HELST NESTEN STRIPPET: Et promobilde fra Toyota i USA – av en RAV4, som er midt i det aktuelle prissegmentet.

USA:

Sier nei til luksus og ekstrautstyr

Bilkjøpere i USA strammer inn livremmen og foretrekker nå lavere innstegspris, fremfor panoramatak og skinn.

Publisert

Bilkjøpere i USA vil ha billigere biler. Potensielle kunder som sikter seg inn mot et nybilkjøp i området 25.000–35.000 dollar, har derfor også mistet noe av interessen for ekstrautstyr – de foretrekker i stedet lavest mulig startpris. Det viser en undersøkelse fra analyselskapet Auto Pacific i California.

I denne kundegruppen er det bare 11 prosent som ønsker seg skinninteriør. 15 prosent er opptatt av god stereo og head-up-display. Rattvarme, forskjellige kjøremoduser, elektrisk førersete og Apple-/Android-integrasjon er blant egenskapene som scorer litt høyere, rundt 25 prosent vil ha dette.

Det samme gjelder firehjulsdrift, som 24 prosent av kjøperne er opptatt av.

I gruppen som sikter hakket høyere, over 35.000 dollar, er naturlig nok de fleste egenskapene mer etterspurt. 

Det er ikke nødvendigvis helt enkelt å sammenlikne bilprisene i USA med norske eller europeiske forhold, men den gamle norgesfavoritten Toyota RAV4 kan tjene som eksempel: Her er innstegsprisen temmelig nøyaktig midt i nevnte intervall, cirka 30.000 dollar – litt over 300.000 norske kroner.

Toyota Camry, den suverent mestselgende sedanen i dette århundret, er litt billigere. Den mest populære pickupen helt siden 80-tallet, Ford F-150, begynner på snaut 40.000 dollar.

Powered by Labrador CMS