EUROPA: Dongfeng, moderselskapet til blant annet Voyah, er ett av flere kinesiske selskap som ser til Europa.

Store planer:

Kinesiske bil­produsenter vil etablere seg på europeisk jord

Mange av kinas bilprodusenter planlegger produksjon i Europa, blant annet for å omgå EUs planer om straffetoll.

Publisert

Kinesiske bilprodusenter er ute etter å øke salget i Europa og vil omgå den mulige straffetollen fra EU ved å etablere fabrikker i Europa, melder Automotive News

I starten av mars sa EU-kommisjonen at de hadde bevis for at at kinesiske myndigheter subsidierer elbil-eksporten til Europa gjennom «direkte overføringer av midler» og andre mekanismer.

Kommisjonen har en tid etterforsket om biler bygd i Kina mottar offentlig støtte som bryter med internasjonale handelsavtaler.

Automotive News har sett på hva de forskjellige bilprodusentene planlegger:

BYD

Byd planlegger et nytt produksjonsanlegg i Ungarn før 2026, som en del av målet om å nå en andel på fem prosent av elbilsalget i EU. 

Fabrikken skal ha en årlig kapasitet på 150.000 enheter, som kan dobles.

Chery

Chery har sagt at de vil produsere biler fra Omoda-merket ved Nissans tidligere fabrikk i Barcelona, i samarbeid med Spanias EV Motors. Produksjonen er planlagt å starte i år.

Chery skal også være i samtaler med den italienske regjeringen for å åpne et annet europeisk anlegg. Myndighetene i Italia har tilbudt Chery eksisterende anlegg, som ikke er i bruk, som potensielle produksjonssteder – samt et grøntområde i Sør-Italia hvor en ny fabrikk kan bygges, ifølge italienske medier.

Dongfeng

Dongfeng er i samtaler med den italienske regjeringen om å åpne et anlegg som kan produsere mer enn 100.000 kjøretøyer årlig. 

Dongfeng står blant annet bak Voyah, som har vært til salgs i Norge i et par år, og M-Hero, som snart skal lanseres. 

Italienske myndigheter planlegger å tilby Dongfeng noen alternativer for produksjonssteder.

Leapmotor

Leapmotor, som er 21 prosent eid av Stellantis, ser på alternativer for å bygge sine biler i en av Stellantis europeiske fabrikker. Produksjonen av Leapmotors elektriske minibil, T03, vil trolig starte i sommer ved Stellantis fabrikk i Tychy, Polen. 

Stellantis vurderer også å bygge opptil 150-000 Leapmotor-elbiler i året ved Mirafiori-anlegget i Torino.

MG

SAIC, som eier MG, har sagt at de vil ta en beslutning om europeisk produksjon innen to til tre år og vil velge et sted basert på energi- og arbeidskostnader. Storbritannia, MGs største marked i regionen, er et av alternativene. 

SAIC eier en del av fabrikkkomplekset i Longbridge i England, som tidligere tilhørte MG Rover.

MG er den mest solgte kinesiske bilprodusenten i Europa, med et volum på 231.684 biler i fjor, ifølge analysebyrået Dataforce.

Det ble levert 3317 nye MG-er i Norge i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, noe som plasserte merket på en 12. plass.