
Kraftig økning i råvareprisene:
Derfor vil prisen stige på nye biler
Høyere råvarepriser fører til at prisene på nye biler kommer til å stige. For norske bilkjøpere virker en sterkere krone i motsatt retning.
Nylig annonserte BMW at de beregner at kostnadene deres for 2021 øker med ti milliarder bare på grunn av økte råvarepriser, spesielt rhodium, palladium og stål.
Flere andre bilprodusenter konstaterer at regningene for cråvarene som er kritiske for bilproduksjonen, blir høyere.
– Vi merker definitivt motvind i råvaremarkedet, sa Ford-toppsjef Jim Farley i forrige uke, ifølge Autoblog.com.
– Vi ser et prisstigningspress i ulike deler av industrien vår på måter vi ikke har sett på mange år, sier Farley.
Les også disse sakene:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Kostnadene presses opp
Den internasjonale råvareindeksen Bloomberg Commodity Spot Index steg sist uke til sitt høyeste nivå siden 2011. Indeksen for metaller har steget med 21 prosent hittil i år.
Kostnadsøkningene som skyldes dyrere råvarer fortsetter altså globalt å bli stadig mer omfattende og medfører uunngåelig at biler blir dyrere å produsere.
Kobber, for eksempel, nådde nylig sin høyeste notering på 11 år, og analysefirmaet Goldman Sachs tror prisen på kobber kan stige ytterligere 20-25 prosent de neste 12 månedene. Rå-aluminium har steget jevnt hele måneden og nærmer seg nå 2500 dollar per tonn, skrev Maskinregisteret forrige tirsdag.
Etterpørselen høyere enn tilbudet
Bakgrunnen er, ifølge samme kilde, et høyt privat konsum i Europa, galopperende fraktpriser på containergods fra Asia og stadig høy toll inn til Europa på mange materialer.
Også prisene på plastprodukter er i økning og nikkel blir dyrere. Både kobber og nikkel brukes i stor utstrekning i produksjonen av elbiler.
Globalt har økt etterspørsel, i stor grad hjulpet av hjelpepakker utløst av pandemien, ført til at tilbudet sliter med å holde følge, med stigende priser som resultat.
På grunn av halvlederkrisen, som gjør at bilproduksjonen forsinkes fordi fabrikantene ikke får de nødvendige mikroprosessorene og andre elektroniske komponenter i tide, vil etterspørselen i bilmarkedene være vesentlig høyere enn tilbudet i flere måneder fremover.
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
Heftig el-SUV på gang:
Elektrisk Lotus til Norge i 2023
-
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
-
Klar til å laste opp:
Mustang Mach-E godkjent for taklast
-
VW utvider tilbudet:
Slipper ny ID.4 med firehjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Elbil-prisene øker:
Frykter dyre elbiler kan ødelegge bilmarkedet
-
Nio åpner to batteribyttestasjoner daglig:
Hvert 2,8 sekund byttes det et batteri
-
Ny undersøkelse:
Tar ofte HELT feil om rekkevidden
-
Kia EV6 opp 50.000 kroner:
Nå skiller det 100.000 kroner mellom disse
-
Går ut av ACEA:
Volvo forlater lobby-gruppe i elbilprotest
-
Statens vegvesen:
Ber vogntog og bobiler kjøre sist ut av ferger
-
Green NCAP regnet feil:
Elbiler enda mer miljøvennlige, ifølge nye tall
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Selgers marked
Det vil i sin tur føre til at bilprodusenter og importører i mindre grad enn vanlig vil ha skrupler med å la bilkundene få regningen.
Analytikere i JPMorgan Chase & Co. anslår at råvarene som behøves til en bil var blitt 83 prosent dyrere bare det siste året. Disse utgjør i snitt ca. 10 prosent av produksjonskostnadene for en bil, hvilket tilsier at prisen på en vanlig bil til rundt 350.000 kroner ville stige med 8,3 prosent.
Hvis den norske kronen fortsetter å styrke seg som den har gjort de siste månedene, vil det i oppveie for en del av dette.
Kortversjonen er likevel: Biler vil bli dyrere.