IKKE SÅ LIKE: Disse to VW e-Up!-modellene ser kanskje like ut, men er det ikke.
Faksimile fra Finn-annonsene for bilene
Bilkjøperen føler seg lurt:
Kjøpte den ene bilen, men fikk den andre bilen
Bruktbilkjøperen føler seg lurt etter at han kjøpte bilen på det lille bildet av bruktbilfirmaet, men i stedet fikk bilen på det største bildet.
Du kan ikke nødvendigvis stole på at du får bilen du kjøper.
For nesten tre år siden kjøpte Oslo-mannen den ene av de to Volkswagen e-Up! Men da han skulle hente bilen, fikk han beskjed om at overtakelsen måtte utsettes en uke, fordi bilen ikke var klar.
Det hadde oppstått problemer, hevdet bruktbilfirmaet i Bærum.
En uke senere troppet kjøperen opp igjen. Men fortsatt var ikke bilen han hadde kjøpt og undertegnet kontrakt på klar for overtakelse.
Bruktbilfirmaet kunne denne gangen heller ikke svare på når bilen ville være klar.
Les flere bruktbil-nyheter:
Stolte på butikken I stedet fikk kunden tilbud om en annen Volkswagen e-Up!. Denne bilen kostet egentlig 10.000 kroner mer, og var også bedre utstyrt, hevdet bruktbilfirmaet.
Kunden skulle likevel få bilen til den prisen han betalte for den bilen han egentlig skulle ha – 139.000 kroner.
En gratis service skulle han også få.
Kunden kan ikke så mye om bil, og stolte på det store bruktbilfirmaet Sandvika Bil, som i 15 år har drevet med bilsalg – og som i 2019 solgte biler for over 100 millioner kroner.
Manglet utstyr Det skulle han ikke gjort. Det viste seg nemlig at bilen manglet både DAB+-radio, cruisekontroll og ryggesensor. Bilen hadde heller ikke lettmetallfelger på vinterhjulene, men stålfelger.
Hva med bilen som han egentlig kjøpte, men som han ikke fikk?
Bruktbilkjøperen fant ut at en kvinne i Oslo i stedet hadde fått bilen måneden etter at han egentlig skulle fått den.
Ifølge et referat fra Forbrukerklageutvalget mener bruktbilkunden at han bevisst er forsøkt lurt.
Her er alle Motors biltester:
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
Får heve Bruktbilkunden klaget nemlig på bruktbilfirmaet, og har nå vunnet frem i kravet sitt om å få heve hele kjøpet.
Forbrukerklageutvalget behandler tvister om blant annet bruktbilhandel, og utvalget har nå vedtatt at bruktbilkunden skal få tilbake alle pengene han betalte for bilen han fikk – 139.000 kroner, mot at han leverer bilen tilbake til Sandvika Bil.
– Det utgjør en ulempe for bruktbilkunden at han ikke fikk bilen som er avtalt i kontrakten, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.