SEIERS-ZEEKR: Zeekr 7X leverte et laderesultat vi tidligere bare har sett hos luksusbiler som Porsche og Lotus.

Zeekr i ladetest:

«Første familiebil med superlading»

Nils Sødal i NAF ble mektig imponert over Zeekr 7X i torsdagens ladetest. 10–80 prosent på 14 minutter og 46 sekunder er en liten revolusjon på ladefronten. 

Publisert

Dagen etter den store rekkeviddetesten arrangerer Motor og NAF en like stor ladetest. 

Alle bilene fra rekkeviddetesten kjøres varme i minst to timer, slik at de kommer ned på 10 prosent med varmt batteri. Så kobles bilen til hurtiglader og lades opp til 80 prosent. 

Alle data loggføres underveis, slik at bilene kan sammenlignes. 

IMPONERT: Nils Sødal i NAF gjennomførte ladetesten med Zeekr 7X. Han ble mektig imponert over tallene.

Tidligere år har vi sett gode laderesultater fra dyre luksusbiler som Porsche og Lotus, men i år var det familiebilen Zeekr 7X som imponerte mest ved ladestolpen. 

– Dette er den første familiebilen med superlading. Det er ikke ofte jeg blir himmelfallen ved ladestolpen, men nå ble jeg virkelig imponert, utbryter Nils Sødal i NAF da han koblet fra ladekabelen etter gårsdagens test. 

Han hadde selv kjørt bilen fra Fåvang til Dal for å gjennomføre testen. 

Zeekr 7X gjorde det også bra i rekkeviddetesten.

Halverer ladetiden

– Når vi ser ladetider ned mot 14 minutter for en vanlig familiebil, snakker vi om en liten revolusjon. Det er faktisk slik at denne bilen nesten halverer ladetiden i forhold til andre biler i samme klasse, forklarer en smilende Sødal. 

Gjennomsnittseffekten på Zeekr var 301,69 kW og makseffekt på laderen var 404 kW. Dette er rett over maks på laderen, som er oppgitt til 400kW. 

Ikke laboratorium

Lars Fløymo er markedssjef i Zeekr Norge. Han er ikke overrasket over resultatet, men veldig glad for å se at bilen leverer som lovet. 

– Dette er ikke teoretiske tall fra et laboratorium, men et reelt bevis på at vi leverer fremtidens teknologi allerede i dag, ute på norske veier, sier en storfornøyd Fløymo til Motor. 

Lastebillader

Zeekr 7X har et batteri på 95 kWt netto og en maks ladeeffekt på 480 kWt. Denne effekten forutsetter imidlertid en 600 ampere og 800-volts-lader, noe vi ikke kjenner til at finnes i Norge. NAF måtte derfor teste bilen på en 400 kW lastebillader for å få mest mulig effekt. De fleste vanlige hurtigladere er på 350 kW. 

Kjersti Stuestøl i NAF var også til stede på ladetesten. Hun understreker at både Lotus og Zeekr skal ha ros for hvordan de oppgir ladetiden for sine biler. 

– De oppgir ladetid og effekt ut fra hvilken infrastruktur som er tilgjengelig for kundene. Det setter vi stor pris på, sier hun Stuestøl.

Ferske tall

NAF har gjennomført ladetest for alle bilene i rekkeviddetesten, men resultatene fra disse testene blir ikke klare før over pinse. 

Motor kommer tilbake med fyldig dekning så snart tallene er klare.