsun:
– Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden
-
Nordmenn som ble Polestar-polare:
– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen
-
Møt de som elsker Subaru Forester:
Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
-
De med eldre elbiler har kjørt lengst:
Blodfans av kort rekkevidde
-
Bilistene som dekorerer sledene sine:
Slik pynter vi bilene til jul
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Mini-fans gir bilene småfrekke kallenavn:
Kjærester med bilen
-
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
-
Møt de som fortsatt ratter russisk:
Er dette den verste bilen som finnes?
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
Hvem svever i svære Citroëner?
Kong Haralds flørt med Citroën
-
De elsker MG av motsatte årsaker:
Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Hvem er Porsche-sjåførene?
Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Hvem kjører egentlig Geländewagen?
«Små biler er det verste jeg vet!»
-
Hvem er det som kjører Opel?
Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
-
Hvem i huleste kjører egentlig Aston Martin?
«Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
-
John gjorde gull av tsjekkisk fugl:
Derfor digger nordmenn Skoda
-
Hvem er Tesla-entusiastene?
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
-
Hvem er folka som kjører amcars?
De som elsker amerikanerne
-
Hvem er disse som elsker BMW?
BMW for alle penga
-
Hva slags folk kjører Alfa Romeo?
Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
-
Si meg hva du kjører…
Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Nå blir vi inderlig varme inni oss hver gang vi observerer et eksemplar av arten: skapningen er befriende klasseløs, romsligere enn et kulturhus og (nesten) fri for jåleri. En hver ny SUV blir urstygg til sammenligning.
Med form som bestemors brødboks har kjøretøyet – som vi ofte her i steinrøysa kaller «Folkevognbussen» – fått usannsynlig mange venner.
Hopp ombord i boksene til tre ulike Type 2-fans: campingbuss-turist Kari Harrydotter, solbær-truck-eier Stine Mølstad og vintage van-kunstneren Kjetil Simonsen.

Fotograf og kunstner Kjetil Simonsen i Tønsberg driver firmaet Norwaii Longboards hvor han designer og selger nettopp longboards – som er skateboard av den lange typen. I tillegg er han kjent som artisten bak en lang serie med tøffe Folkevognbuss- og Porsche-motiv.
Han har en av landets mest spesielle og påkostede Folkevognbusser – med trivielle spesifikasjoner som tre seter foran, to plasser på andre rad og tre sitteplasser med madrass akterut: men det er stilen på bilen som har tatt tid å pønske ut, pusle med og fullbyrde.

Resultatet kaller han «Aloha outlaw», og oppgir en mengde kryssreferanser til eksotisk surfekultur og racinghistorie.

– Bilen er surf, racing og lekenhet i en herlig symbiose. Mange ler nok når de kaster et blikk og hører racing-referansen – og jeg skjønner dem godt – men sammenligner du hvordan disse bilene var originale kontra understellet jeg har ettermontert, er den en helt ny verden å kjøre, lover Simonsen.
Han ramser opp Red9Design understell bestående av forstilling med doble a-armer, bakstilling fra samme produsent, samt tannstangstyring og ventilerte skivebremser.
Interiøret, eller «bula», er håndsydd hos Sandvik Boats i Horten. Karosserifargen er en Sandweiss Porsche-nyanse og Simonsen har moro av å ile til med at taket har samme kulør som malaysiske Proton:
– Den var den gjeveste fargen jeg fant på noe fargekart – da vi skulle i gang med lakkering, gliser han.
1960-modellens aller første eier var Arvid Raaholdts bakeri i Norsinni på Dokka i Innlandet.
– Jeg hadde jevnlig kontakt med Arvid under oppussingen min av bilen. I august 2018 sto jeg på Biltilsynet for å registrere den da jeg dessverre fikk beskjed om at han hadde gått bort. Det var selvsagt trist. Ønsket mitt var å kjøre opp å vise ham bilen som han den 10. mars 1960 fikk levert på Branfelt Auto i Gjøvik.

Simonsen har på selvsikkert, humoristisk vis blinket ut felgfargen Tesla Sonic Carbon «hvor jeg har «elegant herpet» fire stykk originale Porsche-dekaler for å få frem rett racing look».
– Jeg satte de i skrustikka, varmet de opp med gassbrenner for å fjerne det ytterste gjennomsiktige laget, slik at bart metall kom til syne. Deretter gikk jeg løs med grovt sandpapir, fjernet all gammel farge og malte deretter Porsche-logoen i kun sort og rødt for så å slite bort fargene, og gjentok prosessen – til det hele fikk den patinaen jeg ønsker, sier han.

Men vent, det er mer: Simonsen har valgt å slenge in en Porsche 356-motor og montere Porsche Fuchs-felger for å «Porsche-opp» bilen. Den som kan litt bilhistorikk rundt Tysklands største bilmerke – samt verdens mest lønnsomme (sports)bilprodusent – lar seg knapt overraske:
– Jøje meg, så mange komponenter de to merkene deler, især fra den tiden, skratter Simonsen.

Kari Harrydotter i Nannestad digger orange så intenst at Folkevognbussen «Ladybug» er gjennomsyret med fargen fra innerst til ytterst.
1973-modellen var opprinnelig en varebil – før forrige eier ettermonterte sideruter.
– Jeg liker at begge bilens sider har praktiske skyvedører – snakk om å få naturen inn i stua. Jeg har satt inn en såkalt rock'n roll-bed, som er en campingsofa man kan slå ut til seng - inne eller ute, jubler hun.

Ombord har Harrydotter med gassgrill og gassbluss, og mekker all slsags mat man kan lage hjemme:
– Kjøtt og fisk i alle slags utgaver, selvsagt med grønnsaker, ris, fløtegratinerte poteter, supper, taco pannekaker, pizza og mer, ler hun.
Først Boble
Etter å ha blitt kjent med «noen folk» fra VWs entusiastmiljø, shoppa hun sin første Boble i 2011.
– Knappe tre år etter avanserte jeg til buss, en sjelden 1975-modell campingvariant med full innredning og hevetak, spesialbygget av den respekterte, tyske Westfalia – som er viden kjent for i årevis å ha bygget om slike.
– Den brant dessverre overraskende opp for tre år siden. Dette orange eksemplaret skaffet jeg straks etter – som en erstatning for tapet, sier Harrydotter.

Bruksområdet strekker seg fra «koseturer for å kjøpe is, til lengre ekspedisjoner med likesinnede» – gjerne også i forbindelse med treff for luftkjølte Folkevogner i Norge, Sverige og Danmark.

Men: må man være hippie for å kjøre Camper?
– Nei, absolutt ikke. Miljøet teller et vidt spekter av typer: alt fra vellykka børsmeglere til ungdommer som nettopp har tatt lappen – og skrapt sammen penger til ei rusten Folkevogn. Enkelte er helfrelst på gammelt, tidsriktig interiør, mens andre kjører mer oppdatert stil i lakk, innredning og tilbehør.
Westfalia-versjonen (bilen som brant) har økt voldsomt i verdi de seneste årene:
– Ja, jeg hadde nok måttet gi en halv million for en lignende. Forsikringen dekket 300.000 – derfor ble det nå en rimeligere løsning. Jeg må innrømme at jeg innimellom er redd for at den også kan ta fyr – men dette har blitt en livsstil, som jeg vil fortsette å dyrke, ler hun.

Da Stine Mølstad vokste opp på gården Mølstad Vestre i Ringsaker kjørte foreldrene en VW Type2 Transporter. De var bønder i sommerhalvåret og skilærere vinterstid – og Folkevognen kom til nytte til de utroligste ting.
Nå står en nokså nær slektning av barndommens VW midt på eiendommen Mølstad gård, som – etter at Stine overtok den – er kjent for å ha spesialisert seg på produksjon av solbær på 350 dekar og opptil 200 tonn årlig. I tillegg dyrker hun epler, plommer, rips og stikkelsbær.
– Mye av kjøpsmotivasjonen for denne Folkevognen er de gode minnene om solbærtoddy på skiturer, ler Mølstad.

Hun kaller bilen «solbærtruck» for å skille den fra de såkalte «foodtrucks».
– Folkevogna er trolig verdens eneste solbærtruck, mener hun.
Som den tyske farkosten er det norske solbæret «noe mange husker fra barndommen, men ikke har fått smak på en stund»:
– De nye solbærsortene er langt søtere enn dem en del av oss tidligere hadde i hager. Og de inneholder en solid dose C-vitaminer og antioksidanter: her får du tak i dette kosttilskuddet uten å måtte gå på blåbærtur, argumenter Mølstad.
Da hun for fem år siden handlet bilen som skulle bli «solbærtrucken» fikk hun vite at den var blitt brukt som «suppebil» for utdeling av varm føde til hjemløse.
– Den bakre seksjonen er opprinnelig bygget som en suppestasjon og passer også til lett solbærservering når vi deltar på matrelaterte festivaler og andre arrangement. Vi har også stilt den opp ved Holmenkollbakken under renn og solgt solbærtoddy.

Folkevognen er sosialt samlingspunkt og samtalestarter enten den står planta på tunet eller er på solbærsalg-oppdrag ute i felt – med aldersgruppene over 60 år blant de mest snakkesalige:
– Folk har virkelig hver sin historie om hvordan de «vokste opp i en slik» eller hadde «en onkel som kjørte en sånn», sier Mølstad, som også en annen følgesvenn, en Fiat 850, stående på tomta.
– Da jeg var i 20-åra kjørte jeg mye med min Fiaten fra 1971 opp og ned E6. Dét skal Folkevognen stort sett få slippe, for nye E6 langs Mjøsa har blitt en fartsfylt trafikkmaskin hvor denne fine bilen i bunn og grunn ikke passer inn. Heldigvis er områdene rundt Norges største innsjø fortsatt full av sjarmerende sideveier og «gamleveger», som strekket forbi oss som markedsføres som «midt i Mjøsa», sier hun.
Under det skarpe lyset på himmelen kan Folkevognens brune lakkfarge plutselig få et skjær av lilla solbærfarge, for den som vil se det slik.
Blant rankene med solbærbusker øker Mølstad farten på satsingen på økologiske solbær fra bærekraftig produksjon.
– Den kule, hyggelige Folkevognen passer inn i en filosofi der man tar seg god tid og gjør ting ordentlig. fastslår hun.
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf, som gliser i en cabriolet eller har Honda i hjertet.