IKKE LIKT FOR ALLE: Forskjellige personer kan trenge forskjellig respons ved en eventuell ulykke.

Mer «smart» utstyr:

Nye setebelter kommer neste år – slik blir de

Oppfinnerne hos tyske ZF selger inn en ny, god idé, og vil bli lyttet til.

Publisert Sist oppdatert

Om ikke lenge vil mange av oss bli målt og vurdert når vi setter oss inn i helt nye biler. Antallet kilo du plasserer i førersetet, kan foreløpig forbli en hemmelighet mellom deg og badevekten, men kroppsstørrelse og -omfang kan bli registrert. 

Grunntanken er et setebelte som rett og slett måler hvor stor du er, basert på hvor langt beltet blir trukket ut. 

Det tyske selskapet ZF beskriver hvordan denne informasjonen kan sammenholdes med det bilens innvendige kameraer fanger opp, for å lage et enda mer nøyaktig bilde av bilens fører og passasjerer.

Bra for alle

Beregningene kommer til nytte idet bilen blir utsatt for et sammenstøt: Da vil beltene ta hensyn til hvem som har dem på.

ZF mener at oppfinnelsen særlig vil være gagne lettere og mindre personer ved kollisjoner i lav hastighet (under 35 km/t), samt de tyngre av oss ved sammenstøt i noe større hastigheter (over 56 km/t).  

Beltene skal også kunne bistå konstruktivt hvis det registreres at brukerne vrir seg eller havner i en unaturlig posisjon.

Snart klart

Produktet skal være klart neste år. 

Det er ikke kjent nøyaktig hvilke biler beltene vil debutere i, men ZFs selvsikkerhet på vegne av nyvinningen er antakelig velbegrunnet – jevnfør selskapets henvisning til Euro NCAPs stadig strengere krav. 

ZF har markert seg med å rulle ut oppfinnelser og ideer på løpende bånd. Motor har tidligere skrevet om deres løsning for ekstrem U-sving og om motoren du ser i saken under: 

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: