Geir Anders Sundnes på Ski utenfor Oslo fikk sjokk av prisforskjellen
på reparasjonen hos merkeverkstedet Bilia og den frittstående verkstedkjeden
Mekonomen.
– Jeg er veldig bilinteressert, men ikke bilkyndig. Da er
jeg helt avhengig av å bli ordentlig og redelig behandlet, og at verkstedet
gjør jobben på den billigste måten for meg, sier Geir Anders Sundnes.
Forleden hadde han sin 11 år gamle BMW i3 på EU-kontroll
hos Bilias avdeling på Ski i Follo. De avdekket to kode 2-feil, som gjør at
bilen må repareres, og tilbake for etterkontroll.
– Det ene var en løs mutter. Det andre var at motorfestet
hadde sprukket, og måtte skiftes, forteller Sundnes.
Tok en telefon
Bilia sa til ham at de ikke kunne feste mutteren under
EU-kontrollen. Det måtte han få ny time for å få ordnet.
Prisoverslaget for å skifte motorfestet var dessuten svært
høyt: 40.245 kroner. Bilia forklarte prisen med at hele batteriet må tas ut, og
at det er mye jobb.
Sundenes syns prisen var sjokkerende høy. 40.000 kroner utgjør
mye av bilens gjenstående verdi. 2014-modeller av BMW i3 annonseres for mellom 60.000
kroner og drøyt 100.000 kroner.
Sundnes bestemte seg for å ta en telefon til sitt lokale
Mekonomen-verksted Ski Auto.
– De gjorde alt for 7000 kroner, inkludert å feste
mutteren som var løs. Nå er bilen reparert og godkjent igjen, forteller han.
Annonse
– Melkeku
Forklaringen Geir Anders Sundnes fikk på prisforskjellen,
var at Mekonomen-verkstedet gjør det enklere. De vipper opp batteriet, istedenfor å ta det ut.
– Jeg vil ikke være en melkeku for merkeverkstedet, sier
han.
Motor har spurt merkeverkstedet Bilia om den store
prisforskjellen og hvorfor de ikke kunne feste den løse mutteren.
MYE DYRERE: Denne BMW i3 er ikke bygget om. Dermed blir reparasjon mye dyrere.Foto: PRIVAT
– På BMW i3 finnes det flere løsninger for å skifte
motorfester, avhengig av om bilen tidligere har hatt reparasjoner, eller om det
er utført tekniske aksjoner. Dersom motorfestet ikke er bygget om fra
tidligere, må motoren tas ned for å bygge om braketter og skifte gummifester.
Dette gir en totalkostnad på ca. 37.500 kroner, forklarer administrerende
direktør Frode Hebnes i Bilia Norge.
– Hva betyr «bygget om fra tidligere»?
– På de tidlige utgavene av BMW i3 ble brakettene til
motorfestene levert i plast- og komposittmateriale. Disse kan få en svakhet og
skal erstattes med en oppdatert variant i metall og aluminium. For å utføre en
slik ombygging må motoren ut når det monteres. Når bilen først er oppgradert
med metallbraketter, kan senere utskiftninger av motorfester gjøres uten å
demontere motoren – og dermed til en betydelig lavere kostnad. På denne bilen
er de gamle brakettene fremdeles montert. Det ble kontrollert før pristilbudet
ble gitt.
Dersom motorfestet på bilen til Sundnes var blitt bygget
om tidligere, kan reparasjonen utføres enklere. Prisen vil da være rundt 10.500
kroner, ifølge Bilia.
Hebnes vedgår at alternative og mer uautoriserte reparasjonsmetoder
også kan gi en lavere pris.
– Men erfaringen vår er at det innebærer en betydelig
risiko for å skade ledningsnett og styreenheter, med et betydelig
kostnadspotensial.
Han påpeker at i tillegg har de som merkeverksted et
ansvar for å utføre reparasjoner på en måte som både ivaretar bilens sikkerhet
og levetid, og som er i tråd med BMWs tekniske krav.
– Å fravike disse prosedyrene kan i verste fall medføre
at motoren ikke sitter trygt festet. Derfor velger vi alltid å følge
produsentens anvisninger, sier Hebnes.
Annonse
Tar selvkritikk
– Hvorfor kunne ikke den løse mutteren skrus fast under
EU-kontrollen?
– Verkstedet har ikke anledning til å utføre reparasjoner
under selve kontrollen. Eventuelle feil som avdekkes, må kunden få tilbud om å
utbedre i etterkant. Dette er en håndtering i tråd med regelverket.
– Men her var det snakk om å feste en løs mutter, ikke en
reparasjon. Hvorfor kan man ikke bare feste en løs mutter?
– EU-kontroll og reparasjoner holdes atskilt. Våre
kontrollører utfører kun selve kontrollen, og har ikke verktøy tilgjengelig på
kontrollplassen. I dette tilfellet gjaldt det en løs mutter på et stabstag. Vi
ser i ettertid at vi i dette tilfellet kunne gitt kunden et tilbud om å ta
bilen inn på verkstedet, og reparert ved samme besøk.