VOLVO S60: Bildet er fra Volvos fabrikk i Charleston i Sør-Carolina.
Foto: VOLVO
Tariff-truslene:
Tror Volvo, VW og Stellantis blir Trump-toll-tapere
USAs president Donald Trump rasler stadig med toll-sablene. Volvo, Volkswagen-gruppen og Stellantis ligger dårligst an, ifølge en ny analyse.
Det ledende kredittvurderingsbyrået Moody's har gjort en vanskelig, men nødvendig analyse av hva som egentlig blir realiteten, når USAs administrasjon skal omsette retorikk til praktisk politikk.
Moody's tror at biler som blir importert til USA fra Europa, får en toll på 10 prosent. I dag er satsen 2,5 prosent. Konkurrenten S&P har det samme anslaget, skriver Automotive New Europe.
Usikkerhet
De fleste er mer forsiktige med å spå om tollsatsene for varer fra Canada og Mexico.
Trump snakker jevnlig om at disse kan bli på opp til 25 prosent, men mange antar at han her truer for å skape usikkerhet – kanskje i forkant av forhandling om andre, politiske målsetninger.
Ikke desto mindre mener Moody's å kunne fastslå at særlig tre bilgiganter vil slite fremover.
De peker ut Volvo, Volkswagen-gruppen og Stellantis. Det er noen nyanseforskjeller i vurderingene av de tre selskapene.
Europa, Mexico, Canada
Volvo – fordi produsenten er særlig sårbar for import fra Europa. Byrået tror at en tariff på 10 prosent vil kunne føre til en reduksjon i selskapets fortjeneste på rundt 15 prosent. Dette til tross for at Volvo lager både EX90 og S60 i Sør-Carolina.
Volkswagen-gruppen – på grunn av dens store produksjon i Mexico. Volkswagen har en enorm fabrikk i Puebla, landets største, og lager også alle Audi Q5-er til det amerikanske markedet i San José Chiapa. For VWs del tror Moody's at det kan dreie seg om en 5–10 prosents reduksjon av fortjenesten.
Stellantis – fordi konsernet blir truffet fra både nord og sør, Canada og Mexico. «Markant mer enn 15 prosents reduksjon», tror Moody's.
Kanskje mye høyere?
Ifølge samme kilder vil det se noe penere ut for BMW og Mercedes-Benz, siden disse har store fabrikker i USA.
Men igjen: Det råder usikkerhet. Noe som i seg selv er et stort problem, ifølge et CNN-intervju med Moody's sjefanalytiker Mark Zandi.
Han tror det vil føre til nøling og handlingslammelse i markedet, i tillegg til det åpenbare: høyere priser for forbrukerne.
NB: Oxford Economics, som kaller seg verdens fremste uavhengige, økonomiske rådgivningsfirma, tror EU-tollen på biler blir 25 prosent. Hvis de får rett, er tallene ovenfor altfor lave.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?
Nytt og nyttig langs veien:
Se en tidligere oppsummering for en del produsenter i saken under: