
Knallresultater for Toyota:
Verdens ledende bilprodusent har stått over elbilbølgen
Toyota-sjefen Akio Toyoda har sagt at elbilen er oppskrytt og ble nylig kåret til «Årets bilpersonlighet». Nå kan han melde om kjempeoverskudd.
Det japanske gigantkonsernet, som er verdens største bilprodusent, står støtt i motvinden og kan, tross pandemi og global halvlederkrise skilte med kjempeoverskudd i første kvartal i år.
Med et solid overskudd på over 50 milliarder kroner i første kvartal og en driftsmargin på ni prosent, står Toyota godt rustet til å møte de neste månedene.
Les flere Toyota-nyheter:
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Toyota trosser krisene:
Dette bilmerket tjente 240 milliarder kroner siste året
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Lexus tar grep:
Nå kommer dette rattet på biler for folk flest
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Sjekk regnestykket for Toyota bZ4x:
Dette blir totalprisen på årets kanskje mest solgte bil
-
Registreringstallene i mars:
Tesla Model Y på topp i ensom majestet
-
Sjekk Toyota bZ4x mot konkurrentene:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
-
Toyota bZ4X kan bestilles:
Nå er prisene og rekkviddetallene klare
-
Ukraina-krigen:
Uvisst om sanksjoner betyr forsinkelser i Norge
-
Nøkterne salgsmål for Toyota bZ4X:
Tror det tar tid før verden er klar for denne
-
Prøvekjørt: Toyota bZ4X
Vi hadde forventet mer av Toyotas første elbil
-
Koronaprotester:
Toyota og Ford stenger fabrikker i Canada
-
Nedjusterer produksjonen:
Toyota tror databrikkekrisen vil fortsette
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Størst i verden:
Toyota på biltoppen
-
Beklager forsinkelsen:
Fire års ventetid på ettertraktet Toyota-modell
-
Første salgstall i 2022:
Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent
-
Bilsalget i 2021:
Eksplosiv elbilvekst
-
Euro NCAP-resultatene for 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Oppgradert Toyota Hilux:
Snart er dette den siste moroa du får kjøpt med diesel
-
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
-
Ga garanti, nektet etterpå:
Må betale for utbedring av 12 år gammel bil
-
Feide forbi GM i USA:
Historisk salgsrekord for Toyota
-
Nybilregistreringene i 2021:
Ingen over, ingen ved siden
-
Ny bil i bZ-serien:
Toyota forbereder elbil-samarbeid med BYD
-
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
-
Passerer 170.000 nybilregistreringer:
Setter ny bilrekord tross kriser i fleng
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
«30 modeller innen 2030»:
Se bildene av alle elbilene som Toyota skal lansere
-
Trapper kraftig opp:
Toyota varsler 30 elbil-modeller innen 2030
-
«Ny» Mazda 2:
Mazda låner Yaris for å få salget opp og utslippet ned
-
RZ kommer om få måneder:
Lexus lover elbil som setter en ny standard
-
Først SUV, så smått:
Venter elektriske småbiler fra Toyota i 2022
-
Lanserer Corolla som SUV:
Blir dette Norges aller siste bensinfavoritt?
-
Tror på norgesfavoritt:
Toyota lover batteri som tåler norsk vinterkulde
-
Harde tider? Virkelig?
Tjente 75.000 kroner hvert sekund i 2020
-
Toyota fornyer Aygo:
Denne bensinbilen har faktisk økt salg
-
Mandag kommer avgiftsdommen:
Varsler at bilkjøperne får regningen
-
Dramatiske ulikheter i bilbransjen:
Både kraftig vekst og knallrøde tall hos bilprodusentene
-
Den endelige versjonen av bZ4X klar:
Dette er rekkevidde og effekt på Toyotas nye el-SUV
-
Ny fabrikk i USA:
Toyota med enorm investering i bilbatterier
-
Kraftig prisøkning for ladbare hybrider:
Så mye vil bestselgerne koste med de nye avgiftene
-
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
-
Myndighetene satser for fullt:
Selvkjørende biler er Japans løsning på eldrebølgen
-
Frykter for arbeidsplassene:
Toyota-sjef fyrer av mot elbil-satsingen
-
Toyota om elbil-satsingen:
Introduserer faststoff-batterier på hybrider først
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross
Noen i Toyota burde ha tenkt på denne tidligere
-
Uvisst hvordan norske leveringer rammes:
Databrikke-krisen struper produksjonen hos Toyota
-
NAF mener forhandlere gjorde enkle penger:
2018-modellen ble 2016-modell da Åse byttet den inn
-
Neste år kommer Toyotas el-SUV:
Toyota i Norge: – bZ4X blir en betydelig volummodell
-
Toyota svarer kritikerne:
– Tror vi kommer raskere til målet ved å satse bredt
-
«Motarbeider utviklingen aktivt», hevder kritikere:
Toyota høster kraftig kritikk for elbilmotstand
-
Rekordhøyt salg:
Kraftig økning i Toyotas overskudd
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
Statens vegvesen tilfreds:
RAV4-hengerfeste godkjent etter «nødvendig utsjekk»
-
Toyota Yaris Cross fra 303.000 kr:
RAV4-lillebror er nå i salg i Norge
-
LESERINNLEGG:
Spekulativt om hengerfester på RAV4
-
Toyota Norge tar grep etter kritikk:
Vegvesenet mener RAV4 kan ha farlig hengerfeste
-
Kundene klager på hjul i lufta:
Toyota-forhandlere fjerner originale kuler fra RAV4
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
Test: Fem elektriske storbiler
Familielykke på boks
-
BMW og Toyota samarbeider:
Hydrogen-versjon av X5 vil være klar i 2022
-
Ladbar NX får lang rekkevidde:
Lanserer ny Lexus med det beste fra RAV4
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Knallresultater for Toyota:
Verdens ledende bilprodusent har stått over elbilbølgen
-
Se bildene av nye bZ4X:
Toyotas nye elbil er laget for norske «Erik»
-
Lanserer ny el-SUV neste mandag:
Toyota løfter på skjørtekanten
-
Frykter lekkasje i rensesystemet:
Toyota Norge tilbakekaller Avensis etter brannfare
-
Sjekk små-SUV-en Yaris Cross Adventure:
Toyota lanserer RAV4-lillebror
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
Her er neste Toyota Aygo:
Bensintassen som lurte elbilverden
-
Avsløres i april:
Det er duket for Toyotas helelektriske SUV
-
Her er det første bildet:
Dette er Toyotas nye elbil
-
Overraskende prisvinner:
Småbil knuste VW ID.3 og Skoda Octavia i kåring
-
Bilsalget i februar:
RAV4 på topp igjen i voksende bilmarked
-
Historisk fall i januar:
VW-registreringene i fritt fall etter ID.3-problemer
-
Brudd på rapporteringsreglene for utslipp:
Toyota fikk 1,5 milliarder i miljøbot i USA
-
Toyota-sjef til Motor:
– Hydrogenbiler skal ikke koste mer enn andre biler
-
Toyota RAV4 mot DS 7:
Ladbar familie-SUV – hvilken er best for deg?
-
Tar innersvingen på VW og Tesla?
Tror Toyota blir først med superbatteri for elbiler
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Ny sikkerhetssmell for Toyota RAV4:
Gjør umiddelbart endringer etter svikt i «elgtest»
-
Kommer i 2021:
Toyota bekrefter elbil-debut i SUV-format
-
Toyotas nye hydrogenbil:
– Denne bilen gjør lufta renere
-
Toyota RAV4 vant Motor-kåring:
«Årets beste bilkjøp» er det ypperste fra to verdener
-
Disse 10 er «Beste bilkjøp»-finalistene:
Ingen bensin- eller dieselbiler blant finalistene
-
Tidlig facelift på Toyota Camry:
Nå blir det enda tryggere å kjøre taxi
-
Ny undersøkelse fra Consumers Reports:
Kvaliteten på Model Y sender Tesla til bunns
-
Svikter i svensk «elgtest»:
Smell for nye Toyota Yaris i klassisk test
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
«Har ikke skapt business ennå»:
Toyota-sjef med skikkelig sleivspark mot Tesla
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Siv Jensen testet ny Mirai:
Frp vil legge hydrogenplaner i budsjettpotten
-
Toyotas neste hydrogenbil klar:
Kommer med 650 km rekkevidde tidlig i 2021
-
Toyota og Nissan risikerer stortap:
Varsler gigantiske krav ved hard Brexit
I tillegg hevder selskapet de vil merke mindre til utfordringer i forsyningskjeden enn mange konkurrenter fremover, takket være god og forutseende planlegging.
I løpet av det siste kvartalet solgte Toyota 2,21 millioner biler i verden. I Europa nådde tallet 280.000 biler, opp 11 prosent fra i fjor, og driftsmarginen på vårt kontinent doblet seg.
Lite elbilfokus
Selskapet har de siste årene vært ledet med stødig hånd av Akio Toyoda, sønnesønn av konsernets grunnlegger og selverklært sportsbilentusiast.
Elbilentusiast kan han imidlertid ikke anklages for å være.
Han fikk nylig, ifølge Reuters, en hel del pepper fra investorer – blant dem Storebrand Asset Management og Nordea Asset Management – for å fortsette å stritte imot planene om å favorisere full elektrifisering av bilmarkedet.
Som president for Japans bilindustriforbund er Toyoda en uttalt motstander av japanske myndigheters planer om å innføre forbud mot salg av fossilbiler fra 2035.
Myndighetenes planer er et ledd i et langsiktig mål, i tråd med målsetningene i klimaavtalen inngått i Paris, om å bli karbonnøytrale i 2050.
Toyoda mener et slikt tiltak vil svekke japansk konkurransekraft i bilsektoren.
Toyota-konsernet har vært pionerer på hybridbiler og hatt stor suksess med slike biler opp gjennom årene. De er også blant de få som har investert tungt i hydrogen og brenselceller.
Men Toyota er sent på ballen når det gjelder elbil, selv om de en kort periode for noen år side produserte en elektrisk versjon av RAV4 på grunn av utslippskravene i California.
Toyota har rett og slett klart å oppfylle de gjeldende utslippskravene bare med den teknologien de hadde på markedet, i motsetning til de aller fleste andre store aktørene.
Les flere elbil-nyheter:
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker har grunn til å skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
Dette forklarer utvilsomt en del av konsernets gode resultater. De har brukt langt mindre så langt på å ruste opp til storskala elbilproduksjon, i motsetning til erkerivalen, Volkswagen-gruppen, som investerer mange titalls milliarder i året på sin vei mot full elektrifisering.
Elbilene kommer
Vinden snur likevel og nylig viste de en kommende elektrisk SUV. De har dessuten planer om å lansere ikke færre enn 15 elektriske modeller de neste årene.
Det passer bra: De høyeste kostnadene forbundet med å sette i gang elbilproduksjon er det andre som har tatt. Det blir stadig rimeligere å produsere elbiler, i det minste dersom ikke råvareprisene fortsetter å stige som i dag over lengre tid.
Men noe forbud mot fossilbiler, selv et godt stykke inn i fremtiden, dét ønsker Toyota definitivt ikke.