FLEST, MEN NEDGANG: Tesla Model Y var den mest registrerte nybilen i april, men så langt i år har det gått nedover for Tesla i Norge.

Nybilsalget:

April ble en elektrisk måned

Den elektriske andelen av nybilsalget nådde nye høyder i april, og Volkswagen fester grepet som det største merket. Se tabeller nederst i saken.

Publisert Sist oppdatert

Registeringstallene for nye personbiler i april er så å si likt samme måned i fjor, 11.286 er en økning på 0,4 prosent, melder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det betyr samtidig at 2025 ser langt bedre ut for bilbransjen, enn fjoråret.

Gjennom årets fire første måneder har 42.882 nye personbiler fått skilter, som er en økning på 28 prosent sammenliknet med fjoråret.

Bare elbil

Og det er nesten bare elbiler. I april var andelen 97 prosent, den høyeste noensinne. For å finne en bil med forbrenningsmotor må man ned på 39. plass i modellstatistikken. Det er Mercedes-Benz Vito.

– At vi skal så langt ned på listen i nybilsalget før det dukker opp noe annet enn elbil, har vi ikke sett før. Det gir elbil-landet Norge enda en rekord, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, i en pressemelding.

Avgiftsendringen for ladehybrider, som slo inn 1. april, gjør at denne drivlinjen nærmes er utradert fra april-statistikken.

I mars ble det registrert over 1200 ladehybrider, tallet for april er 51.

Dieselbiler hadde en markedsandel på 1,5 prosent, men bensinbilene er nede på 0,22 prosent.

OFV sier bilsalget i høy grad er kampanjedrevet, altså at bilforhandlerene frister med gode tilbud, noe som i alle år har vært et triks når salget har gått tregt.

Kina

– Mange nye merker og modeller, med gunstige priser, gjør konkurransen tøff. Av drøyt 1800 ulike modellvarianter fra forskjellige merker som er tilgjengelig for salg i Norge, er godt over 900 elektriske. Da må det bli hard konkurranse om kjøperne, sier Solberg Thorsen.

Det kommer stadig nye merker og modeller fra Kina, og biler derfra har så langt i år en markedsandel på 12 prosent, en liten økning fra tidligere.

For Tesla går det tyngre. Merket har en markedsandel på 11 prosent etter fire måneder, på samme tid i fjor var den på 18 prosent. I halve tiden har den nye Model Y blitt levert.

– Tesla er ikke i nærheten av nivået vi har vært vant til, man kan ikke late som noe annet. Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye å tilby i omtrent samme prissegment, sier Solberg Thorsen. 

Over halvparten av de førstegangsregistrerte Model Y er av den gamle utgaven, OFV mener kampanjer knyttet til denne utgaven kan være årsaken.

Model Y ble likevel den mest registrerte nybilen med 869 enheter i april. Mens Volkswagen ble det desidert største merket, med med 2269 biler. 

Nybilleveringer april 2025 per modell:

Modell Antall sammenliknet med 2024
1.Tesla Model Y869+24 %
2.Volkswagen ID.4724-27 %
3.Toyota bZ4X697+34 %
4.Volkswagen ID.7696+1265 %
5.Volkswagen ID.3620-17 %
6.Nissan Ariya423+43 %
7Skoda Enyaq356+44 %
8.Volvo EX30343-71%
9BMW iX1293+52 %
10.Ford Explorer EV291ny

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Nybilleveringer april 2025 per merke:

Merke Antall sammenliknet med 2024
1.Volkswagen2269+15 %
2.Tesla976+12 %
3.Toyota853-22 %
4.BMW822+40 %
5.Volvo754-47 %
6.Audi641+20 %
7.Skoda640+92 %
8.Ford477+45 %
9.Nissan426-22 %
10.Byd399+40 %

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken