LANGT Å GÅ: Eieren av denne BMW-en måtte gå til en annen gate for å få betalt på automaten.
Foto: OSLO KOMMUNE
Parkering:
Langt å gå til automaten
- dermed ble det bot
– Det tar minimum ett minutt å gå med rask gange til betalingsautomaten, sa eieren av denne BMW-en. Likevel fikk han bot før han rakk å betale.
Oslo kommune har de siste årene fjernet mange
betalingsautomater, slik at det har blitt stadig lengre å gå til en automat
dersom man vil betale for parkering på denne måten.
Det fikk eieren av denne BMW-en smertelig erfare da han sist
vinter parkerte i Dronning Astrids gate, en sidegate til Bogstadveien på
Majorstuen i Oslo.
Kl. 16.41 denne februar-ettermiddagen ble det registrert
at han betalte på automaten i Vibes gate, et stykke unna.
Bileieren fortalte at for å komme seg til denne
automaten, må man gå i rask gange i minst ett minutt hver vei, og at man må gå
så langt at man ikke lenger ser bilen.
Få minutter
Mens BMW-eieren var på vei bort til automaten eller ved
den, tok en parkeringsvakt fra Oslo kommune bilder av bilen kl. 16.39 og 16.40,
og la deretter en gul bot på frontruta.
Bildene ble altså tatt henholdsvis ett og to minutter før
bileieren betalte på parkeringsautomaten i den andre gaten.
BMW-eieren mente han ikke fikk rimelig tid til å betale
for seg, og klaget på boten på 660 kroner.
Oslo kommune avslo klagen. De mener det ikke er
sannsynlig at parkeringsbetjenten ikke har sett ham enten på vei bort til betalingsautomaten
eller ved automaten.
Bileieren klaget til Parkeringsklagenemnda, som er en
klagenemnd som behandler konflikter mellom parkeringsselskaper,
parkeringsetatene i kommunene og bilistene.
Der fikk BMW-eieren medhold.
Ikke bilde
Flertallet i nemnda, som er Forbrukerrådets representant
og nemndas leder, mener BMW-eieren ikke fikk nok tid til å betale for seg.
De viser også til at parkeringsbetjenten ikke har tatt
bilde av området der automaten står, og at parkeringsvakten dermed ikke har
bevis for påstanden om at bileieren ikke var der.
Parkeringsklagenemnda består av tre medlemmer. Det tredje
medlemmet, som er parkeringsbransjens representant, er ikke enig med flertallet.
Hun mente, under tvil, at bileieren hadde blitt gitt
rimelig tid til å betale for parkeringen.