STRØMMER PÅ: Ford starter nå levering til kunder av sin Mustang Mach-e i Norge. Nå planlegges de neste modellene - som blir europeiske.
Foto: FORD
Planlegger neste Europa-modell:
Ford skal bli helelektriske i Europa – med hjelp fra VW
Ford nærmer seg en avgjørelse om å benytte Volkswagens MEB-plattform for en elbil-modell nummer to.
Ford har varslet at de kommer til å lansere en ny elbilmodell i tillegg til Mustang Mach-E – og at den skal være basert på produktarkitekturen utviklet av konkurrenten fra Wolfsburg, kjent som MEB-plattformen.
Denne modellen, som man foreløpig vet svært lite om, skal etter planen i produksjon i 2023.
Ford har mål om en helelektrisk portefølje i Europa innen 2030.
Les flere elbil-nyheter:
MG4 blir 50.000 rimeligere:
Mest elbil for pengene? Dette er en sterk kandidat
Fersk oversikt:
Kraftig priskutt på Tesla-lading
Tesla Model Y i elbiltesten:
Dette skjedde da 12-voltsbatteriet gikk tomt
Sjekk tallene:
Så mye billigere er egentlig Tesla Model Y
Undersøkelse:
Mange elbileiere skuffet over vinter-rekkevidden
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
Lanserer fem innen 2025:
Peugeot varsler lengre levetid for nye elbiler
Viste ny modell for tre uker siden:
Elbilprodusent slår seg konkurs
Prøvekjørt: Skoda Enyaq iV RS
Flaggskip på islagt vann
Rekkevidde-skuffelse?
Lekkasje om Kia EV9 – se hvilke varianter som vurderes
Bymiljøetaten:
Nullutslippssone kan tidligst innføres i Oslo fra 2025
Polestar 2 gjør som Volvo:
Bytter fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift
Villedende markedsføring?
Tesla Model Y er automatisk 32.000 kr dyrere enn oppgitt
Oppdaterte tall:
Norge har suverent størst elbilandel i Europa
Flest bilberginger siden 2017:
Bilene forandrer seg, men ikke det største problemet
Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X (elbil)
Komfortabelt forsøk på å knekke norske sannheter
Offisielt fra Toyota om bZ4X:
Varsler viktige nyheter på både nye og brukte biler
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Norges mest solgte bil:
Denne ble 120.000 kroner rimeligere over natten
VW-sjefen Schäfer:
Mer enn antyder at det kommer en ID. Golf
Vedtak i Stortinget:
Krever kortbetaling på både nye og gamle ladestasjoner
Prøvekjørt: DS3 e-tense (elbil)
Øker rekkevidden og senker prisen på erkefransk småbil
Suzuki-presidenten:
Vil lære å lage elbil av Toyota ...
Nei til fossilt brensel:
Polestar-sjef fillerister Toyotas elbil-strategi
Elbilene overtar nybilmarkedet:
Disse legendene må vi si farvel til nå
Slik blir ladeprisene:
Sjokkprisene på lading er snart historie
Utålmodig Mercedes-sjef:
Lager sitt eget nettverk av lynladere
Har fått nye elbiler:
Kongefamilien kvitter seg med fossilbilene
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
VW ID.7 får opptil 70 mil rekkevidde:
Stanser fossilsalget, dette blir Passat-erstatteren
Møller vil ikke dekke regning:
Bestilte bil i 2021, får 50.000 kr i ekstra avgifter
NAF:
NAF: – Elbilen er kommet til distriktene
Ford-sjefen i Motor-intervju:
«Vi gjorde bare én feil med Mustang Mach-e …»
Bilene vi venter på i 2023:
Klarer kopien 100 mil før originalen?
Bilene vi venter på i 2023:
Møter framtiden med fortidens meritter
Siste dag med nybilregistreringer:
Tesla viser alle konkurrentene ryggen
Bilene vi venter på i 2023:
Denne stasjonsvognen er designet for suksess
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
NAF advarer:
– Ikke la elbilen bremse selv på glattisen
Bilene vi venter på i 2023:
VW strekker rekkevidde-strikken med ID.7
Bilene vi venter på i 2023:
Her kommer bilen på EQ-toppen
Bilene vi venter på i 2023:
Sender Opel tilbake mot elbil-teten
Rekord for Model Y:
Bobla som ikke sprakk, har nå solgt mer enn «Bobla»
Bilene vi venter på i 2023 – Volvo EX90:
Denne kjempen setter Volvos nye standard
Finansdepartementet svarer:
Klart nei til momsutsettelse på nye elbiler
Toyota-sjefen:
Mener bilbransjen tviler kraftig på elbiler
Tror på 80 prosent elbil i 2034:
Nye avgifter med marginal effekt på elbilskiftet
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Ford varsler ni elbiler:
Øker prisen kraftig for å begrense etterspørselen
Mercedes EQS SUV i Norge:
Norges dyreste barnehageplass
Xpeng G9 med firehjulsdrift:
Framskynder «norgesbilen» – her er prisen
Velger seg april:
Trøbbelet kan endelig være fortid for Faraday Future
Ny undersøkelse:
Dyrere drivstoff har fått nordmenn til å kjøre saktere
Større batteri i Mokka:
Opels viktigste får kraftig forbedret rekkevidde
Nytt EU-vedtak:
Enighet om regler som gjør elbilbatterier grønnere
På vei til Norge:
Ny kinesisk prispresser i stadig trangere SUV-klasse
Tæpp eller æpp:
Regjeringen uten svar om rask løsning for ladenettet
VW med nye priser:
Her er prisene på nye ID.3
Se utviklingen:
Ladeprisene i Oslo er syvdoblet på ett år
Over 500 km rekkevidde for XC40 og C40:
Bytter fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift
Advarer om prisskifte:
Nå stiger batteriprisene for aller første gang
Putter fem milliarder i ny fabrikk:
VW snakker om 70 mil rekkevidde på ny el-Tiguan
Toyota gransker videre:
– Vi tar spørsmålet på største alvor ...
BMW i4 og BMW iX:
Utleveringer stoppes på grunn av motorfeil
Trapper opp elektrisk:
Toyota lover fem nye elbiler innen 2026
BMW gjør klar Neue Klasse:
BMW lover elbil-batteri med 30 prosent mer rekkevidde
Viser 2. generasjon av elbil-ikonet:
Slik blir oppdatert og oppgradert VW ID.3
Er ventetiden lang?
Slik er dine rettigheter når bilen blir forsinket
Førerovervåking i Toyota og Subaru:
Kjører du ofte sånn? Da er ikke dette bilen for deg
Frykter full blackout:
Sveits foreslår elbil-nekt ved strømkrise
Oppgraderes i 2023:
Etter seks år får den endelig en facelift
Enighet om budsjettet:
Beholder prinsippet om ny elbil-avgift
Volvo-sjefen til Motor:
– Det er ikke avgiftsfritak som skal redde elbilene
Mazda har omsider bestemt seg:
Skal bruke 11 mrd. dollar på elbiler
Fisker Ocean i produksjon:
Her bygges «danskebilen» på tre minutter – se filmen!
Mercedes nye elbiler:
Gjør det mulig å abonnere på mer motoreffekt
Årets beste bilkjøp:
Buzz eller BMW – motpoler som frister
Årets beste bilkjøp #1: BMW i4 eDrive
Det er på tide å tenke litt nytt, dette er en vinner
Årets beste bilkjøp #2: Volkswagen ID.Buzz
Plutselig ble det en glede å ta bussen
Tesla Cybertruck:
1,5 mill. har bestilt, nå starter snart produksjonen
Undersøkelse av bilparken:
Bilene har blitt flere, tyngre, større og sikrere
Årets beste bilkjøp #3: Renault Megane E-Tech
Mer enn et lekkert utseende
Høring om lading:
Advarer om kjemperegning for kort på ladestasjoner
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
Årets beste bilkjøp #4: BMW iX1
En sikker suksess lenge før den er på veien
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Årets beste bilkjøp #5: Volkswagen ID.5
Kanskje den mest komplette av alle
Årets beste bilkjøp #6: Toyota bZ4X
Det lyser rødt for verdens største bilprodusent
Årets beste bilkjøp #7: Nissan Ariya
Bilen som gjør det enkelt å glemme Leaf
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Årets beste bilkjøp #8: Mercedes EQE
Hvis komfort var eneste krav, var dette en vinner
Årets beste bilkjøp #9: Kia Niro EV
Gammel suksess i ny innpakning
Årets beste bilkjøp #10: Volvo C40
Litt sötare bror kommer langt med sjarmen
Ga Fisker inspirasjonen:
Nå kommer denne el-SUV-en, takket være Leo DiCaprio
Rimac Nevera:
Her er verdens raskeste serieproduserte elbil
Årets beste bilkjøp #11–20:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
Vi som elsker svære elbiler:
– Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Små-SUV på beddingen:
Her er Volvos neste elbil
Høyere overskudd:
Tesla tjener åtte ganger mer enn Toyota per bil
Volvos nye flaggskip:
En ekstrem Volvo dundrer inn i elbil-toppen
For å nå det målet har de valgt samarbeid med Volkswagen, den europeiske produsenten som først la om hele sin strategi og utviklet en dedikert elbilplattform.
Automotive News Europe skrev mandag at en avtale vil kunne inngås mellom de to konkurrentene – eller partnerne – innen kort tid.
Da vil Ford kunne lansere en elbil nummer to på MEB-plattformen i løpet av noen få år. Det er kapasitet nok ved fabrikken Ford Werke i Køln til å produsere en modell til, ifølge Ford.
Storskalafordeler Volkswagen-Ford-samarbeidet vakte oppsikt da det ble gjort kjent for drøyt to år siden, men som i enhver allianse er det potensielle fordeler for hver av partene: Volkswagen får øket produksjonsvolum av sin plattform og dermed reduserte stykkostnader, mens Ford kan kutte i utviklingskostnader og få et nytt produkt raskere ut på markedet.
Ford skal etter dagens planer behøve rundt 600.000 eksemplarer av MEB-plattformen frem til 2028.