VIKTIG FUNN: Her finner teknikker Mathias Henriksen ved Simco vektsensoren i førersetet. Selve sensoren ligger på oversiden av setet, men kontakten som kobler den til resten av bilens elektroniske system, sitter på undersiden.

Endrer forklaring om ulykkesbilen:

Her er vekt­sensoren Volvo sa at ikke finnes

Ulykkesbilen fra Sandvika har ikke vektsensor i førersetet, hevdet Volvo til NRK. Men sensoren er funnet i en ekstern granskning av bilen – og nå endrer Volvo sin forklaring.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet om sjåføren satt i førersetet, har stor betydning for den uavklarte forklaringen av hendelsesforløpet fra ulykken:

  • Han måtte gå inn i bilen fra passasjersiden, og satt i passasjersetet da han ble tatt ut av bilen av ambulanse-personalet på ulykkesstedet. Da satt han fastklemt mellom kollisjonsputene i passasjersetet, mens puten på førersetet ikke var utløst.

Sandvika-ulykken

  • Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. 
  • Bilen var en Volvo XC40 som ble tilbakekalt av Volvo i 2022. Over 5000 biler av samme modell ble tilbakekalt på grunn av forhold knyttet til bilens akselerasjonssystem.
  • Det ble ikke avdekket avvik ved ulykkesbilen da den var inne til kontroll.
  • Statens vegvesen og Volvo har kontrollert ulykkesbilen. De har ikke funnet feil eller mangler. De konkluderer med at gasspedalen har vært aktivert 100 prosent i tre sekunder før ulykken.
  • Eksperter Motor har snakket med, stiller seg kritiske til denne konklusjonen. 
  • I etterkant av Sandvika-ulykken har det kommet fram flere tilfeller der sjåfører hevder at biler kjørte av seg selv. Se artikkelrekken merket «Les mer om plutselig akselerasjon» lenger ned på siden.

Det finnes ingen måle­data som viser at det var vekt i førersetet fra det øyeblikket bilen akselererte, til den traff veggen i P-huset og fløy gjennom lufta ned fire etasjer til bakkeplan.

I en uttalelse til NRK 15. august hevdet Volvo at den aktuelle XC40-modellen ikke har en vektsensor i førersetet. En måned senere endrer de sin forklaring.

For bilen har i aller høyeste grad vektsensor – i begge forsetene. I denne videoen beviser Simen Huse med hele sin tyngde at vektsensoren finnes.

«Forhastet»

– Det er ingen tvil. Sensoren gir fullt utslag når jeg setter meg i førersetet. Her må Volvo ha uttalt seg forhastet eller på sviktende grunnlag, sier Simen Huse i Simco. 

Huse er en av Norges ledende, uavhengige eksperter på bilteknologi.

På oppdrag fra familiens bistandsadvokat har han gjennomført en ekstern gransking av ulykkesbilen. Huse og Simco har gjennomgått ledningsnettet, sjekket komponenter, undersøkt for fukt og lest av EDR-data fra bilens «svarte boks».

For ett år siden, mandag 23. september i fjor, omkom en mann i 60-årene da hans Volvo XC40 raste ut gjennom en vegg i fjerde etasje på et parkeringshus i Sandvika.

Statens vegvesen og Volvo har i sine undersøkelser konkludert med at gasspedalen var trykket inn 100 prosent, og at det ikke var tekniske feil ved bilen som var årsaken til ulykken. 

«Har ikke sensor»

Sjåførens kone, som var eneste vitne til hendelsen, har fortalt Motor at ektemannen gikk inn i bilen fra passasjersiden, fordi en annen bil blokkerte førerdøren. Men det har hele tiden vært knyttet usikkerhet til om sjåføren klatret hele veien over til førersetet før bilen satte fart.

– Det er opplagt viktig å vite om sjåføren satt i førersetet eller ikke. Ved å tolke data fra vektsensorene kan vi forhåpentligvis komme litt nærmere et svar, sier Simen Huse. 

VEKTSENSOR: Slik ser den ut på passasjersetet. Simco har valgt å la sensoren i førersetet bli sittende, i tilfelle andre vil undersøke setet.

Han ble derfor overrasket da han så sitatene fra presserådgiver Henrik Juel Teige i Volvo som i et intervju med NRK sa følgende 15. august i år: 

«Volvo mener dette er spekulasjoner basert på en feilaktig påstand om at førersetet i bilen har en vektsensor – noe det ikke har».

Men Volvos påstand – som ville kunne gi forklaring på hvorfor kollisjons­puten i førersetet uansett ikke ble løst ut – er ganske enkelt ikke riktig.

– Dette er beviselig feil. Vi har demontert setene og funnet like sensorer i begge forsetene. Ved å koble til et Ohm-meter kan vi tydelig se at sensoren registrerer vekt, forteller Huse. 

Tydelig utslag

Sammen med spesialteknikker Mathias Henriksen demonstrerer Simen Huse sine funn for Motor. Og det er ingen tvil om at sensoren registrerer vekt når Simen setter seg i førersetet. Ohm-meteret gir tydelig utslag og nullstilles når han reiser seg igjen. 

FULL TYNGDE: Simen Huse og Mathias Henriksen demonstrerer at vektsensoren i førersetet gir utslag.

Vektsensorene er koblet til bilens CAN-bus-nettverk og kan blant annet gi signal om hvilke kollisjonsputer som skal utløses ved en kollisjon, eller gi varsel når du ikke har festet sikkerhetsbeltet.

MOTSTAND: Ohm-meteret gir tydelig utslag når Huse sitter i setet.

– Ettersom kollisjonsputen i førersetet ikke ble utløst i ulykken, er det rimelig å anta at det ikke var registrert vekt i setet, sier Huse.

Endrer forklaring 

Motor har over lengre tid vært i kontakt med Volvo angående spørsmålet om det finnes vektsensor i setet eller ikke. Via epost har vi formidlet disse spørsmålene til presserådgiver Henrik Juel Teige:

1) Vet Volvo, ut fra de dataene dere besitter, om sjåføren satt i førersetet?

2) Finnes det en vektsensor i førersetet?

3) Hvilke faktorer skal til for at airbagen i førersetet blir utløst? 

4) Vet Volvo hvorfor airbagen i førersetet ikke ble utløst i en så kraftig kollisjon?

«ANDRE ÅRSAKER»

Teige har rådført seg med teknisk ekspertise hos Volvo og svarer oss slik:

– Når det gjelder spørsmål om vektsensor, så er ikke dette bare ja/nei.

– Huses argumentasjonsrekke er at airbag på førersiden ikke er utløst, fordi det ikke er registrert vekt i setet. Dette stemmer ikke, fordi det finnes ikke en vektsensor i setet som er knyttet til utløsning av airbag. Årsaken til at airbag på førersiden ikke er utløst er altså IKKE at det ikke er registrert vekt i setet.

– Det er følgelig andre årsaker til at airbag på førerside ikke er utløst. Dette har ikke ett tydelig svar, fordi bilens SRS-system er et omfattende og sammensatt system bestående av en rekke ulike komponenter og situasjonsbestemte triggere. Hvordan airbagene oppfører seg i en kollisjon, er avhengig av en rekke faktorer.

Teige understreker at Volvo ikke ønsker å spekulere på hva som har skjedd inne i bilen.

– Vår prioritet er å støtte politiets etterforskning med vår kompetanse, undersøkelsene av bilen og dataene herfra, skriver Teige.

OVERRASKENDE

– Jeg registrerer at Volvo nå endrer litt på sine uttalelser angående vektsensoren, sier Simen Huse. Det mener han er overraskende.

– Slik jeg tolker svaret fra Volvo, bekrefter de nå at selve sensoren finnes i setet, men sier at den ikke har noen funksjon i systemet som utløser kollisjonsputene, sier Huse. 

Han tar fram selve sensoren og viser oss hvordan den er koblet til resten av bilen. 

– Det er ingen tvil om at sensoren er koblet til bilens CAN-bus nettverk, forklarer Huse, før han viser til den helt identiske sensoren som sitter i passasjersetet. 

Den er koblet til SRS-systemet for å hindre utløsning av airbag på passasjersiden, hvis det ikke sitter noen i setet. 

Hvis sensoren i førersetet ikke har med airbag-systemet å gjøre, sitter vi igjen med to sentrale spørsmål, mener Simen Huse:

– Hvilken funksjon har vektsensoren? Og hvorfor er ikke airbagen i førersetet på Volvoen utløst i en så kraftig kollisjon?

«For dårlig»

Bistandsadvokat Audun Helgheim representerer de etterlatte etter ulykken. Han er ikke overrasket over at det nå kommer fram motstridende opplysninger om sentrale detaljer rundt undersøkelsene av bilen.

VIKTIG: Bistandsadvokat Audun Helgheim mener de nye funnene til Simen Huse og Simco er viktige og håper at politiet vi foreta nye etterforskingsskritt.

– Vi har helt siden ulykken hatt inntrykk av at det er gjort for dårlige undersøkelser av ulykkesbilen. Simcos funn angående vektsensoren og kollisjonsputene bekrefter dette inntrykket, forteller Helgheim til Motor. 

Nå ønsker han at politiet tar nye etterforskningsskritt basert på funnene som kommer fram. 

– For oss er det viktig at tekniske funn settes i sammenheng med vitneobservasjoner på ulykkesstedet. Hvordan sjåføren var plassert, er av største viktighet for å kunne forstå hva som er årsak til ulykken, sier Helgheim. 

IKKE VURDERT

Etter det Motor kjenner til, er verken kollisjonsputen i førersetet eller vektsensoren undersøkt av politiet eller Statens vegvesen. 

Det finnes ingen spor etter undersøkelser i selve førersetet, og såvidt vi er kjent med, er heller ikke den manglende utløsningen av kollisjonsputen problematisert eller trukket fram i ulykkesrapporten fra Statens vegvesen. 

Vet du noe om denne saken?

Kanskje har du opplevd noe som likner? Kontakt oss her: jon.terje@motor.no eller peter@motor.no

Powered by Labrador CMS