SATSER STORT: Bildet er tatt i Dehli i India, under India Energy Week 2025.

Arbeidskraft og kunder:

Toyota, Honda og Suzuki velger India fremfor Kina

De tre produsentene bygger fabrikker i India. Investeringene er enorme.

Publisert Sist oppdatert

De japanske gigantene har et uttalt mål om å nedskalere produksjonen i Kina. De vender seg derfor mot India i stedet. 

Suzuki – eller Maruti Suzuki, som merket heter der – er allerede markedsleder i landet, med en andel på rundt 40 prosent av nybilsalget. Selskapet investerer nå ytterligere 8 milliarder dollar, skriver Reuters.

Toyota, verdens største bilprodusent, følger samme tankegang. Nyinvesteringen er på tre milliarder dollar.

Honda spesifiserer ikke en sum, men selskapet ønsker å satse på biler i India, nærmere bestemt produksjon av elbiler i den kommende Zero-serien. Den skal komme i 2027. India er fra før selskapets største motorsykkel-marked.

Det er særlig landets lave lønninger og store tilgang på arbeidskraft som lokker, for alle de tre produsentene. 

I tillegg handler det i høy grad om hvor kundene befinner seg. 

Den stadig pågående priskrigen i Kina gjør det vanskelig/umulig å regne med store overskudd i dette markedet per nå.

Powered by Labrador CMS