NYTT FJES: Dongfeng lanserer sin første bil i Norge, en stor elektrisk SUV.

Nytt kinesisk bilmerke:

«Vi snakker om en luksus­bil vanlige folk kan ha råd til»

En ny utstyrsspekket kinesisk koloss på rundt fem meter er klar for Norge. Fiks ferdig koster den rundt 750.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Her kommer et nytt navn som må legges til i rekken av kinesiske bilmerker vi aldri hadde hørt om for et års tid siden:

  • Dongfeng Voyah Free.

Denne går direkte inn i konkurransen med Nio, Hongqi og Byd, andre store kinesiske SUV-er som er fylt mer eller mindre til randen med det utstyret norske kunder gjerne betaler for.

Vinterhjul og hengerfeste

Prisen i Norge for en standard versjon av nykommeren, fullspekket med utstyr, vil være 719 000.

Eneste tillegg er vinterhjul – som du selvsagt må ha. Og tilhengerfeste – som du kanskje vil ha. Da havner du litt under eller litt over 750.000 kroner.

NORGESKLAR: Importøren lover at SUV-en Voyah Free skal rekke å komme til Norge innen vinteren.

Rekkevidde

– Vi snakker i praksis om en luksusbil som vanlige folk kan ha råd til, sier Lars Marbro Carlsson i Electric Way, et nyopprettet selskap som har rettighetene på import, distribusjon og salg.

Voyah Free er den første modellen fra Dongfeng på det norske markedet. Og på papiret er flere av spesifikasjonene imponerende på den fem meter lange og over 2,3 tonn tunge bilen:

  • Firehjulsdrift, luftdemping og 360 graders kamera er standard.
  • Motoren har 483 hester, og den offisielle rekkevidden (WLTP) ligger i spennet 530-550 kilometer.
  • Batteriet har 100 kWt nettokapasitet og en ladeeffekt på 120 kW.

De første demobilene er på plass i et nytt showrom i Klingenberggata i Oslo. Bilen kan bestilles allerede fra i dag, med de første leveringene i november.