MODEL Y-KONKURRENT: Honda S7 ruller nå ut i det kinesiske markedet, der modellen skal i konkurranse med Tesla Model Y

Model Y-utfordrer:

Ny elektrisk Honda, men ikke til oss

Honda mangler konkurranse­dyktige elbiler i Europa, men de finnes på andre kontinenter.

Publisert Sist oppdatert

Hondas elektriske framstøt i Europa har vært av den forsiktige typen. Først med den sjarmerende småbilen Honda e og så med kompakt-SUV-en e:Ny1

Ingen av dem har gjort at det ble travelt hos Honda-forhandlerne.

Samtidig er det en av de mest solgte elbilene i USA en Honda, den mellomstore SUV-en Prologue. Med spesifikasjoner som etter alt å dømme ville truffet godt her, også.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Model Y-størrelse

Prologue er 488 centimeter lang, 13 centimeter lengre enn Model Y, og har en oppgitt rekkevidde på inntil 476 kilometer. Den kan leveres med to- eller firehjulsdrift.

Men den kommer ikke hit.

Nå har Honda nok en gang startet salget av en elektrisk SUV, denne gangen i Kina. Heller ikke nå finnes det planer om å reise til Europa.

S7 skal være en premium-SUV, med en rekkevidde på mer enn 650 kilometer rekkevidde, melder Electrek. Det er ventet at den vil være i direkte konkurranse med Tesla Model Y, målene er så å si identiske. S7 har en startpris som tilsvarer 390.000 kroner.

Dongfeng

Bilen er bygget i samarbeid med Hondas kinesiske partner Dongfeng.

Innvendig har S7 et panoramatak med dimmefunksjon, som er Hondas første. Akselavstand på 293 centimeter som gir inntil opptil 86 centimeter benplass i andre rad.

Les også:  Nissan leter etter ny partner etter Honda-fiaskoen

S7 er tilgjengelig med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. 

Bakhjulsdrift-varianten har 268 hk og en 89,8 kWt NMC-batteripakke, som gir en rekkevidde på 650 km etter den kinesiske forbrukssyklusen CLTC.

Utgaven med firehjulsdrift har i tillegg en frontmotor som gir totalt 469 hestekrefter. Her skal rekkevidden være 620 kilometer.