FALLER OG HOLDER STAND: Tesla og Toyota markerer seg på listene, på ulikt vis.
ARKIVFOTO
Analyse:
Merkevarefall for Tesla, Toyota på topp
Toyota har stadig vekk den beste bil-merkevaren, ifølge en omfattende analyse. Tesla går mest tilbake i samme kategori.
Merkevareverdi er vanskelig å fastslå, men noen prøver – og Interbrands årlige kåring får en del oppmerksomhet. Selskapet kan til en viss grad sies å ha funnet opp begrepet, det ligger dessuten under Omnicom, et av verdens største markedsføringskonglomerater.
Lojalitet = viktig
Tre nøkkelfaktorer vurderes særlig:
1: Overskudd/avkastning – hva selskapets investorer sitter igjen med.
2: Merkevarenavnets betydning for kjøpet. Altså hvor mye selve navnet spiller inn når kunder velger, mest mulig uavhengig av pris, produktegenskaper og hva som er praktisk/bekvemmelig å gjøre der og da.
3: Merkvarenavnets evne til å skape lojalitet og derigjennom sikre fremtidig inntjening.
I tillegg spiller en lang rekke mindre faktorer inn.
Øverst troner Apple og Microsoft, som i fjor. Toyota inntar sjetteplassen, også det som året før. Blant de andre bilmerkene er det mer bevegelse – se listene lenger nede.
Tesla, Gucci og Intel
Av de 100 selskapene på årets liste, faller Tesla nest mest i markedsverdi, sammen med Gucci. Begge er notert med minus 35. Intel er taperen, med minus 42. Nissan følger hakk i hæl, med minus 33 prosent.
Fra et bilperspektiv er det kanskje interessant å merke seg at Uber er blant selskapene som tar det største spranget oppover, med 38 prosent pluss. Men ingen kan yppe seg mot Nvidias byks på 116 prosent.
● Ford – nummer 56 i 2024 – røk helt ut av listen for 2025, og Volvo var fraværende begge disse årene. Men de to blir nevnt som sannsynlige utfordrere i 2026.
Her ser du topplistene, den totale først og bilprodusentene under.
Topp 10 merkevarer
|
#
|
Merkenavn
|
Plass 2024
|
Anslått verdi
|
Verdiendring vs. 2024
|
| 1 | Apple | 1 | 470,9 mrd. dollar | -4 % |
| 2 | Microsoft | 2 | 388,5 mrd. dollar | 10 % |
| 3 | Amazon | 3 | 319,9 mrd. dollar | 7 % |
| 4 | Google | 4 | 317,1 mrd. dollar | 9 % |
| 5 | Samsung | 5 | 90,5 mrd. dollar | -10 % |
| 6 | Toyota | 6 | 74,2 mrd. dollar | 2 % |
| 7 | Coca-Cola | 7 | 60,1 mrd. dollar | -2 % |
| 8 | Instagram | 15 | 57,3 mrd. dollar | 27 % |
| 9 | McDonald's | 9 | 53 mrd. dollar | 0 |
| 10 | Mercedes-Benz | 8 | 50,1 mrd. dollar | -15 % |
Kilde: Interbrand
Alle bilprodusentene blant de 100 på listen
|
#
|
Merkenavn
|
Plass 2024
|
Anslått verdi
|
Verdiendring vs. 2024
|
| 6 | Toyota | 6 | 74,2 mrd. dollar | 2 % |
| 10 | Mercedes-Benz | 8 | 50,1 mrd. dollar | -15 % |
| 14 | BMW | 10 | 46,8 mrd. dollar | -10 % |
| 25 | Tesla | 12 | 29,5 mrd. dollar | -35 % |
| 29 | Honda | 26 | 24,8 mrd. dollar | -8 % |
| 30 | Hyundai | 30 | 24,6 mrd. dollar | 7 % |
| 52 | Audi | 45 | 15,4 mrd. dollar | -11 % |
| 54 | Ferrari | 62 | 15,4 mrd. dollar | 17 % |
| 56 | Volkswagen | 49 | 15 mrd. dollar | -9 % |
| 57 | Porsche | 43 | 15 mrd. dollar | -14 % |
| 81 | Xiaomi* | 87 | 9,5 mrd. dollar | 18 % |
| 82 | Nissan | 59 | 9,4 mrd. dollar | -33 % |
| 89 | Kia | 86 | 8,5 mrd. dollar | 5 % |
| 90 | BYD | - | 8,1 mrd. dollar | - |
| 97 | Range Rover** | 96 | 7,2 mrd. dollar | 9 % |
*Xiaomi = hele selskapet, ikke bare biler. **Interbrand viser til Range Rover, som likevel er en del av Jaguar Land Rover. Kilde: Interbrand