HØYERE, OGSÅ I NORGE: Bildet viser en amerikansk Acura og er en ren illustrasjon.
Arkivfoto: JASON LAWRENCE, FLICKR
Rapport:
Høyere biler øker risikoen for fotgjengere
Store biler som SUV-er er blitt mer populære og bidrar til at panserhøyden på biler i Europa øker. Det skaper bekymring for sikkerheten til fotgjengere.
I en rapport fra European Federation for Transport & Environment (T & E) trekkes særlig barns sikkerhet fram.
– Høyere fronter på bilene reduserer sjåførens evne til å se små barn rett foran kjøretøyet, advarer den Brussel-baserte paraplyorganisasjonen.
Også for voksne fotgjengere skaper de store bilene større risiko. Ved en påkjørsel treffer de fotgjengere over tyngdepunktet, rammer ofte viktige organer og øker faren for at offeret blir slengt fremover og overkjørt.
Mindre biler treffer lavere på kroppen og øker sannsynligheten for at en fotgjenger som blir påkjørt, lander på bilens panser og faller eller ruller ned på siden. Dermed er sjansen for å overleve bedre.
Siden 2010 har gjennomsnittshøyden på bilpansere i EU og Storbritannia økt med en halv centimeter i året, ifølge T & E. I 2024 var gjennomsnittshøyden 83,4 centimeter, og nesten halvparten av alle nyregistrerte biler hadde pansere som var mer enn 85 centimeter høye.
En studie basert på belgiske data viser at en økning av panserhøyde fra 80 til 90 centimeter øker risikoen for dødelig utfall med 25 prosent når en fotgjenger eller syklist blir påkjørt.
Det er i hovedsak den økende populariteten til SUV-er og terrenggående biler som bidrar til at snitthøyden på europeiske pansere øker. Halvparten av alle nyregistrerte biler i Tyskland i fjor tilhørte en av disse kategoriene.
(©NTB)
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?