NY BOK: Tidligere Stellantis-sjef, Carlos Tavares, mener framtiden til bilkonglomeratet Stellantis er høyst usikker.
Simona Alampi
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
Eierselskapet til blant annet Fiat, Citroën, Peugeot og Jeep – Stellantis – går ikke så bra. Ekssjefen tror utfallet kan bli at selskapet splittes opp.
Carlos Tavares var fram til desember i fjor sjef for Stellantis, et bilkonsern som har en rekke bilmerker etter at Fiat Chrysler og PSA-gruppen slo seg sammen i 2021.
Konsernet består i dag av Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot og Ram Trucks. I tillegg har Stellantis et samarbeid med kinesiske Leapmotor.
Mange eierinteresser
I en ny bok forteller Tavares at han ser på det som sannsynlig at Stellantis kan sprekke opp. Det kan skje som et resultat av at selskapets franske, italienske og amerikanske virksomheter ikke klarer å motstå presset fra ulike interessenter i sine hjemland, ifølge Automotive News.
Tavares trakk seg i desember etter store tap av markedsandeler i USA og Europa som sendte resultatet rett ned. I tillegg flyttet han produksjon og ingeniørvirksomhet til lavkostland, en strategi som møtte stor motstand fra fagforeningene, og fikk blant annet fikk Italias regjering til å reagere.
Han gjennomførte også store kostnadskutt, som nedbemanning, som mange mener gikk ut over kvaliteten og sortimentet til bilmerkene.
– Nå som jeg er borte, er jeg ikke sikker på om de franske interessene jeg alltid har hatt på hjertet – enten du tror det eller ei – vil bli like godt forsvart, skriver Tavares i boken.
Flere problemer
Stellantis’ nye administrerende direktør, Antonio Filosa, må blant annet stabilisere en gruppe som også håndterer konsekvensene av president Donald Trumps tollsatser, som påvirker det globale bilmarkedet.
Filosa har allerede droppet noen europeiske investeringer og lovet å investere 13 milliarder dollar i USA.
Tiltakene har vekket bekymring i fagforeningene i Frankrike og Italia. Den nye administrerende direktørens lederutnevnelser kommer hovedsakelig fra rekkene til det tidligere Fiat Chrysler, mange av dem med bakgrunn i Latin-Amerika, hvor Filosa jobbet i årrekke.
Tavares sier at en oppdeling av konsernets europeiske og nordamerikanske virksomhet ikke er utenkelig.
– Et mulig scenario, og det finnes mange andre, kan være at en kinesisk produsent en dag legger inn et bud på den europeiske virksomheten, mens amerikanerne tar tilbake den nordamerikanske virksomheten. Dette vil gjøre at de kan konsentrere seg om sitt eget marked, slik General Motors har gjort de siste 10 årene, sier Tavares.
Les alle Motors biltester: