DUKKET IKKE OPP: Opprinnelig var planen til Toyota å starte leveransene av Urban Cruiser omtrent nå, så ble modellen utsatt.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Toyota:
Toyota snart tomme for biler, markedsandelen raser
En uheldig blanding av utfasing og utsettelser gjør at Toyota ser ut til å få en markedsandel som er langt under normalen i Norge.
Omtrent så lenge som minnet strekker til, har Toyota vært på pallen når det gjelder volum av nye biler.
Denne høsten har merket gått på en skikkelig smell, særlig i et elbilland som Norge.
I august var merket på tidendeplass i Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) registreringsstatistikk, 40 prosent svakere sammenliknet med året før.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Rutsjer videre
Septembertallene viser at de rutsjer videre. Med kun 82 leverte nybiler er Toyota helt nede på 25. plass.
Planen til Toyota i starten av 2025 var noe helt annet. Da var planen å pumpe ut elbiler, det vil si bZ4X, før Urban Cruiser skulle bidra sterkt fra høsten.
Urban Cruiser skulle samtidig fylle ut i en periode mens bZ4X var i en overgangsfase der man ventet på en ny og oppgradert utgave som skulle være på markedet helt i slutten av 2025.
Les også: Suzuki leverer, mens Toyota er forsinket
Det siste stemmer fortsatt, problemet er bare at Urban Cruiser er utsatt med flere måneder.
– De første kundebilene av nye bZ4X vil ankomme i desember. Dagens modell er utsolgt, men det gjenstår å registrere et fåtall biler, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos Toyota i Norge.
Tomt for biler
Det betyr at den norske importøren rett og slett ikke har noen nye biler å selge til kundene.
Alt de kan gjøre, er egentlig å håpe på skikkelig ordreinnganger på de kommende modellene, noe som kan komme, ifølge en pressemelding som ble sendt ut en liten tid tilbake.
– Hittil i år har vi passert 5000 ordrer på bZ4X og over 1900 på Urban Cruiser. Det viser at våre norske kunder har stor tillit til våre elektriske satsinger, sa Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Les også: 98,3 prosent elbiler i september
Hvor Toyota ender i OFVs statistikk for 2025, er selvsagt bare gjetting, men etter første kvartal lå merket på tredjeplass, etter tre kvartaler er de på fjerde. Og med leveringsfrekvensen Toyota har for øyeblikket, kan de fort bli tatt igjen av flere merker.
Som tabellen under viser, har Toyota, nesten uten unntak, vært på pallen når det gjelder leveringstall av nye biler i Norge siden 2010. Selv uten, eller med kun én, elbil. Gjerne med en markedsandel i personbilsektoren som er mer enn 10 prosent.
Toyotas leveringstall i Norge siden 2010
|
År
|
Plassering
|
Antall
|
Markedsandel
|
|
| 2025: | 4. | 7800 | 6,88* | |
| 2024: | 3. | 13678 | 10.63 | |
| 2023: | 2. | 15754 | 12,41 | |
| 2022: | 4. | 13873 | 7,96 | |
| 2021: | 3. | 15807 | 8,97 | |
| 2020: | 2. | 12881 | 9,11 | |
| 2019: | 3. | 14885 | 10,46 | |
| 2018: | 2. | 14709 | 9,95 | |
| 2017: | 2. | 17977 | 11,33 | |
| 2016: | 2. | 17452 | 11,29 | |
| 2015: | 2. | 16014 | 10.63 | |
| 2014: | 2. | 15989 | 11,09 | |
| 2013: | 2. | 17862 | 12,57 | |
| 2012: | 2. | 16876 | 12,24 | |
| 2011: | 2. | 15235 | 11,02 | |
| 2010: | 2. | 16854 | 13,20 | |
* Til og med 31. september. Kilde OFV.
Les alle Motors biltester: