KANTSTEIN: Det legges nå kantstein for å markere at dette er en avkjøring ikke veikryss.

Ikke et veikryss:

Her endrer de gata etter dommen

En årelang strid om parkeringer på Frogner i Oslo ble avgjort i Tingretten nylig, nå tar kommunen grep.

Publisert

I juni falt dommen i en parkeringsstrid som hadde på gått i mange år

I flere år hadde bilister fått bot for å parkere nærmere enn fem meter fra en avkjøring i Niels Juels gate på Frogner i Oslo.

Striden sto om en avkjøring var å betrakte som et veikryss, som dermed gir de parkerte bilene bot hvis de står nærmere enn fem meter.

Avkjøring eller veikryss?

Beboere i området, og mange andre bilister, mente derimot at avkjøringen ikke er et veikryss. 

Avkjøringen er åpen for alminnelig ferdsel, men brukes stort sett bare av beboerne og deres besøkende. Det er ikke gjennomkjøringsmulighet, og veistubben er privateid.

Oslo kommune nektet å ettergi boten. Kommunen mente trafikken er såpass stor at veistubben må anses som en vei, og at det dermed ikke er lov å parkere nærmere enn fem meter fra krysset.

I juni fikk beboerne og bilistene medhold av Oslo tingrett.

Og nå legges det kantstein der avkjøringen møter Niels Juels gate.

Bård Eion Flaen, pressevakt i Bymiljøetaten, bekrefter at dette er en følge av resultatet i tingretten.

– Ja, dette følger av saken i tingretten og er for å tydeliggjøre at dette er en ut- og innkjøring og ikke et veikryss. Kommunale veier i Oslo har kryss som er utformet på en annen måte enn private avkjørsler. En avkjørsel har gjennomgående fortau med nedsenket kantstein, og det er det vi lager der nå.

Koster 150.000 kroner

Flaen sier dette er for å skape forutsigbarhet og enhetlighet for de som skal parkere. 

– Siden det var utformet som et kryss med avrundede hjørner, så fremstår dette som et kryss hvor femmetersregelen gjelder. Det samme med p-forbudet i kryssområdet. Noen vil forholde seg til disse reglene, mens andre som er lokalkjente og vet at dette ikke er et kryss, men en avkjøring, vil parkere inntil kanten og på motsatt side. Dette skaper uklare parkeringsforhold, og området bygges nå om slik det skal være.

Jobben med å bygge om har en kostnad på omtrent 150.000 kroner.

Løsningen kan være aktuell også for andre steder i byen.

– Det kan være andre steder med samme problemstilling. Dette er noe vi tar tak i når vi blir gjort kjent med det og har mulighet.

Powered by Labrador CMS