SUV-ER: Bilbutikkene blir fylt opp av nye, familievennlige, SUV-er gjennom 2026.

Se utvalget:

De viktigste familiebil-nyhetene i 2026

Det blir ikke mangel på valgmuligheter for folk som er i markedet for en ny familiebil i 2026. Og mange av de tradisjonelle merkene er på vei med en helt ny generasjon elbiler.

Publisert

Et stort antall nye modeller er på vei, for enhver smak. For to av de tyske merkene kommer det helt sentrale modeller som kan avgjøre mye for den elektriske framtiden til merkene, vi snakker om BMW og Mercedes-Benz.

Det skjer i et marked som begynner å bli virkelig modent, med et stort utvalg i mange prisklasser.

Det kommer flere nye modeller enn det som er på listen under, men dette er de Motor mener er de aller viktigste.

Alpine

Renaults sporty undermerke debuterer i Norge i 2026.

ALPINE A390 GTS

A390 er en mellomstor crossover, 465 centimeter lang, som er basert på samme plattform som blant annet Nissan Ariya og Renault Scenic. Her er batteriet på 89 kWt, og A390 kommer også i to versjoner, med 400 eller 470 hestekrefter. Rekkevidden er oppgitt til 555 og 515 kilometer.

BMW

BMW kommer med to helt nye modeller, som er starten på en stor­satsing fra det tyske merket, under den såkalte Neue Klasse-paraplyen.

Les også: Prøvekjøring av BMW iX3 50 xDrive

Først ut er iX3, en mellomstor SUV. Den er ventet hit på vårparten og har en startpris på 700.000 kroner. Vi snakker om en bil med stort batteri og høy ladefart, 400 kilowatt, som er helt ny fra bunnen av. Rekkevidden er inntil 805 kilometer.

BMW iX3

Senere på året kommer sedanutgaven, som trolig skal hete i3.

Jeep

For Jeep blir det et begivenhetsrikt år. Det amerikanske merket kommer med tre nye modeller til Norge.

Først ut er Compass, som bygges på samme plattform som de andre Stellantis-produktene Peugeot 3008 og 5008, Citroën C5 og Opel Grandland. Det betyr med andre ord en SUV i middels størrelse, 455 centimeter lang.

I Norge kommer Compass kun med firehjulstrekk, og rekkevidden anslås til 600 kilometer, ladefarten er 160 kilowatt.

Jeep Compass

I fjerde kvartal kommer Recon. Her understreker Jeep at modellen er «en helelektrisk SUV som fortsatt er fullt og helt Jeep». Som blant annet betyr store hjul og høy bakkeklaring.

Her er det også firehjulsdrift, og batteriet er på 100 kWt. Recon er fem meter lang, og den lages på Stellantis' største plattform.

Estimert rekkevidde er 400 kilometer.

Wagoneer S rekker trolig også å komme på det norske markedet i 2026. Modellen er bygget på samme plattform som Recon, men er noe mindre og mer av en konvensjonell SUV.

Her er også batteriet 100 kWt, som skal gi en rekkevidde på rundt 500 kilometer.

Kia

EV5 er en SUV som treffer midt i familiesegmentet, med en lengde på 461 centimeter. Det betyr at det fort kan bli merkets bestselger i Norge.

Rekkevidden skal være 530 kilometer, og den kommer først med forhjulstrekk, men til sommeren skal EV5 være klar med firehjulsdrift.

Prisen er ikke klar, men kvalifisert gjetting er 450.000 kroner. Leveringene starter i andre kvartal, kanskje litt før.

Kia EV5

PV5 er i disse dager i Norge som varebil, på nyåret kommer personbilutgaven. I første omgang som femseter, senere også som seks- og sjuseter.

Bagasjeplassen i femseteren er solide 1320 liter, med baksetene i bruk. Startprisen er 439.900 kroner. Rekkevidden er 412 kilometer, men PV5 kommer kun med forhjulstrekk.

MG

MGS6 plasserer seg mellom MGS5 og IM6. MGS6 kommer to ulike drivlinjer. Utgaven med bakhjulsdrift har en motor har 244 hestekrefter og en rekkevidde på 530 kilometer.

Varianten med firehjulsdrift har en effekt på 361 hestekrefter, den skal klare inntil 485 kilometer.

MGS6

Hengervekten, både for bakjulsdrift og firehjulsdrift, er 1500 kilo.

MGS6 med bakhjulsdrift starter på 402.000 kroner, mens firehjulsdrift starter på 432.000 kroner.

Kundeleveringene starter i januar.

Mazda

Den norske Mazda-importøren bekrefter at det kommer en ny elbil på forsommeren.

– Den er ikke lansert ennå, så jeg kan ikke gå mer i detalj på modellnavn et cetera, sier Wenche Stenberg Skarpodde.

Mazda SUV.

Det kan jo nevenes at kamuflerte versjoner av SUV-en CX-6e trillet rundt i Oslo tidligere i år.

Den er i likhet med Mazda 6e basert på en bil fra den kinesiske produsenten Changan.

Mercedes

Det blir mye Mercedes-Benz blant nyhetene i 2026. Først kommer CLA Shooting Brake, stasjonsvognsutgaven av CLA.

Mot sommeren kommer den svært viktige GLC, en mellomstor SUV med en startpris på 699.900 kroner.

Mercedes-Benz GLC

Batteriet er på 94 kWt. Mercedes-Benz opplyser at ladefarten på 330 kilowatt gir 30 mil mer å rutte med i løpet av ti minutter.

Rekkevidden er oppgitt til 517–713 WLTP-kilometer. I bagasjerommet er det plass til 570 liter, i tillegg rommer frunken hele 128 liter. Maks tilhengervekt er 2400 kilo.

Omtrent samtidig kommer en ny GLB, laget på samme plattform som CLA. Den kan ha sju seter og blir tilgjengelig med forhjulstrekk eller firehjulsdrift. Rekkevidden er mellom 614 og 631 kilometer.

Prisen er klar tidlig i 2026.

Porsche

I løpet av første halvår av 2026 vil den første elektriske Porsche Cayenne være i norske butikker.

Prisen starter på 1.116.386 kroner for basemodellen og 1.767.130 kroner for toppmodellen Turbo.

Porsche Cayenne

Rekkevidden er inntil 642 kilometer for innstegsmodellen og 623 kilometer for Turbo. Turbo gjør for øvrig null til to hundre kilometer i timen på 7,4 sekunder, og det med en bil som veier 2,7 tonn. Den har intet mindre enn 1156 hestekrefter og et dreiemoment på 1500 newtonmeter.

Bagasjerommet er 781 liter og hengervekten hele 3500 kilo.

Ladefarten er 390 kilowatt.

Range Rover

Jaguar Land Rover har i lang tid sluppet bilder av Range Rover Electric, men holdt temmelig tett om de tekniske spesifikasjonene.

Det vi vet, er at batteriet er på 117kWt, og at bilen har 800-volts-arkitektur.

Range Rover Electric

Range Rover Electric skal ha terrengegenskaper som overgår utgavene med forbrenningsmotor, gjennom blant annet justerbar luftfjæring med to separate kamre.

Den norske importøren sier de forventer at de første bilene kommer i 2026.

Skoda

I andre halvdel av året er det ventet at Skoda kommer med sin største elbil, basert på konseptbilen Vision 7S.

Det er en stor SUV som skal ha plass til sju seter.

Subaru

I likhet med tvillingbilen Toyota bZ4X, kommer Subaru Solterra i en betydelig oppgradert utgave.

Den får blant annet mer motoreffekt, bedre rekkevidde, økt henger­kapasitet, batteriforvarming og høyere materialkvalitet.

I tillegg får modellen noen kraftige kosmetiske endringer i fronten, som gjør at den ikke lenger kan forveksles med en Toyota.

Solterra kommer i to utstyrsvarianter, begge med firehjulsdrift. XR X-Mode som starter på 499.900 kroner og XRS X-Mode til 529.900.

Subaru E-Outback

I tillegg kommer E-Outback, som deler teknikk med Toyota bZ4X Touring. E-outback skal ha et batteri på 74,7 kWt, som gir en rekkevidde på rundt 450 kilometer.

Effekten skal være 375 hestekrefter, har firehjulsdrift, 21 centimeters bakkeklaring og kan trekke en henger på 1,5 tonn.

Toyota

Toyota har akkurat begynt leveringene av den oppgraderte bZ4X, og i løpet av første halvår av 2026 kommer bZ4X Touring. Touring er 14 centimeter lengre enn SUV-en og byr på et bagasjerom på 600 liter, mot 452 i SUV-en.

4WD-versjonen av bZ4X Touring har fått mye mer kraft på den bakre motoren og kommer med samlet motoreffekt på 380 hestekrefter, som gir en null-til-hundre-tid på 5,1 sekunder.

Toyota bZ4X Touring

Rekkevidden med forhjulstrekk er 560 kilometer, med 4X4 er den trolig litt over 500 kilometer. Ladefarten er 150 kilowatt.

bZ4X Touring er ventet til Norge i løpet av første halvår av 2026.

Volvo

Dette blir en svært viktig modell for Volvo: EX60 er den helt nye, og elektriske, arvtakeren til bestselgeren XC60.

Volvo EX60

Produksjonsstart er i første halvår av 2026, i fabrikken i Torslanda.

Volvo har sluppet minimalt med informasjon eller bilder av EX60, og den offisielle avdukingen er 21. januar.

Xpeng

P7+ er en stor, 505 centimeter lang sedan som er ventet hit til våren. Her er det snakk om 800-volts batterisystem og en rekkevidde på 710 kilometer i den noe snille kinesiske syklusen CLTC.

Xpeng P7+

Flerbruksbilen X9 er også klar for norske kunder på vårparten, med en startpris på 699.900 kroner.

PS: Prisene er oppgitt av de norske importørene, og den nye momsen som slår inn fra 300.000 kroner, er ikke inkludert. Det betyr at så å si alle bilene i teksten vil bli 50.000 kroner dyrere når de registreres etter 1. januar 2026.

Powered by Labrador CMS