B FOR FAMILIE: EQB får Norgeslansering mot slutten av året.
Foto: MERCEDES-BENZ AG
Ny elektrisk Mercedes-SUV:
Lanserer elbil-SUV for storfamilien
GLB er familie-SUV-en fremfor noen i Mercedes-Benz-porteføljen. Nå kommer den i elektrisk utgave, førsteutgaven av EQB får 419 km rekkevidde.
Nøkkeltall om Mercedes-Bens EQB
Hjuldrift
Firehjulstrekk
Batterikapasitet (WLTP) 66,5 kWt
Rekkevidde (WLTP) 419 km
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr) 11 kW
Hurtiglader 100 kW
Blandet forbruk (WLTP) 19,2 kWt/100 km
Lengde/bredde/høyde 4684/1834/1667 mm
Bagasjeromsvolum 5-seter (7-seter) 495-1710 (465-1620) liter
Kilde: Mercedes-Benz AG
For halvannet år siden presenterte Mercedes en oppdatert GLB, men med dieselmotor kom den aldri på norsktoppen. Det kan endre seg, når stjerna nå kommer med tre seterader og firehjulstrekk og rekkevidde herfra til hytta.
Søndag dro Mercedes-Benz den digitale duken av en helelektrisk utgave av samme GLB, med modellnavn EQB.
Tre seterader gir bussassosiasjoner hos mange, men verken GLB eller nye EQB er noen langskip.
Vogna er marginalt lengre enn for eksempel Skoda Enyaq, dvs. 4 cm lengre akselavstand og 6 cm lengre totalt.
Med 468 cm fra ende til annen er den 8 cm kortere enn førstereismodellen EQC, men viktigere i kampen om kjøpere:
28 cm kortere enn Audi e-tron som virkelig har brøytet vei i SUV-klassen.
EQB er tro mot den dieseldrevne forgjengeren også når det gjelder design. Før helgen lanserte Mercedes sin nye EQS som verdens mest aerodynamiske produksjonsbil.
Nå er vi tilbake til legoklossene: EQB er høyreist og praktisk i fasongen.
Kommer i høst Prisene er ikke ennå oppgitt. Mercedes-importør Bertel O. Steen annonserer lansering i Norge mot slutten av året.
EQB kommer til markedet med 419 km rekkevidde, men Mercedes varsler at det allerede er planlagt en modell med lengre rekkevidde – uten å være spesifikk.
EQB kan hurtiglades med inntil 100 kW effekt, noe som betyr at Mercedes antyder en god halvtime ved ladestolpen for å komme fra 10 til 80 prosent.
Med en batterikapasitet på 66,5 kWt kommer de spenstigste variantene med 270 hesterkrefter.
Godt med plass Men ingen introduserende tekst om EQB uten noen linjer om volum:
Med akselavstanden på 283 cm er det mulig å få en tredje seterad som tilleggsutstyr. På tredje rad kan passasjerer med en høyde på opptil 165 cm sitte komfortabelt, lover Mercedes.
Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter. Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet, i følge pressemateriellet.
Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.
EQB kommer med sikkerhetspakke hvor filholder og bremseassistent er standard. Bilen tilbys med forhjuls- eller firehjulstrekk.
Les alle Motors biltester:
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen