
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
En ny utstyrsspekket kinesisk koloss på rundt fem meter er klar for Norge. Fiks ferdig koster den rundt 750.000 kroner.
Her kommer et nytt navn som må legges til i rekken av kinesiske bilmerker vi aldri hadde hørt om for et års tid siden:
- Dongfeng Voyah Free.
Denne går direkte inn i konkurransen med Nio, Hongqi og Byd, andre store kinesiske SUV-er som er fylt mer eller mindre til randen med det utstyret norske kunder gjerne betaler for.
Vinterhjul og hengerfeste
Prisen i Norge for en standard versjon av nykommeren, fullspekket med utstyr, vil være 719 000.
Eneste tillegg er vinterhjul – som du selvsagt må ha. Og tilhengerfeste – som du kanskje vil ha. Da havner du litt under eller litt over 750.000 kroner.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift

Rekkevidde
– Vi snakker i praksis om en luksusbil som vanlige folk kan ha råd til, sier Lars Marbro Carlsson i Electric Way, et nyopprettet selskap som har rettighetene på import, distribusjon og salg.
Voyah Free er den første modellen fra Dongfeng på det norske markedet. Og på papiret er flere av spesifikasjonene imponerende på den fem meter lange og over 2,3 tonn tunge bilen:
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
- Firehjulsdrift, luftdemping og 360 graders kamera er standard.
- Motoren har 483 hester, og den offisielle rekkevidden (WLTP) ligger i spennet 530-550 kilometer.
- Batteriet har 100 kWt nettokapasitet og en ladeeffekt på 120 kW.
De første demobilene er på plass i et nytt showrom i Klingenberggata i Oslo. Bilen kan bestilles allerede fra i dag, med de første leveringene i november.