BARE IKKE GRÅ! …var konas klare ønske. Og så kom Se og Hør-redaktør Uffe Andersen hjem med en grå Audi.

10-punktsjekken med Ulf André Andersen:

Se og Hør-redaktør: «Jeg mistet lappen etter en uke»

Se og Hør-redaktør UIf André Andersen måtte tåle en skikkelig politioppstrammer, da han etter en uke som førerkortinnehaver tråkket for hardt på gassen i sin ferske Alfa Romeo med justerbart ratt.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Se og Hør-redaktør Ulf André Andersen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg kjøpte en elektrisk Audi Q4 Sportback – demomodell – hos Møller Bil Ensjø i sommer. Jeg tipper bilen koster meg rundt 5000 kroner i måneden, inkludert forsikring og Fjellinjen (bompengeavgift, red. anm.). Så kommer ladingen på toppen, men det har jeg valgt å ikke ha oversikt over. Vanligvis kjører jeg rundt 12.000 kilometer i året. Akkurat nå står det 15.464 på telleverket. Når det er dårlig vær, bruker jeg bilen til og fra jobben. Ellers bruker jeg min elektriske sykkel i Oslo.

Ulf André Andersen (58)

  • Sjefredaktør i Se og Hør siden 2017, dit han kom fra Dagbladet i 2008. Utdannet journalist. Mastergrad i innovasjon og digital ledelse fra Handelshøyskolen BI.
  • Har som sjef for Aller Media-eide Se og Hør vært nyhetsledende i den såkalte Høiby-saken, som skal opp for retten i februar 2026. Andersen er sentral i den sist utgitte boken om Marius Borg Høiby: «Ute av kontroll: Avsløringen av Marius Borg Høiby».
  • Andersen – populært kalt Uffe – har selv sammen med Torgeir Lorentzen skrevet boka «Kildeboka: Håndbok for journalister». Gift med Hanne Jonassen.

Bilen benyttes også til hytta på Hurumlandet, nærmere bestemt Rødtangen, og til en leilighet vi har på Geilo. På Geilo kjørte jeg på en stein. Ikke en stor stein, men stor nok til å få meg til å tenke: «Kanskje jeg burde gå til fots her oppe.»

Min aller første bil var en Alfa Romeo. Den var blå, og et par år gammel – og utstyrt med den største teknologiske sensasjonen på den tiden: Rattet kunne heises opp og ned. Det var som om jeg hadde fått en liten cockpit i stua. Jeg var 18 år, full av selvtillit og helt uten selvinnsikt. Jeg husker ikke eksakt årsmodell eller type, bare at den var sprek nok til å gjøre meg førerkort-løs på rekordtid.

En uke etter at jeg fikk lappen, tråkket jeg nemlig litt for hardt på gasspedalen. Blålys i speilet, hjerte i halsen. Jeg sveivet ned ruta, og i all min ungdommelige eplekjekkhet spurte jeg politimannen om de tok Visa. Han så på meg som om han vurderte å ta livet av meg også, før han sa: «Vi tar mer enn Visa. Vi tar førerkortet ditt.» Det gjorde de. Jeg var lappen-fri en uke, og 5000 kroner fattigere. En dyr, men effektiv lærepenge.

Siden den gang har jeg holdt meg til biler med betraktelig færre hestekrefter. Det har gått i Opel: Meriva og Zafira. De siste cirka fire årene, før sommerens Audi-kjøp, hadde jeg ingen bil i det hele tatt. Kona hadde en gammel Golf hun hadde arvet av moren sin. Den var så gammel at jeg nesten forventet at den skulle startes med håndsveiv. Biltilsynet var ikke spesielt glad i all gaffateipen, så den måtte dessverre byttes ut.

BLÅLYS I BAKSPEILET: Etter en dyr lærepenge i en Alfa Romeo som 18-åring, har Ulf André Andersen stort sett holdt seg til doninger med førre hestekrefter.

Mange knapper

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort?

– Aller Media har en avtale med Møller Bil, og den funker helt utmerket. De sørger for en fantastisk oppfølging av meg som bileier. Til og med når jeg ringer og spør hva de ulike knappene betyr. De er nok litt overrasket over kunden som kjøpte bil omtrent over telefon – uten å prøvekjøre den.

Hvordan foretar du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall?

– Bilen er ny og er hittil vasket én gang. Det skjedde i forbindelse med at den måtte repareres etter at jeg kjørte borti den steinen på fjellet (ved den nevnte leiligheten på Geilo).

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du, og hva slags dekk kjøper du?

– Dekkene blir oppbevart på dekkhotell. Det er inkludert i prisen for bilen. Det kan høres mer luksuriøst ut enn det er. Hva slags merkedekk jeg har? Ingen anelse. Vinterdekkene er piggfrie, det vet jeg fordi noen fortalte meg det.

Full garasje

Hvordan har du sjekket historikken ved kjøp av bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?

– Jeg har egentlig aldri brydd meg om hvor langt de skal gå.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?

– Bilen står parkert utendørs, fordi garasjen for lengst har blitt et museum over alt mulig annet. Det kommer den nok til å gjøre fremover også, for progresjonen på ryddingen er ikke målbar.

BARE EN DRØM: Uffe Andersens bildrøm er en 911. – Men kommer jeg hjem med en sånn, må jeg nok rydde garasjen for å få et sted å sove, sier han.

Alt av podcast

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper du setter pris på? Hva lytter du til mens du kjører?

– Jeg lurte lenge på hvor tilhengerfestet var, før jeg ble fortalt at det var en hemmelig knapp i bagasjerommet. En knapp! Hvem hadde visst at biler kunne ha sånne magiske funksjoner i rene James Bond-stil. Og så har vi alle de andre knappene: Knapper som holder meg i kjørefeltet, knapper som måler avstanden til bilen foran når cruisekontrollen er på, automatisk lyskontroll, fjernlys som selv bestemmer når det skal være påslått og avslått.

Jeg bruker kanskje 10 prosent av knappene, men resten er sikkert kjekt å ha hvis bilene skal bli selvkjørende.

Til gjengjeld lytter jeg til alle mulige podkaster. Absolutt alt som har et tema jeg interesser meg for. Og ja, det gjør bilkjøringen litt mer interessant.

Angrer på Think-salg

Hvilken farge har bilen din? Hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Kona hadde bare én betingelse da jeg skulle kjøpe Audi-en: Bilen skulle ikke være grå. Så kom jeg hjem med kommunegrå bil. Det ble ikke mottatt med stående applaus. Hun spurte umiddelbart hva det ville koste å lakke den om. Det ble raskt avvist da jeg foreslo at hun kunne betale for det.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Den eneste bilen jeg noen gang har tjent penger på da jeg solgte den, var en Think med fire seter. Jeg angrer fortsatt på at jeg solgte den, men vinteren var rett og slett et mareritt. Biler har aldri vært noen investering for meg.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka?

– Jeg har alltid drømt om en gammel Porsche 911 fra rundt 1970. Men kommer jeg hjem med en sånn, må jeg nok rydde garasjen for å få et sted å sove.

Powered by Labrador CMS