NESTEN BARE EKSPORT: Toyotas bestselgende elbil, bZ4X.
Foto: JEROEN PEETERS, TOYOTA
August-tall:
Toyota solgte 18 elbiler i Japan
Verdens største bilprodusent solgte totalt 17.056 elbiler i august. 17.038 av disse ble solgt utenfor hjemmemarkedet.
Japan har over 123 millioner innbyggere, men et så lavt salg av enkelte elbiler at de kan telles på fingrene.
Toyota er Japans – og verdens – mestselgende bilprodusent. På hjemmemarkedet solgte likevel giganten bare 18 elbiler, totalt, i august.
Og det inkluderer Lexus-salget, skriver Electrek.
Det skal sies at Toyota befinner seg i en midlertidig bakevje.
Produsenten har flere el-modeller på gang, og storselgeren bZ4X (17.713 eksemplarer solgt i Norge per 30. september) vil igjen klatre når den oppgraderte versjonen blir tilgjengelig. I Norge som i verden for øvrig.
For spesielt interesserte
De 18 solgte bilene i Japan representerer riktignok en bunn, også der, men tallet avviker ikke så mye fra tidligere måneder.
Gjennom 2025, til og med august, har Toyota/Lexus solgt 469 elbiler i Japan. Det tilsvarer bare 58,63 biler per måned.
I 2024 gikk det tross alt noe bedre, med et månedssnitt som var nesten tre ganger høyere.
Kei-faktoren
Japaneres manglende interesse for elbiler tilskrives gjerne lite utvalg og få offentlige insentiver, men et annet perspektiv bør nevnes: En stor del av landets befolkning bor i tette byområder.
Derfor er svært mange av bilene som selges i landet, såkalte kei-cars.
De bittesmå bilene, praktiske til bybruk, står for så mye som 30 prosent av nybilsalget – ifølge enkelte kilder enda en del mer.
Japans mestselgende elbil per nå er kei-bilen Nissan Sakura. Honda har nylig lansert en konkurrent, N-One e:, og en elektrisk BYD-kei-bil skal være på vei.