Modellene ble skilt ved fødselen og har senere ikke sett noe til hverandre.
Så langt i år ligger Subaru Solterra på en 124. plass på registreringslistene, med 125 biler. Toyota bZ4X ligger på plassen bak Tesla Model Y, med 5388 biler.
Det skiller altså hele 5263 eksemplarer av det som er nærmest identiske biler.
Den største forskjellen har vært at Solterra kun har kommet med firehjulsdrift.
Toyota har naturligvis solgt noen biler med forhjulstrekk, selv om de aller fleste velger firehjulsdrift i denne klassen.
De spesielt interesserte har også kunnet skille bilene på noen små eksteriørmessige detaljer.
Annonse
FØR OPPGRADERINGEN: Så like var bZ4X (t.v.) og Solterra da de ble lansert. På de oppgraderte versjonene blir forskjellene mer synlige.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Økt hengerkapasitet
En oppgradert Solterra er først ute i en rekke med tre nye modeller. Den får blant annet mer motoreffekt, bedre rekkevidde, økt hengerkapasitet, batteriforvarming og høyere materialkvalitet.
Altså samme oppgraderinger som bZ4X.
LØFT: Også interiørmessig blir Solterra bedre, med blant annet høyere materialkvalitet og en redesignet midtkonsoll.Foto: SUBARU
Nytt kapittel
I tillegg får den noen kraftige kosmetiske endringer i fronten, som gjør at den ikke lenger kan forveksles med en Toyota.
Subaru har vært 50 år i Norge. Solterra er første modell ut i det Subaru selv kaller «et nytt kapittel med det mest ambisiøse produktlanseringsprogrammet i merkets norske historie.»
Annonse
Permanent firehjulsdrift
I denne satsingen inngår også en rentekampanje på 0,5 prosent for de to utstyrsversjonene XR X-Mode til 499.900 – og XRS X-Mode til 529.900.
– Solterra byr på japansk kvalitet, høy bakkeklaring og permanent firehjulsdrift – alt skreddersydd for norske forhold, sier daglig leder i Subaru her i Norge, Torbjørn Lie.