LANGT Å GÅ: Eieren av denne BMW-en måtte gå til en annen gate for å få betalt på automaten.

Parkering:

Langt å gå til automaten
- dermed ble det bot

– Det tar minimum ett minutt å gå med rask gange til betalingsautomaten, sa eieren av denne BMW-en. Likevel fikk han bot før han rakk å betale.

Publisert Sist oppdatert

Oslo kommune har de siste årene fjernet mange betalingsautomater, slik at det har blitt stadig lengre å gå til en automat dersom man vil betale for parkering på denne måten.

Det fikk eieren av denne BMW-en smertelig erfare da han sist vinter parkerte i Dronning Astrids gate, en sidegate til Bogstadveien på Majorstuen i Oslo.

Kl. 16.41 denne februar-ettermiddagen ble det registrert at han betalte på automaten i Vibes gate, et stykke unna.

Bileieren fortalte at for å komme seg til denne automaten, må man gå i rask gange i minst ett minutt hver vei, og at man må gå så langt at man ikke lenger ser bilen.

Få minutter

Mens BMW-eieren var på vei bort til automaten eller ved den, tok en parkeringsvakt fra Oslo kommune bilder av bilen kl. 16.39 og 16.40, og la deretter en gul bot på frontruta.

Bildene ble altså tatt henholdsvis ett og to minutter før bileieren betalte på parkeringsautomaten i den andre gaten.

BMW-eieren mente han ikke fikk rimelig tid til å betale for seg, og klaget på boten på 660 kroner.

Oslo kommune avslo klagen. De mener det ikke er sannsynlig at parkeringsbetjenten ikke har sett ham enten på vei bort til betalingsautomaten eller ved automaten.

Bileieren klaget til Parkeringsklagenemnda, som er en klagenemnd som behandler konflikter mellom parkeringsselskaper, parkeringsetatene i kommunene og bilistene.

Der fikk BMW-eieren medhold.

Ikke bilde

Flertallet i nemnda, som er Forbrukerrådets representant og nemndas leder, mener BMW-eieren ikke fikk nok tid til å betale for seg.

De viser også til at parkeringsbetjenten ikke har tatt bilde av området der automaten står, og at parkeringsvakten dermed ikke har bevis for påstanden om at bileieren ikke var der.

Parkeringsklagenemnda består av tre medlemmer. Det tredje medlemmet, som er parkeringsbransjens representant, er ikke enig med flertallet.

Hun mente, under tvil, at bileieren hadde blitt gitt rimelig tid til å betale for parkeringen.

Powered by Labrador CMS