LAV KJØRELENGDE: Møller Bil er blant bilforhandlerne som kritiseres for leasingtilbudene sine.

Leasing av bil:

Advarer mot dårlige tilbud

Stadig flere bilforhandlere tilbyr leasingavtaler med for lav kjørelengde. Forbrukerrådet er kritisk.

Publisert

I mange år har leasingtilbud med 15.000 kilometer i årlig kjørelengde vært bransjestandard. Men for å friste med tilsynelatende lavere priser, er det nå flere bilforhandlere som reduserer kjørelengden til bare 10.000 kilometer.

I en kampanje for Audi e-tron Q4 annonserer Møller Bil med en kjørelengde på 30.000 kilometer over tre år. Det gir en årlig kjørelengde på 10.000.

Møller er ikke alene, ifølge nettstedet Bilpriser.no.

RSA Bil har samme kjørelengde i markedsføringen av flere BYD-modeller, blant annet BYD Sealion 7. Merkeforhandleren Toyota Oslo bruker 10.000 i årlig kjørelengde både for Toyota Urban Cruiser og for Toyota bZ4X, ifølge Bilpriser.

Flere andre bilmerker, deriblant Hyundai, Kia, Peugeot og Nissan, har leasingtilbud med 12.000 kilometer i årlig kjørelengde.

Kritisk

Forbrukerrådet er kritisk til kortere kjørelengde i annonserte leasingtilbud.

Thomas iversen, Forbrukkerrådet

– Reduksjon i kjørelengde er en form for krympflasjon. Dette er særlig kjent fra dagligvarebransjen, sier fagsjef Thomas Iversen i Forbruker­rådet til Bilpriser.

Også siviløkonom Jan Traaseth er negativ til utviklingen. Han driver nettstedet Bilpriser og følger leasingmarkedet tett.

Traaseth sier til nettstedet Bilbransje24 at ulike forutsetninger gjør det vanskelig for bilkundene å sammenligne leasingtilbud.

– Det er verken bra for kunden eller for bilbransjen, som har alt å tjene på transparens, sier Traaseth til Bilbransje24 [for abonnenter].

Trenger mer

Tilbudene er heller ikke representative for det de fleste bilkundene trenger, påpeker Traaseth. Han viser til at gjennomsnittlig kjørelengde for inntil fire år gamle biler er nærmere 14.000 kilometer i året, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Det er betydelig lengre enn inkludert kjørelengde, og fører til at gjennomsnitts­kundene må betale mer når grensene overskrides.

Forbrukerrådet er enig med Jan Traaseth.

– Når kjørelengden har krøpet ned til 10.000 km per år, vil flere leasingkunder enn før kunne få et reelt behov for å kjøpe ekstra kjørelengde, påpeker Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Også bransjenettstedet Bilnytt har omtalt de reduserte kjørelengdene på leasing-tilbudene.

Powered by Labrador CMS