
Maxus med ny elbil-plattform:
Maxer Kina-bølgen med ny el-SUV og første el-pickup
El-SUV-en Maxus Euniq 6 kan ventes før årsskiftet, mens den elektriske versjonen av pickupen Maxus T90 kommer i løpet av neste år.
Det kinesiske bilmerket Maxus markerer seg stadig kraftigere på det norske markedet.
Maxus produseres av det kinesiske storkonsernet SAIC (som også produserer blant annet MG og Volkswagen), og var første kinesiske elbilprodusent til å etablere seg i Norge.
Det var, rett nok, utelukkende med varebiler i begynnelsen av 2018.
Første personbil, den prisgunstige flerbruksbilen Maxus Euniq MPV, ble lansert i fjor høst. Som flere av de nye elbilene har det vært visse barnesykdommer, men det meste av dette rapporteres nå å være utbedret.
Neste elbil fra Maxus som kommer til Norge blir SUV-en Euniq 6.
Les flere elbil-nyheter:
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
-
Ford med ny teknologi:
Nå testes helautomatisk elbil-lading
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
-
Automatførerkort-rekord:
Over halvparten valgte bort manuelt gir
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
e-Golf, Zoe, BMW i3 – og Leaf:
Snart forsvinner den siste av de fire elbilpionérene
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
-
Fortsatt datatrøbbel:
Snakker høyt om elektrisk A3 med rekordrekkevidde
-
Heftig el-SUV på gang:
Elektrisk Lotus til Norge i 2023
-
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
-
Klar til å laste opp:
Mustang Mach-E godkjent for taklast
-
VW utvider tilbudet:
Slipper ny ID.4 med firehjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Elbil-prisene øker:
Frykter dyre elbiler kan ødelegge bilmarkedet
-
Nio åpner to batteribyttestasjoner daglig:
Hvert 2,8 sekund byttes det et batteri
-
Ny undersøkelse:
Tar ofte HELT feil om rekkevidden
-
Kia EV6 opp 50.000 kroner:
Nå skiller det 100.000 kroner mellom disse
-
Går ut av ACEA:
Volvo forlater lobby-gruppe i elbilprotest
-
Statens vegvesen:
Ber vogntog og bobiler kjøre sist ut av ferger
-
Green NCAP regnet feil:
Elbiler enda mer miljøvennlige, ifølge nye tall
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Det er en relativt stor SUV, 472 cm lang, 186 cm bred og 174 cm høy med en akselavstand på 276 cm. Den har en godt dimensjonert litiumion-batteripakke fra CATL som skal være god for en rekkevidde på 600 km, målt etter den optimistiske NEDC-syklusen.

El-pick-up!
Vel så spennende er det med lansering av en helelektrisk pick-up, den første her i landet. Maxus T90 er en stor, rammebygd og aggressivt utseende sak som kommer i to lengder – 537 og 568 cm.
I utgangspunktet er den bensinmotorisert, men den skal også produseres i elektrisk utgave – og det er den som kommer hit i løpet av 2022.
T90 skal ha en batteripakke på 89 kWt som skal gi en NEDC-rekkevidde på 595 km. Men så mye mer om den vet vi ikke per nå.
Utvikler ny plattform
Euniq 6 er basert på den eksisterende, fleksible MERA-plattformen, men Maxus har i flere år arbeidet med å utvikle en standardplattform for fremtidige elektriske modeller.
Den nye MIFA-plattformen (Maxus Intelligent Flexible Architecture) er neste generasjon produktarkitektur for Maxus, og skal muliggjøre elektrifisering på tvers av kjøretøytyper, som for eksempel pickup-er, varebiler, flerbruksbiler og andre typer personbil.
Biler på den nye plattformen kommer med firehjulsdrift. Den første konseptbilen basert på MIFA-plattformen ble denne uken vist under bilmessen Auto Shanghai.
