B-SEGMENT: Urban Cruiser er en forholdsvis liten SUV, som Toyota mener har veldig god innvendig plass.

Toyota Urban Cruiser:

Skal få Toyota tilbake til toppen

Over sommeren kommer Urban Cruiser i norske butikker. Modellen som markerer at Toyota nå går fra hybrider til elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha vært nølende til det elektriske skiftet, satser nå Toyota alt på biler med ledning, men uten forbrenningsmotor.

Urban Cruiser er i disse dager på sitt første norgesbesøk, før modellen lander i butikker over det ganske land rett over sommeren.

Det er bare merkets andre elbilmodell, men starten på en større satsning, som skal innebære ytterligere fem modeller innen utgangen av 2026.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Fra hybrid til el

– Nå går vi fra å være et hybridbilselskap til å bli et elbilselskap, sa Piotr Pawlak, administrerende direktør hos den norske importøren, da han avduket bilen på et arrangement i Oslo.

Med Urban Cruiser håper den norske importøren at de kan nærme seg det å være største merket igjen, og viser til at bZ4X var den mest registrerte nybilen i Norge i januar. 

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

Pawlak tror de kommer til å levere rundt 5000 eksemplarer av Urban Cruiser når de har et helt salgsår, altså fra 2026. 

Ifølge tall fra Opplysningsrådet fra veitrafikken leverte Toyota snaut 16.000 personbiler her til lands i fjor. Skulle de øke med 5000, ville de være suverent på andreplass, noen tusen etter Tesla – hvis markedet fortsetter som i 2025.

Urban Cruiser er en SUV i b-segmentet, altså noe mindre enn bZ4X. 

Urban Cruiser er 428 centimeter lang, som vil si at den er ti centimeter lengre enn Yaris Cross, men høyden er den samme som den nær 20 centimeter lengre Corolla Cross.

Innvendig plass

Toyota-representantene skrøt av god innvendig plass, hvor aksel­avstanden på 270 centimeter gjør sitt til at kupeen skal være romslig. Bilen har også et smart triks for å tilpasse plass til bruken, med at baksetet kan skyves i lengderetningen. I tillegg til at bakseteryggen kan deles i tre, i en 40/20/40-løsning.

Takhøyden bak framsto som akkurat nok til at voksne folk kan få plass til å strekke ut nakken. 

Produktsjef Tom-Fredrik Rygh sa at interiøret skal være robust, og gjenkjennelig for eksisterende kunder.

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

– Her er det brytere og kantete former, som gjør at folk som kommer fra hybridbilene våre, skal kjenne seg igjen.

Toyota legger ikke skjul på at lanseringen av bZ4X var heftet med mye negativitet i etterkant, noe de er veldig klare på at de har lært av.

Blant annet ble det mye styr rundt rekkevidden. Hva den blir for Urban Cruiser er ennå ikke klart, men de anslår 30 og 40 mil. Modellen kommer nemlig med to batteristørrelser. 

Firehjulsdrift

49 kWt-størrelsen skal bli billig og enkelt utstyrt, og blir en modell som importøren tror vil gå mest til det offentlige, mens privatkundene vil gå for det store på 61 kWt.

De store batteriet kan leveres med forhjulstrekk eller firehjulsdrift, effekten er henholdsvis 174 og 184 hestekrefter.

Her vil det være to utstyrsgrader, hvor Toyota i Norge tro det laveste nivået med firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge.

– Firehjulsdrift i dette segmentet er ikke vanlig, av ikke-premium merkene blir vi de eneste som tilbyr det, sa Rygh.

Prisen er ikke klar, det er ventet at den vil være klar i midten av andre kvartal, samtidig som det åpnes for ordrer.

Kommunikasjonssjef Espen Olsen sa de så langt har fått inn rundt 1000 reservasjoner, siden de åpnet for det mot slutten av 2024.

Toyota Urban Cruiser er et samarbeidsprosjekt med Suzuki og vil bli Suzukis første elbilmodell. Suzukis utgave skal hete e Vitara.

Flere saker med Toyota: