FALLER OG HOLDER STAND: Tesla og Toyota markerer seg på listene, på ulikt vis.

Analyse:

Merkevare­­fall for Tesla, Toyota på topp

Toyota har stadig vekk den beste bil-merkevaren, ifølge en omfattende analyse. Tesla går mest tilbake i samme kategori.

Publisert

Merkevareverdi er vanskelig å fastslå, men noen prøver – og Interbrands årlige kåring får en del oppmerksomhet. Selskapet kan til en viss grad sies å ha funnet opp begrepet, det ligger dessuten under Omnicom, et av verdens største markedsføringskonglomerater.

Lojalitet = viktig

Tre nøkkelfaktorer vurderes særlig: 

1: Overskudd/avkastning – hva selskapets investorer sitter igjen med.

2: Merkevarenavnets betydning for kjøpet. Altså hvor mye selve navnet spiller inn når kunder velger, mest mulig uavhengig av pris, produkt­egenskaper og hva som er praktisk/bekvemmelig å gjøre der og da. 

3: Merkvarenavnets evne til å skape lojalitet og derigjennom sikre fremtidig inntjening. 

I tillegg spiller en lang rekke mindre faktorer inn.

Øverst troner Apple og Microsoft, som i fjor. Toyota inntar sjetteplassen,  også det som året før. Blant de andre bilmerkene er det mer bevegelse – se listene lenger nede.

Tesla, Gucci og Intel

Av de 100 selskapene på årets liste, faller Tesla nest mest i markedsverdi, sammen med Gucci. Begge er notert med minus 35. Intel er taperen, med minus 42. Nissan følger hakk i hæl, med minus 33 prosent. 

Fra et bilperspektiv er det kanskje interessant å merke seg at Uber er blant selskapene som tar det største spranget oppover, med 38 prosent pluss. Men ingen kan yppe seg mot Nvidias byks på 116 prosent.

● Ford – nummer 56 i 2024 – røk helt ut av listen for 2025, og Volvo var fraværende begge disse årene. Men de to blir nevnt som sannsynlige utfordrere i 2026. 

Her ser du topplistene, den totale først og bilprodusentene under. 

Topp 10 merkevarer

# Merkenavn Plass 2024 Anslått verdi Verdiendring vs. 2024
1Apple1470,9 mrd. dollar-4 %
2Microsoft2388,5 mrd. dollar10 %
3Amazon3319,9 mrd. dollar7 %
4Google4317,1 mrd. dollar9 %
5Samsung590,5 mrd. dollar-10 %
6Toyota674,2 mrd. dollar2 %
7Coca-Cola760,1 mrd. dollar-2 %
8Instagram1557,3 mrd. dollar27 %
9McDonald's953 mrd. dollar0
10Mercedes-Benz850,1 mrd. dollar-15 %

Kilde: Interbrand

Alle bilprodusentene blant de 100 på listen

# Merkenavn Plass 2024 Anslått verdi Verdiendring vs. 2024
6Toyota674,2 mrd. dollar2 %
10Mercedes-Benz850,1 mrd. dollar-15 %
14BMW1046,8 mrd. dollar-10 %
25Tesla1229,5 mrd. dollar-35 %
29Honda2624,8 mrd. dollar-8 %
30Hyundai3024,6 mrd. dollar7 %
52Audi4515,4 mrd. dollar-11 %
54Ferrari6215,4 mrd. dollar17 %
56Volkswagen4915 mrd. dollar-9 %
57Porsche4315 mrd. dollar-14 %
81Xiaomi*879,5 mrd. dollar18 %
82Nissan599,4 mrd. dollar-33 %
89Kia868,5 mrd. dollar5 %
90BYD-8,1 mrd. dollar-
97Range Rover**967,2 mrd. dollar9 %

*Xiaomi = hele selskapet, ikke bare biler. **Interbrand viser til Range Rover, som likevel er en del av Jaguar Land Rover. Kilde: Interbrand

Powered by Labrador CMS