OKTOBER: Norske leveranser av Suzuki e Vitara har ikke samme utsettelse som den nær identiske Toyota Urban Cruiser.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Suzuki e Vitara:
Suzuki leverer, mens Toyota er forsinket
Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser er nesten identiske, og bygges parallelt på samme fabrikk. Urban Cruiser er forsinket med flere måneder, det er ikke e Vitara.
Toyotas andre elbilmodell, Urban Cruiser, skulle ha vært på markedet i høst, men har blitt kraftig forsinket. Bilen bygges på Suzukis fabrikk i India.
Urban Cruiser bygges side om side med Suzukis første elbil, e Vitara, og de to modellene er så å si identiske.
Det betyr at bilene i stor grad vil konkurrere om de samme kundene i Norge, med priser som er svært like.
Les alle Motors biltester:
Er på vei
Nå viser det seg at e Vitara ikke er forsinket.
– De første bilene skal være underveis, de kommer til Norge i slutten av oktober, sier Lars Havre, salgssjef for Suzuki i Norge.
Han sier det vil være noe begrenset tilgang de første månedene.
– Vi regner med å levere cirka 500 til 600 enheter i år.
Havre forteller at e Vitara har vært i produksjon en stund, og at de første bilene nylig har blitt lastet på båter som nå er på vei til Europa.
Les også: Skal få Toyota tilbake til toppen
– Vi har ikke opplevd noen forsinkelser og jeg har ingen informasjon om hvorfor det har skjedd med Toyotaene.
For Suzuki blir dette en svært viktig bil, ikke minst i Norge. Og følger merkets tradisjon i Norge med å kun ta inn versjonene med firehjulsdrift. Internasjonalt er bilen også tilgjengelig med forhjulstrekk, noe Toyota kommer til å tilby.
Mange neste år
Det betyr også at e Vitara kun kommer med det største battteriet på det norske markedet, en pakke på 61 kWt, som skal gi en rekkevidde på 412 kilometer.
Innstegsmodellen koster 334.500 kroner, snedig nok 100 kroner mindre enn en tilsvarende Urban Cruiser.
Havre forventer at e Vitara vil gi et volumløft for Suzuki. De senere årene har det blitt registrert i overkant av 1000 Suzukier i Norge i løpet av ett år – et resultat av at merket kun har hatt modeller med forbrenningsmotor. For ti år siden leverte de ut nærmere 3000 biler i året, med en markedsandel på to prosent. Markedsandelen i 2024 var på 0,8 prosent, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
– Salgsmålet for 2026 er cirka 3000 enheter, sier Havre.
Om det kommer noen flere elbilmodeller fra Suzuki, er litt i det blå.
– Det snakkes om en ny i 2027, men der har vi ikke noe informasjon å dele per nå.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?