MYE BILLIGERE: Geir Anders Sundnes sparte masse penger da han skulle reparere sin BMW.

Geir Anders fikk sjokk:

Bilia: 40.000 kr Mekonomen: 7000 kr

Bilia skulle ha 40.000 kroner for å utbedre en mangel etter EU-kontroll på BMW-en til Geir Anders Sundnes. Mekonomen skulle ha 7000 kr.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Geir Anders Sundnes.

Geir Anders Sundnes på Ski utenfor Oslo fikk sjokk av pris­forskjellen på reparasjonen hos merkeverkstedet Bilia og den fritt­stående verksted­kjeden Mekonomen.

– Jeg er veldig bilinteressert, men ikke bilkyndig. Da er jeg helt avhengig av å bli ordentlig og redelig behandlet, og at verkstedet gjør jobben på den billigste måten for meg, sier Geir Anders Sundnes.

Forleden hadde han sin 11 år gamle BMW i3 på EU-kontroll hos Bilias avdeling på Ski i Follo. De avdekket to kode 2-feil, som gjør at bilen må repareres, og tilbake for etterkontroll.

– Det ene var en løs mutter. Det andre var at motorfestet hadde sprukket, og måtte skiftes, forteller Sundnes.

Tok en telefon

Bilia sa til ham at de ikke kunne feste mutteren under EU-kontrollen. Det måtte han få ny time for å få ordnet.

Prisoverslaget for å skifte motorfestet var dessuten svært høyt: 40.245 kroner. Bilia forklarte prisen med at hele batteriet må tas ut, og at det er mye jobb.

Sundenes syns prisen var sjokkerende høy. 40.000 kroner utgjør mye av bilens gjenstående verdi. 2014-modeller av BMW i3 annonseres for mellom 60.000 kroner og drøyt 100.000 kroner.

Sundnes bestemte seg for å ta en telefon til sitt lokale Mekonomen-verksted Ski Auto.

– De gjorde alt for 7000 kroner, inkludert å feste mutteren som var løs. Nå er bilen reparert og godkjent igjen, forteller han.

– Melkeku

Forklaringen Geir Anders Sundnes fikk på prisforskjellen, var at Mekonomen-verkstedet gjør det enklere. De vipper opp batteriet, istedenfor å ta det ut.

– Jeg vil ikke være en melkeku for merkeverkstedet, sier han.

Motor har spurt merkeverkstedet Bilia om den store prisforskjellen og hvorfor de ikke kunne feste den løse mutteren.

MYE DYRERE: Denne BMW i3 er ikke bygget om. Dermed blir reparasjon mye dyrere.

– På BMW i3 finnes det flere løsninger for å skifte motorfester, avhengig av om bilen tidligere har hatt reparasjoner, eller om det er utført tekniske aksjoner. Dersom motorfestet ikke er bygget om fra tidligere, må motoren tas ned for å bygge om braketter og skifte gummifester. Dette gir en totalkostnad på ca. 37.500 kroner, forklarer administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia Norge.

– Hva betyr «bygget om fra tidligere»?

– På de tidlige utgavene av BMW i3 ble brakettene til motor­festene levert i plast- og komposittmateriale. Disse kan få en svakhet og skal erstattes med en oppdatert variant i metall og aluminium. For å utføre en slik ombygging må motoren ut når det monteres. Når bilen først er oppgradert med metallbraketter, kan senere utskiftninger av motorfester gjøres uten å demontere motoren – og dermed til en betydelig lavere kostnad. På denne bilen er de gamle brakettene fremdeles montert. Det ble kontrollert før pristilbudet ble gitt.

– Betydelig risiko

Dersom motorfestet på bilen til Sundnes var blitt bygget om tidligere, kan reparasjonen utføres enklere. Prisen vil da være rundt 10.500 kroner, ifølge Bilia.

Hebnes vedgår at alternative og mer uautoriserte reparasjons­metoder også kan gi en lavere pris.

– Men erfaringen vår er at det innebærer en betydelig risiko for å skade ledningsnett og styreenheter, med et betydelig kostnadspotensial.

Han påpeker at i tillegg har de som merkeverksted et ansvar for å utføre reparasjoner på en måte som både ivaretar bilens sikkerhet og levetid, og som er i tråd med BMWs tekniske krav.

– Å fravike disse prosedyrene kan i verste fall medføre at motoren ikke sitter trygt festet. Derfor velger vi alltid å følge produsentens anvisninger, sier Hebnes.

Tar selvkritikk

– Hvorfor kunne ikke den løse mutteren skrus fast under EU-kontrollen?

– Verkstedet har ikke anledning til å utføre reparasjoner under selve kontrollen. Eventuelle feil som avdekkes, må kunden få tilbud om å utbedre i etterkant. Dette er en håndtering i tråd med regelverket.

– Men her var det snakk om å feste en løs mutter, ikke en reparasjon. Hvorfor kan man ikke bare feste en løs mutter?

– EU-kontroll og reparasjoner holdes atskilt. Våre kontrollører utfører kun selve kontrollen, og har ikke verktøy tilgjengelig på kontrollplassen. I dette tilfellet gjaldt det en løs mutter på et stabstag. Vi ser i ettertid at vi i dette tilfellet kunne gitt kunden et tilbud om å ta bilen inn på verkstedet, og reparert ved samme besøk.

Powered by Labrador CMS