NESTEN BARE EKSPORT: Toyotas bestselgende elbil, bZ4X.

August-tall:

Toyota solgte 18 elbiler i Japan

Verdens største bilprodusent solgte totalt 17.056 elbiler i august. 17.038 av disse ble solgt utenfor hjemmemarkedet.

Publisert

Japan har over 123 millioner innbyggere, men et så lavt salg av enkelte elbiler at de kan telles på fingrene. 

Toyota er Japans – og verdens – mestselgende bilprodusent. På hjemmemarkedet solgte likevel giganten bare 18 elbiler, totalt, i august. 

Og det inkluderer Lexus-salget, skriver Electrek.

Det skal sies at Toyota befinner seg i en midlertidig bakevje. 

Produsenten har flere el-modeller på gang, og storselgeren bZ4X (17.713 eksemplarer solgt i Norge per 30. september) vil igjen klatre når den oppgraderte versjonen blir tilgjengelig. I Norge som i verden for øvrig. 

For spesielt interesserte

De 18 solgte bilene i Japan representerer riktignok en bunn, også der, men tallet avviker ikke   mye fra tidligere måneder. 

Gjennom 2025, til og med august, har Toyota/Lexus solgt 469 elbiler i Japan. Det tilsvarer bare 58,63 biler per måned.

I 2024 gikk det tross alt noe bedre, med et månedssnitt som var nesten tre ganger høyere.

Kei-faktoren

Japaneres manglende interesse for elbiler tilskrives gjerne lite utvalg og få offentlige insentiver, men et annet perspektiv bør nevnes: En stor del av landets befolkning bor i tette byområder. 

Derfor er svært mange av bilene som selges i landet, såkalte kei-cars

De bittesmå bilene, praktiske til bybruk, står for så mye som 30 prosent av nybilsalget – ifølge enkelte kilder enda en del mer.

Japans mestselgende elbil per nå er kei-bilen Nissan Sakura. Honda har nylig lansert en konkurrent, N-One e:, og en elektrisk BYD-kei-bil skal være på vei.

Powered by Labrador CMS